1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Een meritocratie.

2. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ach kijk, weer een typisch Rechtse reactie. Uzelf helemaal de hemel in prijzen en iedereen die het niet zo goed doet als u zijn gelijk lui en mogen niet huilen. Ten eerste, niet alle studies zijn even makkelijk. Ten 2de, er kan altijd iets gebeuren in het privéleven van de student wat een negatieve invloed kan hebben op de studie resultaten. Tenslotte heeft niet iedereen ouders die de financiële ruimte hebben om de studie ff op te hoesten.

Dat studenten minder steun van de overheid krijgen is nog maar het begin. Hoeveel steun kunnen de studenten nog verwachten wanneer de gemiddelde leeftijd in Nederland nog hoger is geworden? Daar wou ik het namelijk over hebben.

3. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Dat heeft niks met rechts te maken hoor. Maar het eerste wat ik hoor is altijd "dat er iets kan gebeuren in het leven van een student" :emo:
    Mensen moeten eens van het idee afstappen om te denken dat een studie een grote vakantie is.

Een studie kost misschien 3000 per jaar. Als je ouders dat niet op kunnen hoesten en je kunt het zelf niet bijelkaar sparen dan leen je er toch voor? Het is toch een investering in je toekomst? Zo raar dat er zoveel mensen zijn die gerust lenen voor een auto, een huis of een vakantie, maar lenen voor een studie schijnt dan weer heel absurd te zijn.

Het wordt de hoogste tijd dat die studenten eens van hun gouden troontje worden gehaald en ze eens met beide benen weer in de realiteit komen te staan.
    Want ze lopen wel met dure merkbroeken, dikke telefoons, proberen een auto te rijden en te onderhouden, willen op kamers (ook met gemak 300+ per maand) gaan graag op vakantie en houden wel van een drankje in de kroeg.
    Nou wake up, de meeste mensen die modaal verdienen kunnen dat ook allemaal niet doen. Die betalen hun lasten, zorgen voor hun kinderen en als er dan eens 200 euro over is per maand mogen ze blij zijn.

En het dooddoenertje dat studenten wel op kamers moeten door de reistijd is in veel gevallen ook flauwekul. Ik zit dagelijks ook ruim 2 uur in de auto om op mijn werk te komen. Ik heb namelijk geen zin om in een dure regio te gaan wonen of in een regio waar ik het niet prettig vind.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2010
  4. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Blijkbaar niet vaak genoeg aangezien het nog steeds niet tot je is doorgedrongen. Sommige dingen gebeuren nou eenmaal en daar kunnen studenten niks aan doen. En om als reactie een emo smilie erachter te zetten vind ik een beetje tegenvallen van je.

Bewijs maar eens dat mensen denken dat een studie een vorm van vakantie is. Mensen gaan nog steeds studeren om er iets van op te steken en niet om te ontspannen. Ik heb geen flauw idee hoe je ooit tot deze conclusie bent gekomen.

Een studie wordt sowieso al gezien als een investering in de toekomst. Aangezien je er een flink aantal jaren in investeert. Dat lenen wordt gezien als iets absurdst is ook onjuist. Veel studenten die op kamers wonen lenen al erg veel. En nu word hun gevraagd om nog eens flink extra te gaan lenen.

Jij hebt echt geen flauw idee hoe een studentenleven eruit ziet. Ik ken er genoeg die het met veel minder moeten doen.

Prima dat je 2 uur per dag in de auto zit. Een student moet helaas ook nog studeren en werken. Zelf was ik vorig jaar slechts 3 uur per dag kwijt aan reizen en dat was nog weinig vergeleken met m'n klasgenoten. Ik vond 3 uur al te veel en leren in de trein werkt voor mij gewoon niet. Ik zie op kamers gaan absoluut niet als een luxe en die 2 uur van je is een lachertje.

5. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nou leg mij dan eens uit wat er allemaal in een studentenleven kan gebeuren wat mij niet kan overkomen. Of denk je dat mijn baas mij gewoon een jaar op de bank laat zitten?
    En ook al verknal je het een jaar, zie het als je eigen bedrijfsrisico. Of moet de hele maatschappij opdraaien voor het feit dat er in het leven van de gemiddelde student ies aan de hand is?

Hoe vaak ik het volgende wel niet op internet lees (ook hier) :

+nieuwe telefoon gekocht!
    -3 laatste uren vrij
    +- toch maar thuisblijven van school dan.

Nou, dan neem je school volgens mij niet altijd serieus. En dan kun jij nu wel weer dat groepje benoemen die wel altijd braaf naar school gaat, maar zolang dit soort mensen bestaan voel ik geen behoefte mijn belastinggeld daar in te steken.

