1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.766
  2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Nelie doet allang geen Mededinging meer he, ze zit nou bij Internet ofzo.

3. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Even een leuke anekdote bij de discussie over bezuinigingen op het onderwijs:
    Ik behoor over 4 jaar hoogstwaarschijnlijk ook tot de groep langstudeerders, dus een boete van 3000 euro zit er sowieso aan te komen. Heel leuk en aardig, en ik snap goed dat het geld ergens vandaan moet komen, maar over een tijdje krijgt mijn vader (die op een pabo werkt) doodleuk een 'studiereis' naar Boston vergoed met 4 andere collega's. Tel daar nog de talrijke congressen bij op waar hij jaarlijks heen gestuurd wordt door zijn werk, en je krijgt een bedrag waarvan je mijn langstudeerdersboete zo'n 3 jaar kan betalen.

Heel leuk en aardig die bezuinigingen, maar waarom die focus op studenten? Die hebben al zo weinig....

4. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Tja, de term liberaal is al lang gekaapt =( Maar de definitie van liberalisme is toch wel dat de overheid zich niet bemoeit met de economie. Dat het VVD (en allerlei andere huichelaars) zich liberaal noemt doet daar niks aan af.

TVP weet ik te weinig van, maar komt me momenteel iets te ideologisch over. Als er zo'n beweging is onder de mensen: prima. Zolang het mogelijk is je daaraan geheel of gedeeltelijk te onttrekken.

Alle heersende systemen zijn gefundeerd op een schijnbare vooruitgang: technologische mogelijkheden, communicatie, veel meer mensen die veel ouder worden... Ik trek de uitleg daarvan als zijnde vooruitgang in twijfel.

Ik heb altijd heel erg in het (klassiek) liberalisme geloofd, maar ik ben daar recentelijk toch op teruggekomen. Het probleem van iedere overheid is dat die als te onfeilbaar wordt beschouwd. Dit geldt ook voor waarden en normen overigens. Maar een (liberale) overheid die zich enkel bezighoudt met strafrecht, daar sta ik ook niet meer achter. Ik vind dat iedereen voor zichzelf de rechter moet mogen zijn.

Ik geloof dus niet in een systeem, maar in absolute vrijheid. Er zullen altijd dingen zijn waarmee je niet wegkomt, zoals moord, maar in plaats een bijna goddelijke overheid, vergelden de nabestaanden je daad.

Allicht zullen als zo'n situatie wordt verwezenlijkt er bewegingen opstaan die hun macht zo veel mogelijk zullen verzekeren - eerst door geweld en onderdrukking, later door die macht te legitimeren middels luchtspiegelingen als democratie of een droit divin. Geschiedenis zal zich herhalen, de mens is een gecorrumpeerd wezen imo.

Maar in ieder geval zou ik wel blij zijn als een groot deel van die zogenaamde vooruitgang wordt teruggedraaid, door oorlog of rampspoed zie ik dat ook wel gebeuren misschien, ooit... Juist door hoe klein de wereld is geworden en hoe groot de gecentreerde macht, verliezen de mensen hun vrijheden gestaag.

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  5. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Je begrijpt dat een systeem van 'eigen rechter spelen' gaat leiden tot complete chaos?

6. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Wat bedoel je met complete chaos en wat is daar mis mee?

7. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.766
    Chaos als je voor eigen rechter speelt resultaat alleen maar in onnodig bloedvergieten, doden terzijde gelaten. Ik hoef je toch niet uit te leggen wat daar mis mee is? 8)

8. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Onnodig bloedvergieten. Kan dat aangetoond worden? Dat er bij wetteloosheid met elke mens als eigen baas en verantwoordelijke meer onnodig bloed vergoten wordt dan wanneer 'legitieme' overheden voorschrijven wat wel en niet mag en overtredingen op die voorschriften bestraffen?

Of bedoelde Tripletth wat anders?

9. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Als er bij je wordt ingebroken moet je ff wat geld sturen naar de commerciële politie. Je kan dan zelf kiezen welk politiebureau je inschakelt. Die lieverdjes die criminelen na 8 uur taakstraf vrij laat komen of die engerds die dat tuig helemaal kapot komt slaan. Uiteindelijk krijgt de commerciële politie zoveel macht dat ze hun macht gaan misbruiken. Gevolg hiervan is dat innovatieve ondernemers zullen opstaan en een commerciële overheid met een leger bedenken. Mensen kunnen zich hierbij aansluiten(moeten ze wel flink voor dokken) om zich te beveiligen tegen de politie met hun zelf verzonnen wetten. Dit wordt een groot succes, echter is dit tijdelijk van aard en rust er veel onvrede over de commerciële overheid die na verloop van tijd corrupt is geworden. Mensen gaan in opstand en verstoten deze corrupte overheid en wordt vervangen door een democratische overheid.

Met andere woorden, it aint gonna happen aangezien normale 'democratische' overheden toch wel weer zullen ontstaan. No fucking way dat commerciële bedrijven in staat zijn om mensen goed te controleren en tevreden te houden als een gekozen overheid.

10. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik weet niet of dat allemaal gebeurt. Vanuit de huidige situatie is het lastig om ineens over te gaan tot vrijheid. Enige recente voorbeeld van een groot vrij gebied is denk ik Amerika. Daar kreeg je inderdaad dat de overheid die vrijheid uiteindelijk roofde en het gezag centraliseerde. Of de situatie er voor dat centrale gezag zo slecht was, dat is subjectief.

