1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    @ All: Niet meer met namen van andere members smijten op 't forum als zij dat niet willen. Anders hadden zij dat zelf wel gedaan bij het aanmelden. Simpel zat toch? Volgende die ik het wel zie doen mag even een weekje met vakantie. Thanks.

2. MetalSonic

MetalSonic MetalSonicNL

Leuk Bevonden:
    0
    Wat Avhaha zegt dus, daaronder (als de hele post van mij was quote) zag je volgensmij ook dat 't voor 't onderwijs niet goed zou zijn. We moeten uiteraard geen Inholland praktijken krijgen. Zelf zit ik gelukkig op een school waar alles wel echt nog moeilijk is:9

3. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Ik kreeg net dit mailtje van de studievereniging:
    Beste Hein,

Er staan dure tijden voor de deur voor studenten en universiteiten, als het aan de huidige regering ligt. Als studievereniging vinden wij het belangrijk je hierover te informeren, aangezien nog niet iedereen op de hoogte is van de enorme impact van de plannen van het kabinet op studenten. Wij willen je vragen om deze e-mail serieus door te nemen en niet meteen te denken 'dit is toch niet op mij van toepassing'. Iedere student wordt namelijk financieel geraakt door deze plannen! Als je de moeite neemt dit bericht serieus door te lezen zul je te weten komen wat voor jou de consequenties van de regeringsplannen zijn!

Het voorstel
    Allereerst is het kabinet voornemens de studiefinanciering in de masterfase af te schaffen. Als rechtenstudent krijg je dus niet langer vier, maar nog maar drie jaar studiefinanciering. Voor de masterfase komt er een sociaal leenstelsel. Het kabinet wil deze regeling al in aanstaand collegejaar laten gelden voor iedere student, dus ook voor studenten die nu al studeren!
    Daarnaast wil het kabinet dat iedereen met meer dan één jaar studievertraging in de bachelor- en de masterfase jaarlijks 3000 euro collegegeld gaat betalen, bovenop het wettelijke collegegeld en daarbij ook nog het OV-reisrecht kwijtraakt. Ook dit moet aanstaand collegejaar ingaan en ook gaan gelden voor de zittende studenten, dus ook voor iedereen die nu al studievertraging heeft opgelopen. De betreffende studenten krijgen geen extra leenfaciliteiten van het Rijk. Waar deze studenten het geld wel vandaan moeten halen is onduidelijk. Wanneer zij hiervoor extra gaan werken, gaat dit ten koste van de tijd die aan de studie besteed kan worden, terwijl langer studeren juist duurder wordt. Dit lijkt dus geen optie te zijn.

[...]

Waarom is dit voor de universiteit en het onderwijs belangrijk?
    De plannen voorzien naast een extra kostenpost voor studenten ook in een extra kostenpost voor universiteiten. Voorzitter van het College van Bestuur van de RU ir. R.J. de Wijkerslooth heeft in een opiniebijdrage in NRC Handelsblad de gevolgen uiteengezet. Een korte samenvatting:
    - Per langstuderende student wordt er een € 6.000,- gekort op de Rijksbijdrage aan universiteiten.
    - Indien er minder langstuderende studenten komen, wordt deze korting naar verhouding verhoogd.
    - Dit komt neer op een korting van ongeveer 20% op de totale Rijksbijdrage voor onderwijs.
    - Hierdoor moet er ook ongeveer 20% van het personeel worden ontslagen, hetgeen leidt tot 20% minder onderwijsuren of 20% minder studieplaatsen voor studenten.

Bovenstaande maakt pijnlijk duidelijk dat dergelijke bezuinigingen desastreuze gevolgen kunnen hebben voor het onderwijs op universitair niveau.

Dat zijn beste heftige ingrepen als ik het zo lees...

4. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    We gaan met z'n alle aan de zelfstudie op het internet en een master in Wikipedia halen!

5. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    Het wordt steeds duidelijker dat rechts het land kapot maakt.
    Ben benieuwd hoeveel VVD, CDA en PVV stemmende studenten tegen dit plan zijn...

6. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ach hou toch met die verbitterde praat elke keer. Iedere keer weer over kapot maken, kapotbezuinigen, asociaal beleid. Daar bereik je niets mee. Je verlaagt je daarmee tot hetzelfde niveau als de mensen die je veracht, degenen die links kleineren met termen als "linkse hobby's". Je scheert heel rechts over dezelfde kam en pikt alleen de meest radicale standpunten eruit om je kreten te onderbouwen met een houding van "zie je nu wel!". Met dit soort kreten riskeer je dat mensen je niet meer serieus nemen.
    Als je het zou relativeren en wat rustiger zou brengen, dan bereik je veel meer in een thread als deze.

7. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    Hoe bedoel je? Blijkbaar breng ik het wel in discussie kijk maar hoe je er op in gaat. Bereik er dus wel iets mee.
    Kan ook wel alles opnoemen: Zoveel bezuinigen op onderwijs dat onze kenniseconomie slechter wordt, belachelijke belastingen op, en intrekkingen van subsidies cultuur, bezuinigen op inburgering (willen we nou wel of niet dat deze mensen inburgeren.) etc. etc. etc.
    Maar dat kan je ook allemaal samenvatten als Nederland kapot bezuinigen.

En nogmaals ben ik gewoonweg benieuwd hoe studenten die PVV, VVD en CDA stemmen over de plannen denken. Ik zou het raar vinden als ze nu ertegen gaan protesteren ofzo. Had je maar andere partij moeten stemmen.

En of iemand me wel of niet serieus neemt op een game internet forum.... moeten ze lekker zelf weten laatste waar ik me druk om zou maken :+

Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  8. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    CDA stemmers hebben al grijze haren en PVV stemmers hebben nog niks door.

9. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    PVV stemmers vind je niet op een universiteit.;)

10. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Zullen we dan ook de punten van links even de revue laten passeren?

-60% belasting voor mensen met een goede baan (54.000 euro+ bruto per jaar)
    Dat zijn dus echt niet allemaal mensen die mijoenen hebben maar bijvoorbeeld een ambtenaar die in een redelijke loonschaal zit of een teamleider bij de belastingdienst. Of wat dacht je van de kleine zelfstandige die al 100+ uur per week werkt om een boterham te kunnen verdienen? De echte rijken pak je hier niet mee, die hebben wel ergens een bv of limited waar ze zich een bepaald salaris laten uitbetalen die net onder die grens zit.

-Autorijden nog duurder maken. Zoals we allemaal weten zuigt het openbaar vervoer systeem in dit land. Omdat de huizenprijzen ook gigantisch zijn gestegen de afgelopen 15 jaar en ook starters graag een eigen huisje willen nemen die steeds vaker hun intrek in kleinere steden waar woningen in verhouding nog goedkoper zijn. Die zijn dus afhankelijk van eigen vervoer omdat de aansluitingen van het OV daar gewoon ruk zijn.

-Meer geldverslinderij voor de zogenaamde linkse hobbies. Dus van die nepkunstenaars die opeens een salaris/uitkering van de overheid krijgen zodat ze maar kunst kunnen blijven maken. Ik zou zeggen, een kunstenaar die goed werk levert krijgt wel klanten, de rest is gewoon niet goed genoeg en kan beter bordenwasser worden bij vd Valk restaurants.

-Het feit dat kraken gewoon moet kunnen en een recht is. Jammer genoeg wonen er in dit land mensen die kennelijk alles voor niks willen hebben. Ten eerste omdat ze niks van hun leven willen maken en ten tweede omdat het niks mag kosten omdat ze geen werk hebben. Voor hen is het dus normaal dat je dan gewoon de (leegstaande)woning van een ander ingaat, de zaak volledig uitleeft en uiteindelijk ergens anders gewoon weer opnieuw begint. Doen wij dat dan worden we opgepakt wegens inbraak.

-Links wil niet bezuinigen.Ja je leest het goed. In de hele geschiedenis van dit land heeft links nooit echt bezuinigd. Nee, als we extra geld nodig hebben dan verhogen we allerhande belastingen, en bestaat een bepaalde belasting niet dan verzinnen ze het wel.
    Het lijkt me duidelijk dat als je 1 euro in je portemonnee hebt en je vaste lasten zijn 0,50 cent je datzelfde bedrag nog uit kunt geven. Links geeft het liefste het dubbele uit.

-De allochtonen knuffelen Het zal wel tegen het zere been zijn van een aantal, maar de Pvda wordt niet voor niets de Partij voor de Allochtonen genoemd. In steden waar veel allochtonen, minderheden en uitkeringstrekkers wonen boeit en groeit de Pvda. Allochtonen hoeven niet voorgetrokken te worden, maar ook niet minder behandeld te worden. Tegenwoordig hebben we geen negerzoen meer omdat het bijvoorbeeld racistisch is. Waarom ligt er dan nog wel blanke vla in de schappen? Van links mogen geen kwaad woord spreken over bepaalde groepen in dit land. Ik zou zeggen, pas je aan aan de waarden en normen van het land waar je leeft. Kun je dat niet of wil je dat niet dan zoek je een plek waar je het wel naar je zin hebt. Dat zou de overheid ook moeten stimuleren.

