1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Volgens mij hebt je niet goed gelezen :+

2. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Voglens mij probeert Fred dat ook te zeggen.

3. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Had de reactie van Fred nog niet gelezen, alleen dat hij het disturbing vond. Dacht daarom dat hij dat bedoelde.

4. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Eens, oneens, waarom?

5. gerowniko

gerowniko ME3 Apologist

Leuk Bevonden:
    0
    Eens. Waar de VVD de term 'liberaal' aan dankt is mij een raadsel.:{

Eens, maar dit zie ik veel verder dan alleen kamerleden, elke burger mag wat mij betreft niet vervolgd worden om hun uitspraken, waar dan ook. Vrijheid van meningsuiting is in mijn optiek grenzeloos.

Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  6. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ja, zo zie ik het ook. Ik zie hierin eerlijk gezegd geen reden voor onderscheid tussen kamerleden en burgers. Maar wat meningsuiting is moet misschien wel goed gedefinieerd worden, om misbruik te voorkomen.

7. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Ik vind dat vrijheid van meningsuiting niet beperkt moet worden door de wet, maar gewoon door gezond verstand en fatsoensnormen. Iemand beledigen hoeft van mij echt niet strafbaar te zijn, maar als je onderdeel bent van een maatschappij moet je gewoon aan kunnen voelen wanneer je met bepaalde uitspraken te ver gaat.

8. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ja maar hoe ga je dat in werking brengen in de rechtbank? Daar kan je moeilijk puur uitgaan van gezond verstand en fatsoensnormen. Zo vind de ene rechter dat je veel verder kunt gaan dan een andere.

9. Tripletth

Leuk Bevonden:
    402
    Niet. Je hoeft daarvoor niet naar de rechtbank. Als je leeft in een maatschappij heb je je nou eenmaal te houden aan een aantal sociale gedragsregels. Als ik jou tegenkom en ik scheld je spontaan uit voor klootzak hoeft dit niet strafbaar te zijn, maar het is gewoon geen fatsoenlijk gedrag. Zelfde geldt voor de vrijheid van meningsuiting in het geheel. Je mag best een bepaalde mening hebben, maar het is gewoon niet fatsoenlijk om mensen te gaan beledigen. Dat soort dingen behoor je niet te doen in een beschaafde samenleving.

10. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Dan ben ik het helemaal met je eens.

11. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Zal je nog verbazen hoeveel beslissingsruimte een rechter heeft. Sommige wetsbegrippen zijn zo vaag, daar kan je echt alle kanten mee op. Termen als 'naar maatschappelijke opvattingen', 'redelijk' en 'behoorlijk' komen vaak voor.

12. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ja, maar dat wordt na elke beslissing wel minder door jurisprudentie toch?

Ik heb een beetje rechten gehad maar ik heb nooit echt goed opgelet (jammer genoeg), maar ik vind het nog steeds wel enigszins interessant.

13. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    True, maar die jurisprudentie is ook weer afkomstig van rechters natuurlijk waarmee hen in feite een rechtsvormende taak toekomt ipv een rechtstoepassende zoals het eigenlijk behoort te zijn in de rechtsstaat. Is veel over geschreven door verschillende filosofen(Legal Realism, Dworkin, Unger, Hart), heb het altijd boeiende stof gevonden. Zelf heb ik wel een redelijk vertrouwen in de rechter en geloof dat hij echt serieus bezig is met zijn vak gezien de strenge opleiding van 6 jaar(waar neem ik aan op de basiskwaliteiten/eigenschappen van de rechter wordt gehamerd) en dus niet compleet uit willekeur handelt en zoveel mogelijk op uniforme wijze rechtspreekt. Maar aan de andere kant blijkt uit de praktijk dat de rechter nog wel eens verkeerd of subjectief handelt. Gelukkig hebben we daar dan nog de wraking voor.

14. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ik snap wel wat je zegt ja, maar ik wil het zelf ook zo kunnen zeggen. Misschien als ik ooit weer eens tijd ben toch die boeken die ik nog heb liggen gaan lezen. :+

15. Sliv

Sliv The One and Only

Leuk Bevonden:
    230
    Om maar even direct te reageren op dit statement. Ik ben het oneens. Dan krijgen we Amerikaanse 'West Baptist Church' taferelen voorzie ik, niet eens zozeer door gelovigen maar meer door Extreem Rechts (En dan bedoel ik niet Wilders, dat is gewoon een of andere gekke populist, maar neonazisme etcetera.) die nu nog enigszins voorzichtig zijn met hun openbare uitspraken omdat die vaak strafbaar zijn. Op dat mediacircus zit ik zelf niet te wachten.

16. gerowniko

gerowniko ME3 Apologist

Leuk Bevonden:
    0
    Artikel

Zucht... En hier gaan ze dan weer niet op bezuinigen...|:-

17. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Rare gedachte,.. beter geef je dat geld voor cameratoezicht en hekken om spoorovergangen gewoon aan het GGZ en andere instanties?

Alsof iemand die er een einde aan wil maken niet even een station verder kan gaan staan..

18. gerowniko

gerowniko ME3 Apologist

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad. Alsof het cameratoezicht het aantal zelfdodingen zal terugdringen...:{

EDIT:
    Lijkt mij een goed plan.:)

Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  19. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
  20. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Hier moest ik vooral om lachen "De schoolbesturen 'spannen studenten voor hun karretje'".
    Universiteiten en studenten worden allebei geraakt, wat is het dan voor kul dat wij enkel als handpop voor de universiteiten zouden opdraven?

Hopelijk kent de heer Zijlstra enige zelfreflectie wanneer Philips, ASML etc. naar China verkassen.

Deel Deze Pagina