Lijkt me toch ook niet meer dan normaal om het als een investering in de toekomst te gaan zien? En goedkoper lenen dan bij de IBG kun je volgens mij niet, dus als je wilt lenen voor je studentenkamer of je nieuwe telefoon moet je niet mekkeren om voor het werkelijke doel ook te gaan lenen, namelijk je studie.

Nou ik weet heel goed hoe een studentenleven eruit ziet. En dat bestaat vaak inderdaad uit heel hard werken en veel studeren. Maar daarmee laat je ook een stuk doorzettingsvermogen zien wat bij volgende sollicitaties weer van pas kan komen. Als jij een zware studie met goed gevolg afgerond hebt en je kunt aantonen dat je ook nog gewoon een baan erbij had laat dat (vind ik) wel iets zien.
    Maar het is vooral prioriteiten leggen, en veel studenten kopen liever van het geleende geld een dure broek of een dure telefoon dan dat ze het aan hun studie besteden. Als ik moest kon ik van minder dan 50 euro per maand eten en drinken, en als je wat goedkoper je kleding koopt hoeft dat je de kop ook niet te kosten.

Mooi dat jij dat een lachertje vindt. Dan is 3 uur in de trein relaxen helemaal een lachertje. Of dat kwartiertje extra wachten in verband met een kleine vertraging. Jij laat je rijden, ik doe het zelf. En als ik thuiskom verwacht mijn werkgever ook nog wel eens het een en ander van me, dus wat dat betreft verschilt het niet zoveel met een student.

6. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Ik vind het logisch dat ook de studenten een steentje moeten bijdragen, maar deze maatregelen zijn gewoon erg zwaar. Ten eerste worden moeilijke studies ontmoedigd, want als je uitloop hebt betaal je 4600 euro collegegeld per jaar. Bovendien worden InHolland praktijken aangemoedigd, omdat universiteiten ook boetes krijgen voor studenten die er te lang over doen.

En Bubbles, je kan wel doen alsof elke student die er te lang over doet een luie flikker is, maar dat is gewoon onzin. Ik heb op dit moment ook uitloop, maar ik werk daarentegen naast m'n studie wel 20 uur per week en heb ook een eigen bedrijfje. Zo ken ik heel veel studenten die naast hun studie ook proberen zich op andere vlakken te ontwikkelen en dat kost gewoon tijd. De universiteit biedt gewoon erg weinig praktijk en daarom zoeken veel studenten dat er zelf naast.

Edit: Ik ben trouwens voor het idee wat volgens mij door Groenlinks werd geopperd. Als je zelf Stufi hebt ontvangen betaal je later ook meer belasting om de huidige stufi te financieren.

Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  7. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry hoor maar van 50 euro in de maand kun je echt niet goed en gezond eten (iets wat je hersens nodig hebben om informatie te absorberen). Wil je soms hele dagen droge rijst eten?

En je doet het zelf, dat rijden. Daar kies je toch ook voor? Ook jij kunt je laten rijden?

8. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Dat idee van Groenlinks is gewoon absurd. Het nadeel van belastingen is namelijk dat ze het gewoon weer even verhogen als ze tekort komen. En wat voor regering we ook hebben gehad, ze hebben nooit laten zien dat ze zuinig met geld omsprongen.
    Van 50 euro per maand kun je prima eten, je moet gewoon de aanbiedingen in de gaten houden en de euroknallers bijvoorbeeld. Brood heb je voor 50 cent al bij de Lidl (niet te vergelijken met brood van de bakker, maar prima te doen) en groente en fruit zijn heel vaak gewoon in de aanbieding. Daarnaast kun je 's ochtends een bak brinta eten met melk (melk kopen die in de aanbieding is!) en 's avonds pasta eten. Die pasta inclusief saus en vlees kun je voor nog geen 3 euro maken. En daar eet je gerust een paar dagen van (invriezen kan trouwens ook, dan hoef je het niet elke dag te eten)
    Er zijn dus genoeg mogelijkheden, je moet er alleen wel voor open staan.

Edit:// en ik kies er bewust niet voor om met het openbaar vervoer te gaan, omdat ik de service ronduit slecht vind voor wat ik betaal. Ik ben nu met mijn auto (die me zo een paar honderd euro per maand kost) goedkoper uit dan met het openbaar vervoer. Als ik geen auto nodig had deed ik hem direct weg en huurde ik er wel 1 voor de momenten dat ik een auto moest gebruiken. Ik zie het als een heel noodzakelijk kwaad.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2010
  9. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Wow Mr. Bubbles je staat heel ver van de realiteit af. :{

10. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

En waarom?

11. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Right, 50 cent brood (droog?) waarmee je zo'n 3 dagen zal doen is 10 maal 0,50 = 5 euro. Pasta inclusief saus en vlees = 3 euro x 30 = 90 euro. Oh wacht, ik zit er al overheen. En ik ben een grote vent dus moet goed eten. Laten we zeggen dat ik dan van die pasta twee dagen kan eten. Dan zit ik nog op 45 euro. Fruit is echt associaal duur. Een zak chips is goedkoper. Tel daar nog eens melk en musli bij op en je zit echt makkelijk over 50 euro per maand.

Laatst bewerkt: 9 dec 2010
  12. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Dat brood kun je makkelijk een halve week mee doen, dus dat is een euro per week. En die pasta is 3 euro om klaar te maken (een hele bak!) en daar eet je minimaal 4 dagen van. Ng geen euro per dag dus. Wel goed lezen en rekenen he. ;)

13. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Brood van 50 cent :{
    Melk kopen als het in de aanbieding is :{
    Paar dagen achter elkaar pasta eten :{

En dan ben ik nog niet eens begonnen over hoe belachelijk het regeringsvoorstel is en het feit dat veel studenten helemaal geen luizenleventje hebben.

14. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Gast, anders leer je lezen. :F:

Ik zeg net dat je melk in de aanbieding kunt kopen, dan is het geen 2 weken houdbaar maar bijvoorbeeld 2 dagen. Als je 's ochtends brinta eet of cornflakes dan maakt het geen fuck uit.
    Brood van 50 cent is prima te doen, er zijn duizenden gezinnen die dat eten. En pasta, zoals ik al 2x eerder zei, kun je gemakkelijk invriezen en die 4 porties dus verdeeld over de maand eten.

Kijk als je nergens voor openstaat is het niet gek dat je nooit rondkomt en altijd loopt te klagen.

15. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Je doet ook net alsof vroeger iedereen nominaal afstudeerde. Alle hoogleraren die ik heb gehad, hebben zelf ook jaren vertraging gehad, ofwel zeiden letterlijk:"ik heb gestudeerd in een periode waarin studeren nagenoeg gratis was", ofwel hebben ook lekker aangekloot allemaal. Je zit een beetje in de gedachtegang dat vroeger alles beter was, en harder, en zwaarder, maar dat is niet zo.

16. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nee hoor, ik zeg alleen dat studeren best wat commercieler mag worden. Maar het lijkt wel of de studenten zelf in de goede oude tijd leven en denken dat het allemaal maar niks kost.

17. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar je kunt niet iedereen over 1 kamp scheren. Ik eet bijvoorbeeld makkelijk een kilo bereide pasta weg op een avond en heb dat ook nodig. Anders heb ik de hele avond trek en kan ik me niet concentreren. En nee, ik heb geen overgewicht of wat dan ook. Mijn maatstaaf is 4 porties op instant maaltijden = 1 portie voor mij. Als ik spaghetti maak met 500 gram tomaten, 500 gram vlees en 500 gram spaghetti, 1 paprika en 1 ui eet ik daar 2x van.

18. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Misschien moet er een huisvrouwentopic geopend worden voor jullie :+

19. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nou dat is toch prima? Dan verhoog je je eetbudget en verlaag je bijvoorbeeld het budget om uit te gaan, games te kopen, kleding te kopen?
    Je bent student, en dat zegt automatisch dat het niet en/en is maar eigenlijk altijd of/of.

20. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Dat is pure onzin, een heel klein deel van de studenten zuipt veel, is ergens lid, heeft veel vertraging. En dat voorbeeld wat je uit het kutmomenten topic van hier haalde: dat zijn voornamelijk middelbare scholieren heb ik het idee.

Van mij mag het onderwijssysteem wel zwaar worden veranderd, maar niet volledig bezuinigd. Ik ben niet voor verhoging collegeld, maar wel voor leenstelsel, omdat dat de verantwoordelijkheid bij de student legt. Middelbaar onderwijs moet grondig worden hervormd, meer zoals vroeger (praktijkscholen enz.). Financieringsstructuur van hoger onderwijs moet worden aangepakt. Het is te belachelijk voor woorden dat onderwijsinstellingen geld krijgen per afgestudeerder, per aantal studenten, per weet ik veel, want dat zorgt voor windowdressing. Universiteiten moeten de R&D afdelingen van de overheid worden (denk aan alle R&D die een overheid nodig heeft. Belastingdienst goed werkende nieuwe software? gebruik informatica studenten om een waterdicht pakket te programmeren).

Deel Deze Pagina