-Nivellering van de inkomens Heb je het lekker in je leven gedaan en heb je een paar centen dan komt links wel langs met een of andere flutbelasting die het je zo snel mogelijk weer afpakt.
    Laat ik eerlijk zijn, ik vind het ook schandalig dat er tandartsen zijn die een half miljoen per jaar verdienen (ze zijn er echt!) maar de bemoeizucht van links als iemand het goed voorelkaar heeft is niet van deze eeuw. Op zijn zacht gezegd ouderwets.

-Criminelen hebben het bijna beter dan het slachtoffer Je weet dat de meeste journalisten en bijvoorbeeld rechters linksgestemd zijn? Dan weet je nu denk ik ook waar die belachelijk lage straffen vandaan komen voor de mensen die een kindje verkrachten, een bejaarde beroven of wildvreemden uit het niets mishandelen. Allemaal onder het mom van: iedereen verdient een 2e kans en iedereen hoort in de maatschappij. Links is werkelijk zum kotzen op dit vlak. Met als hoogtepunt theedrinker Cohen die een graai deed naar de functie van minister president.

-Stoppen met ontwikkelingssamenwerkingMiljarden gaan er naar de derde wereld. Beter stoppen ze ermee, dat zou de derde wereld ook helpen (nu kot het geld bij overheden terecht die aan niemand verantwoording afleggen, dus het gekregen geld komt in corruptiekringen terecht, als het geld op is staat er wel weer een westers land klaar om geld te sturen. Door daar dus mee te stoppen moeten die landen ook gewoon verantwoording afleggen)

Ik kan zo nog wel even doorgaan, en ik zeg echt niet dat een rechts kabinet perfect is. Maar als er geen geld is moet je bezuinigen, niet de belastingdruk nog hoger opvoeren. En als de criminaliteit de pan uitrijst dien je in te grijpen, niet het slachtoffer in de kou te laten staan. En die verandering zien we nu wel komen. Rechts is bezig, er worden plannen gemaakt en daar moet iedereen een steentje aan bijdragen.

Ik heb jarenlang extra belastingen betaald omdat de PvdA dat graag wilde. Nu is het de hoogste tijd dat iedereen de broekriem aanhaalt. Mede door het graai en smijt beleid van diezelfde PvdA. De PvdA is dus gewoon ordinair bezig met een "pot verwijt de ketel" verhaal.

Lekker vooroordeel. Ik leef met iemand die afgestudeerd is aan de Universiteit van Groningen en ook een PVV voorkeur heeft.

Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2010
  11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Maak je maar geen zorgen schatje. Het bedrag van 54.000 is niet waar. Als je eens een keertje een partijprogramma doorneemt en leert rekenen zal je zien dat mensen met een jaarlijks inkomen van 54.000 erop vooruit gaan in het PvdA programma. Volgens mij had ik je dit al een keer eerder verteld, mja.

En je moet niet zo zeuren over de OV. Je hebt daarvoor de verkeerde politieke voorkeur. Over subsidies voor kunstenaars heb je wel een punt. Maar je had beter eerst de post van Matrix kunnen lezen:

12. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Klopt, de mensen die nu 54k of meer verdienen betalen nu 52% dat ben ik vergeten erbij te zetten. Het ging om een flink hoger bedrag, maar neemt niet weg dat het de compleet verkeerde insteek is. Bezuinigen is voor de langere termijn veel verstandiger.

13. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ze betalen alleen 52% over het bedrag dat boven de 54.000 valt. Je doet nou net alsof mensen die 60.000 euro per jaar verdienen meer dan 30.000 euro aan belasting moeten betalen.

Je vergeet ook ff dat veel belastinggeld terug gaat naar de mensen. De meeste Nederlanders betalen uiteindelijk 10 tot 30% belasting in totaal.

14. Aernhem

Leuk Bevonden:
    7
    :lol::lol:

:emo::emo:

15. DimlightHero

DimlightHero Rule 7

Leuk Bevonden:
    9
    Dit is dus waarschijnlijk precies wat Matrix bedoelt. Als iemand ongelijk heeft moet je hem bij het handje nemen en laten zien wat er dan wel goed is. Als je mensen enkel verteld dat ze dom zijn verbeteren ze nooit hun standpunten. :b:

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wat moeten we hieruit opmaken Aernhem?
    Graag inhoudelijk reageren..
    Of reageer gewoon niet?

17. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Pas op, anders zet ie je naam weer eens hier neer.:+

18. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    ninja edit!:eek:

van 5 minuten later... lol

Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  19. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Waar haal je die 10% vandaan? Voor mensen die werken ligt de belastingdruk vele malen hoger. Vergeet je onzinnige belastingen als OZB belasting en dergelijke niet?
    Inderdaad, over die 54.000 euro betaal je 52% belasting, maar als je een ton verdient kun jij wel uitrekenen wat er van die laatste 46.000 euro overblijft. En voor een kleine zelfstandige die een ton verdient, 100 uur per week werkt, en geconfronteerd wordt met allerhande andere belastingen, loont hard werken niet echt.

En in dit land gaat veel belastinggeld terug naar mensen die het minste bijdragen. Die krijgen overal kortingen op, hoeven geen of minder premies te betalen en worden ontzien bij lokale belastingen. Ik weet dat dat te maken heeft met het sociale karakter van ons land, maar de sterkere schouders dragen nu alle lasten en zakken bijna door.

Jij studeerde toch rechten? Met dit soort posts doe je me eerder aan iemand van de LOM school denken. Ik dacht dat jij een serieuze discussie wilde.

20. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Is inderdaad waanzin. Maar noem dan ook zo'n HRA, die de overheidsbegroting vorig jaar 11 miljard aan inkomsten scheelde. Partijen die zich voordoen als liberaal, tonen hiermee natuurlijk onverbloemd hun hypocrisie aan.

Ik ben van veel belastingen geen voorstander, maar de wegenbelasting is gekoppeld aan hoe milieubelastend een auto is. Wie dus een dikke bak wil rijden, die kan lappen, maar wie minder te besteden heeft of wie rekening wil houden met het milieu, die betaalt een stuk minder. Wie het milieu belast, mag daar imo ook de kosten voor dragen, aangezien het milieu zichzelf niet kan verdedigen en het dus nodig is dat - in dit geval de overheid - diens belangen behartigt.

Ben ik ook geen voorstander van.

Kraken is inderdaad diefstal.

Dat is volgens mij niet helemaal waar. Wanneer bezuinigd moet worden, gaan mensen dat merken. Links behartigt in dezen de belangen van degenen met minder centjes, terwijl rechts het voor de rijken opneemt. Daarom laat links de klappen rechts vallen en vice versa. Dat heeft weinig te maken met niet willen bezuinigen, maar meer met je achterban vertegenwoordigen.

Ik denk dat juist omdat allochtonen minder behandeld worden, de overheid maatregelen treft. De problemen met Marokkanen en Antillianen die geen stageplaats kunnen krijgen en daarom moeten stoppen met hun MBO, die zijn niet uit de lucht gegrepen. Dan nog ben ik van mening dat aanbieders van stageplaatsen of banen zelf mogen kiezen wie ze daarvoor geschikt achten en dat de overheid daarover niks te zeggen heeft.

Wat betreft het pas je aan bla bla, ik denk dat die derdegeneratiekutkinderen (ik neem aan dat je aan hen refereert) die er zijn ook behoren tot de groep die niet voorgetrokken noch minder behandeld hoeft te worden. M.a.w. zij dienen bij overtredingen volgens het strafrecht aangepakt te worden, en niet omdat hun opa ergens anders geboren is zeggen dat ze dan maar weg moeten. En overigens stimuleert de overheid ook de terugkeer naar het thuisland.

En in blanke vla wordt natuurlijk niet gerefereerd aan een huidskleur, ik hoop dat dat een mislukte grap was :p

Ik zie niet in wat er schandalig is aan een tandarts die een half miljoen verdient. Wat mij betreft heeft de overheid ook bij hem niks te zoeken.

Criminelen worden veroordeeld op basis van het strafrecht en hoe dat in vergelijkbare gevallen is toegepast. Die belachelijk lage straffen zijn dus daarop gebaseerd. Ik weet niet wat rechts voorstelt t.a.v. het strafrecht (ben wel benieuwd, misschien kun je me er wat over zeggen). Ik weet wel dat rechts heel erg hamert op preventie en Nederland in een soort politiestaat wil veranderen. Want ja, wie niks te verbergen heeft, heeft niks te vrezen :emo:

M.i. zou ontwikkelingshulp particulier moeten zijn, overheden hebben daarin geen rol. Maar overheden hebben ook geen rol in het belemmeren van de opbouw van de derde wereld middels protectionisme, dus daaraan moet evengoed een eind komen.

Deel Deze Pagina