Zie dat er een discussie is ontstaan over het verhoging van het collegegeld 5e jaar, vind het iets lastig, vond het eerst belachelijk. Maar ben nu voor in verband met een goede regeling voor een leen optie.
Zelf ben ik ook nog bezig met studeren en of ik het in 4 jaar zal halen weet ik niet, was wel al me doelstelling vanaf dat ik begon. Een aantal punten wat ik er van vind:
De verhoging is eigenlijk geen verhoging van lasten voor de student maar een verlaging van het extra wat we krijgen, en zeer terecht in deze tijden om eerlijk te zijn. De opleiding van mij kost normaal voor de internationale studenten buiten de EU, 7800 euro (dit zal per opleiding verschillen). Voor mij is dat 1700 euro! Dat zou dus betekenen dat als ik het allemaal op tijd afrond ik een gemiddelde van ongeveer 6100 euro gesubsideerd krijg per jaar alleen over collegegeld. Wanneer ik er dus 1 jaar langer over zou doen dan word er 3000 euro minder gesubsideerd in mij in dat laatste jaar. Waarop het gemiddelde omlaag zou gaan naar ongeveer 5250 per jaar (snel uit me hoofd gedaan op dit tijdstip dus hoop dat het klopt zo ongeveer).
Dit zal dus met elk jaar gemiddeld je studiehulp verminderen in plaats van dat je meer moet gaan betalen. Dit met een goed leenstelsel moet voor geen enkel probleem zorgen om eerlijk te zijn, daarnaast kan iedereen het zeker in 5 jaar halen als men er bereid voor zijn.
@ Matrix vind wel dat je een goed punt heb over die scholieren, al denk ik dat 95% die de keuze om die reden niet maakt of slecht geinformeerd was omdat het helemaal niet zo'n zware straf zal zijn om er een jaar langer over te doen. Of dus ook niet al de juiste instelling voor de opleiding had, ik zie bij mij op de opleiding vele mensen starten met een totaal verkeerde motivatie zoals van moest wat kiezen, of wat leuk naar het buitenland, en uiteindelijk het gehele aspect er niks aan vinden.
Tuurlijk zit er af en toe iemand bij die dat ook heeft en er vanzelf in groeit en er interesse in krijgt maar dat gebeurd zelden en het is zonde voor die mensen al geloof ik dat die mensen dat ook bij andere opleidingen krijgen waar ze dan voor kiezen.
Had nog meer in me hoofd maar me vriendin word gek van het getyp, ben er morgen weer om er meer over te lezen. Ben zelf wel zeer geinteresseerd hoe anderen er nog over denken op dit moment, hoop er nog wat van te kunnen opsteken en nieuwe inzichten te krijgen ervan.
Laatst bewerkt: 9 dec 2010