1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Sure, dat wij slachtoffer zijn geworden van marketing trucjes en materialisme is onze schuld. We worden vanaf onze jeugd dom gemaakt en van ons is geeist dat we de duurste kleding dragen(dmv maatschappelijke druk, met name kinderen zijn hier kwetsbaar voor). Dat de jonge generatie fucked up is heeft niks te maken het geld dat aan educatie is besteed. We zouden blij moeten zijn dat er nog überhaupt mensen willen leren ipv direct voor geld kiezen.

2. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Kom je nog met inhoudelijke argumenten of blijf je bashen? :)

Nou ja, ik denk het niet. De argumenten zullen wel op zijn. ;)

3. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    :lol:

Je komt met het zelfde verhaal dat we verwent zijn. Je schuift ff iedereen in het zelfde hokje. Hoe verwacht je van mij dat ik daar inhoudelijk op kan reageren? Jij hebt nou eenmaal een persoonlijke voorkeur voor amerikanisme. Maar de meeste mensen zitten hier niet op te wachten. Ik vroeg wat andere delen van de bevolking doen aan bezuinigingen. Zit nog steeds te wachten.

4. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nee logisch dat studenten er niet op zitten te wachten dat er wat meerr inspanning van hen wordt verwacht door wat meer bij te dragen. Het kenmerkt de gemiddelde luie nederlandse student echt weer.

Ik schuif niemand in een hokje, dat doe jij. Door te zeggen dat ouderen niks doen, de tent uitvreten en vervolgens ook nog zorg nodig hebben in een verzorgingshuis! Hoe durven ze wel niet zeg! :eek:

Als er 1 groep is die gemiddeld geen reet heeft bereikt is het wel de gemiddelde student. Lopend in confectiepakjes naar de campus brallend over een beursbelegginkje hier of daar. Zoek eens een lekkere bijbaan, of doe op een verloren zaterdag vrijwiliigerswerk. Of ga niet in die dure kamer wonen omdat je zonodig op jezelf moet. Of neem een prepaid telefoon in plaats van de Iphone 4 of HTC desire, of vreet van de Lidl in plaats van wijlen Heijn. Of koop een 6 pack schultenbrau voor thuis in plaats van een duur biertje in de kroeg. Allemaal dingen waar je gemakkelijk op kunt bezuinigen en daardoor een stuk makkelijker je studie zou kunnen betalen. Maar nee, studeren is al zo enorm zwaar, die paar enkele pleziertjes (een smartphone zodat ze in de trein kunnen kijken of het thuis misschien regent, want oh jee ze konden eens nat worden!) mogen we ze toch niet ontzeggen?

Nou laat ik je dit zeggen, als je studeren al enorm zwaar vindt dan staat je straks echt nog wat te wachten als je bij een commercieel bedrijf gaat werken. Daar is het pas echt tempo maken, geld verdienen en laten zien hoe jij je omzet gaat halen.

Wie betaalt bepaalt, en laat dat nu net die oudere groep zijn die zich jarenlang in het zweet heeft gewerkt om rond te kunnen komen. Net zoals jij dat nu op jouw manier doet.

Edit:// wat de rest van de bevolking doet aan bezuiniging? Wat dacht je van de lastenverhoging voor de huiseigenaren? De verhoging van de wegenbelasting? De verhoging op de accijnzen? Allemaal maatregelen waardoor we, net zoals de student straks, iets minder geld overhouden.

Laatst bewerkt door een moderator: 21 jan 2011
  5. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik zie van Bubbles eerlijk gezegd minder argumenten dan bij AVHAHA. Drogredenen zijn geen argumenten ;)

6. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Misschien moet je dan beter tussen de regels door lezen.

7. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik zie bij Bubbles wel helaas de enige opmerking die echt telt. "wie betaalt, bepaald' .

Toen ik studeerde groeiden de bomen nog tot in de hemel en kon er onbeperkt vergoed, geleend en gesubsidieerd worden omdat de economie dat makkelijk aan kon.

Achteraf natuurlijk niet goed dat mensen die tussen laten we zeggen 1990 en 2005 studeerden het zo makkelijk hadden en dat de broekriem nu weer aangehaald word maar ik denk soms wel eens dat het meer een kwestie van laks beleid toen was dan dat er nu overdreven bezuinigd word.

8. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    |:-

Ik zeg daar helemaal niks over. Ik zeg alleen dat alleen wij het slachtoffer zijn en de oudere generatie mooi wegkomt.

Je maakt hier wel een enorme blunder door de telefoon als voorbeeld te nemen. De ontwikkeling van telefoonapplicaties is een hard groeiende industrie in Nederland en ik heb het zelfs op school gehad in mijn toenmalige ICT opleiding.

Geld verdienen in plaats van dat het me geld kost. Klinkt goed! En weinig belasting centjes betalen natuurlijk zodat ik veel rommel kan kopen.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil later gerust voor de verzorging voor onze ouderen betalen. Ik hoef helemaal niks te bepalen.

9. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Is dat het beste wat je kunt verzinnen? Dus jij verbergt je argumenten achter drogredenen... (Verder oninteressante discussie, dus wmb weiden we er niet over uit.)

Ik vind het ook niet erg als er bezuinigd wordt op zoiets, maar wat een beetje jammer is, is dat het zo gigantisch ingrijpend is op een studentenbudget. Die overgang zou wel wat vloeiender mogen imo.

10. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Dat is inderdaad zuur voor de huidige student. En als AVHAHA met de 'oudere' generatie die van mij bedoeld (begin 30) ben ik het ook helemaal met hem eens dat wij een enorm makkelijke studententijd gehad hebben. Mijn generatie heeft dat stereotiep waar Bubbles zo'n hekel aan heeft volgens mij de wereld in geholpen.

Maar daarmee is nog niet gezegd dat de situatie waar we nu (misschien te snel) naar toe gaan niet gezonder is.

Toen ik van het VWO kwam was het normaal dat je ging studeren, ook al had je geen enkele drive of geen enkel idee wat je wou studeren. Vandaar ook de enorme wildgroei in opleidingen en de grote aantallen afhakers.

Dat was ook geen gezonde situatie. Maar aan de andere kant vind ik het wel weer sneu dat de hardwerkende- gemotiveerde student die precies weet waar hij mee bezig is nu ook gekort word.

Blijft een lastig verhaal

11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik vind dat (net zo als veel discussies) het hier gaat om emotie. "Er moet bezuinigd worden, maar ik wil niet de dupe er van worden!" Ons onderwijsstelsel moet nodig op de schop. Vroeger zaten we bij de top 5 van het beste onderwijs van de wereld. Nu moeten we ons diep schamen.

"Ja, maar dat komt door de bezuinigingen!"

Is dat zo of is er meer aan de hand? Naar mijn mening zijn er nu te veel verschillende soorten opleidingen en sluiten deze opleidingen niet aan op wat de markt vraag. Onderwijs moet gerichter worden en men moet kijken wat er nodig is.

Daarnaast zijn er ook een aantal opleidingen waar geen vraag naar is en we dus betalen voor hoog opgeleiden uitkeringsgerechtigden. Dat moeten wij als samenleving niet meer willen. Iedereen is straks hard nodig, als de Baby Boomers in het bejaarden thuis zitten.

Ik ben het met Delphiki eens dat het lijkt dat de vorige generatie een makkelijke studententijd hebben gehad. Dat vond ik van de vorige generatie. Stufi is nu wel versoberd, maar ook toen was het hard werken.

Laatst bewerkt: 21 jan 2011
  12. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    Jij hebt echt een verkeerd beeld van de gemiddelde student. De gemiddelde student is geen brallende corpsbal die de hele week op de Toko zit te zuipen.
    En studeren is ook geen makkie zoals jij het doet voorkomen.

13. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Dat beeld heb ik totaal niet :), maar de meeste halen hun titel gelukkig binnen 4/5 jaar

14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ho, vorig jaar kregen we allemaal cake, omdat de TU/e de universiteit was die in de wereld het allermeeste onderzoek i.s.m. het bedrijfsleven deed. :+ Maar daardoor is er niet ineens zo'n luxe.

Maar, Mr.Bubbles, wat heb jij dan gestudeerd? Als dit jouw beeld is van de gemiddelde student, weet ik niet aan wat voor pretcursussen jij denkt. Er is niemand die mij wijsmaakt dat een afgestuurde harder moet werken dan ik nu doe. In ieder geval niet in mijn vakgebied.

