Pesten is kansloos en voor losers, laat ik dat voorop stellen.
Ik ben jaren lang gepest, geslagen en noem maar op, zelfs thuis, ik stond werkelijk alleen, 2 leraren aan mijn zijde, die mij geholpen hebben om mijn diploma halen en mij van school te krijgen, om niet nog een jaar te moeten lijden, ik ben ze hiervoor nog dankbaar.
Na de schooltijd, heb ik gevaren op de kustvaart, een jaar later moest in militaire dienst in, begon het verdorie weer, ik werd toen zo gruwelijk zwart voor mijn ogen, dat ik de starter van die ellende bij zijn strot heb gepakt en tegen de deur omhoog heb gedrukt, er waren 6 man nodig om die gast te bevrijden uit mijn handen, ik had hem werkelijk gewurgd zo zat was ik het.
Daarna nog een paar kleine plaagstootjes van anderen, maar nooit echte pesterijen meer, en die vent die ik had gepakt, heeft er nooit melding van gemaakt, hij wist blijkbaar dat hij de grens had bereikt.
Maar ik lees veel en vaak, dat je van je af moet meppen, dat wil niet altijd goed gaan en kan ook niet altijd, iemand die niet zeker is van zichzelf, mept niet, angst komt voort uit niet zelfverzekerd zijn en iemand die bang is mept niet snel.
Iemand die bang is, kan wel proberen te bluffen en een grote mond proberen op te zetten, maar werken doet het niet, want de uitstraling en lichaamstaal spreken anders.
Iemand met een laag zelfbeeld, durft de grote pester niet aan te pakken, hij/zij voelt zich daar te min voor, durft het niet, twijfelt en dus is de missie bij voorbaat al mislukt.
Iemand die gepest wordt, heeft al een moeilijk leven, straalt dat ook uit en is een gemakkelijke prooi voor pesters.
Als je over straat loopt, met opgeheven hoofd en een zelfverzekerde houding, heb je geen last van mensen die problemen maken en jou in elkaar willen meppen, ook al proberen ze je uit te lokken, je reageert dan gewoon niet en loopt gewoon door, maar meestal gebeurd dat niet met zelfverzekerde mensen, die worden niet uitgelokt.
Mensen die met hun hoofd naar beneden lopen en afhangende schouders hebben, die zijn makkelijk voor anderen om te pakken, die spreken met hun lichaamstaal zwakte uit en dan ben je een prooi en wel een hele makkelijke.
Nu praat ik nooit goed, dat mensen die laatste groep mag pesten of wat dan ook, deze mensen hebben al een minder goed leven, maak het die mensen niet nog moeilijker en pijnlijker.
Pesten van een persoon kan 2 kanten op gaan, er is een groep die zover komt en het niet meer zien zitten, deze plegen soms zelfmoord, en er is een groep die de boosdoener aanpakt, en de laatste, waar ik bij hoorde, die het zover laat komen dat die persoon dingen gaat doen, waar je altijd spijt van krijgt, dan komt werkelijk alle boosheid in 1 keer naar buiten.
Als er pesters onder ons zijn, bedenk eens hoe het is, als jij zo gepest wordt, vraag je eens af waarom je het doet, uit stoerheid misschien, of heb jezelf zo'n zwak ego, dat je uit het pesten, macht en controle kan uitoefenen.
Bedenk ook, dat je iemand, voor de rest van zijn/haar leven beschadigd in welke vorm dan ook, heb je een geweten, dan stop je er nu nog mee.
Bedenk altijd, behandel een ander mens, zoals jij behandeld wil worden, toon respect voor alles wat leeft.
Ik ben er allemaal niet meer boos om, ik heb het verwerkt en achter mij gelaten, sterker nog, 1 van de grote pesters van school woont dicht bij mij in de buurt, het doet mij totaal niks, ik zeg hem hallo en that's it.
Alsjeblieft, leer normaal, liefdevol en respectvol met elkaar om te gaan
Nog even voor de mensen die gepest worden, misschien klinkt het allemaal te makkelijk, maar probeer je probleem op te lossen, werk aan je zelfbeeld, probeer zelfvertrouwen te krijgen, desnoods op een sportschool, werk aan je lichaamshouding, zoek hulp, maar doe wat.
Jullie zijn ook mensen die respect verdienen, een gelukkig leven mogen lijden, probeer een weg te vinden, dat je met opgeheven hoofd de wereld aan kan, je bent het altijd waard, ieder mens is het waard.
Ik heb na jaren de weg gevonden, het verleden achter mij kunnen laten, ik ben er geestelijk sterker van geworden, al is het een lijdensweg geweest en is mijn lichaam vernield door de stress, ik ben op weg en berg opwaarts, er is niemand meer die mij ook maar iets doet, ik laat het nu niet meer gebeuren, ik heb de angst overwonnen.
Mocht het ooit nog voorkomen, dat weet ik, dat ik mij niet door angst moet laten leiden, laat je verstand spreken, schat de situatie in en wordt vooral niet kwaad, rustig praten en rustig blijven, zijn je redmiddelen, als je de situatie niet kan handelen, wees dan verstandig en ga het uit de weg, maak een kleine omweg, keer je rug toe en ga lekker naar huis.
Nogmaals, geweld lokt geweld uit, agressie indentiek
Laatst bewerkt: 4 feb 2007