Ik hoor je alleen maar zeggen dat de student best wat harder mag werken. Ok, prima, maar andere gevolgen dan? Scholieren, pubers, die nog onzeker zijn over hun capaciteiten, durven die dan nog te kiezen voor studies waar de gemiddelde studieduur nu op 7 jaar ligt? Goed, als je het als een investering ziet, maar dat inzicht vereist een enorm zelfvertrouwen van een VWO'er.
    Een maatregel als deze zorgt ervoor dat pretstudies altijd de makkelijkere weg zijn boven zware 5-jarige pakketten. Een bedrijf als ASML geniet momenteel recordwinsten en kan het werk niet aan. Wat houdt die bedrijven dan nog hier als scholieren moeten vrezen voor een ingenieursopleiding?

Bezuinigingen zijn prima, maar iedere scholier moet in vrijheid en vertrouwen een keuze kunnen maken. Een vooruitzicht van hoge collegegelden schrikt dan alleen maar af.

15. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Ik denk dat mensen zich teveel focussen op de luie studenten die 8 jaar lang lopen te feesten en te zuipen. Om mijn studie te betalen werk ik elke week minimaal 20 uur. Begin dit jaar (voordat het regeerakkoord bekend was) heb ik besloten om daarnaast ook een eigen bedrijfje te starten. Ik was me er op dat moment van bewust dat ik dan langer zou moeten studeren, maar dat had ik er graag voor over.

Studenten, en dan met name WO studenten, missen gewoon heel veel praktijk ervaring. De enige stage die ik krijg is in mijn laatste jaar en dat vind ik persoonlijk te weinig. Tuurlijk is de Universiteit meer op theorie gericht, maar daarom wil ik daarnaast zoveel mogelijk praktijk ervaring op doen. Zelfde geldt voor studenten die in bestuur zitten of andere nuttige dingen naast hun studie doen.

Overigens snap ik wel dat er overal bezuinigd moet worden, maar ik zou dit liever op een andere manier zien. Persoonlijk vind ik het idee van een afgestuurde belasting in grote lijnen wel goed. Dat zou betekenen dat als jij een HBO/WO studie hebt afgerond je een extra belasting betaalt om de huidige studenten te helpen. Dan ondervang je meteen het probleem dat de bouwvakkers van nu meebetalen aan de studie van een dokter.

Oh en @ Bubbles: Het is duidelijk dat jij een heel vertekend beeld hebt van de gemiddelde student.

Laatst bewerkt: 21 jan 2011
  16. MerQ

MerQ Registered Bruser

Leuk Bevonden:
    0
    Als dat niet de gemiddelde student is, zitten er meer idioten dan gemiddelde studenten bij mij.

17. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Is dat een probleem? Het lijkt me juist dat die bouwvakker, als hij dadelijk op zijn 50ste last van zijn rug krijgt, juist een dokter nodig heeft...

18. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    En dat is welke opleiding?

19. Sliv

Sliv The One and Only

Leuk Bevonden:
    230
    Het grote gemis nu is naar mijn weten gewoon dat studenten de mogelijkheid afgepakt wordt om hun theoretische kennis in de praktijk tot uiting te brengen, of extra levenservaring op de doen. Dat bedoel ik in de vorm van een bestuursjaar, extra stage, vrijwilligerswerk etc.

20. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Gast alsjeblieft. Wat jij voor beeld hebt van studeren en student zijn strookt totaal niet met de werkelijkheid. Je stopt niet iedereen in een hokje zeg je, maar daarna definieer je wel een student als een luxe poppetje die geen zin heeft in wat extra inspanning. Iemand die geen beeld heeft van hoe het o zo zware bedrijfsleven is (waar jij ongetwijfeld in zit, als hardwerkende Nederlander, neem ik aan?). Ik zou deze maatregel al zo veel logischer vinden als een studie beperkt wordt tot 2 jaar uitloop, in plaats van 'het studeren' als geheel. Je treft nu niet alleen luie studenten, maar ook juist de studenten die eerder een studie kozen die uiteindelijk niet de juiste was of een jaar extra doen doordat ze een jaar in het buitenland ervaring willen opdoen of extra vakken willen volgen. Dat verloren jaar telt gewoon even zwaar als iemand die door luiheid een jaar extra moet doen. Dat is toch oneerlijk?

Deel Deze Pagina