11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik denk dat dit de normale gang van zaken is. Ik kan geen enkele samenleving opnoemen met een optimale vorm van vrijheid. Hoe groter/complexer een samenleving wordt, des ter meer regels en gezag zal plaatsvinden om alles in tact te behouden.

De mens zelf is natuurlijk ook een corrupt wezen dat altijd zijn mogelijkheden zal uitbuiten. Dit geldt niet voor iedereen maar het zijn juist de mensen aan de top van de samenleving die het meest misbruik zullen maken van hun macht. Ik denk dat je visie zal veranderen wanneer je een andere positie krijgt. Tenslotte, jij bent slimmer en weet meer, je zal er dan alles aan doen om je positie te proberen te behouden en uit angst anderen onderdrukken(het wegnemen van de vrijheid dat tegenwoordig in een rap tempo plaatsvindt). Hoe een persoon zichzelf ziet heeft te maken met zijn omgeving, verandert de omgeving dan zal iemand ook snel anders gaan denken. Als er een perfecte samenleving zou bestaan dat had het al lang plaatsgevonden denk ik. Ik ben ook niet 's werelds grootste optimist, daar kan het misschien ook aan liggen. :+

12. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Zo is de situatie toch een beetje in wetteloze en overheidsloze landen als Somalie? Als dat een uitwerking van absolute vrijheid is blijf ik wel gevangen in dit systeem.

13. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Apart, bijzonder nieuws of op een bijzondere manier verkregen nieuws uit 'Den Haag', wie o wie vult mij aan!

14. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik zie het ook niet zo positief in, zeker met hoe 'vooruitgang' op gebied van communicatie en transport de wereld tot een klein dorp heeft gemaakt, is er een behoefte en de mogelijkheid van machthebbers om met de controle zo ver mogelijk te reiken. Vandaar mijn scepsis jegens al die vooruitgang, imo maakt het de situatie niet beter.

Maar er zijn ook meer primitieve landen, waar de regels op papier misschien strenger zijn (op sommige gebieden, zoals vrijheid van meningsuiting ofzo) maar waar je toch gewoon alles kunt zeggen, omdat de overheid niet al je gegevens opslaat bijvoorbeeld. De arm van de overheid komt niet zo ver. Dorpjes en stadjes waar men minder luxe heeft dan wij gewend zijn, en waar men tot op zekere hoogte zelfvoorzienend leeft (m.u.v. zaken als gas, waar dan wekelijks een vrachtwagen de tankjes komt vervangen). En er is dan een politiebureau met wat agenten en een paar wagens, maar meer merk je niet van overheid. Mensen slachten elkaar daar niet af hoor, is echt geen Somalië daarzo.

Niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Somalië is niet wetteloos. Er is een overheid en er zijn de Shabaab die in opstand komen tegen die overheid. En die Shabaab hebben ook weer hun eigen wetten die ze aan de bevolking opleggen. Maar volgens mij is die drukte ook vooral rond Mogadishu en een beetje in de rest van het zuiden. Juist waar die overheid zich bevindt dus. Maar dat land verkeert al decennia in burgeroorlogen, waarbij de takfiri ideologie van de Shabaab en eerder de Mahaakim aanleiding geven tot rebellie tegen het bewind. Niet echt goed voorbeeld.

15. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Als iedereen regels en wetten aan zijn laars lapt, dan is dat toch prima te beschouwen als wetteloosheid? Misschien niet het beste voorbeeld, maar zo zijn er nog meer landen waar mensen kunnen doen en laten wat ze willen, die er net zo slecht uitzien.

Sociale controle is ook al een vorm van het stellen van wetten (normen van de societas) en het hebben van een 'bestuur' (iedereen die de sociale controle uitvoert), dus ik ben bang dat je er niet aan ontkomt dat er overheden en wetten gevormd zullen worden, en dus dat absolute vrijheid niet kan bestaan.

16. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik kan me eraan onttrekken. Ik voel me nergens aan gebonden tbh.

17. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Eens. De mens zal altijd op zoek zijn naar veiligheid en is daarvoor bereid om via afspraken en concessies een deel van zijn vrijheid af te staan. Dat is, even heel abstract gezien, ook hoe de overheden tot stand zijn gekomen lijkt mij.

18. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Is dat dan ook niet omdat we in een land leven waar je in principe redelijk vrij kan zijn? In totale vrijheid zou iemand je zo meteen als je naar buiten gaat de keel door kunnen snijden omdat je hem aankeek. Hier zou men zich in een dergelijke situatie moeilijker aan kunnen onttrekken denk ik, en dat is waarom vrijheid zo paradoxaal is.

Tegenlicht aflevering over vrijheid voor de geïnteresseerden: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/996544

19. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Je kunt hier niet vrij zijn. Ik kan me eraan onttrekken, aan alle regels, maar ik hou ook rekening met de consequenties. Als ik geen ziektekostenverzekering wil betalen, krijg een een boete; als ik hoedjes van papier wil vouwen en verkopen op de dam, word ik verjaagd. Ik vind dat erg vrijheidsbeperkend.

Je bent hier vrij zolang je je werk en je gezinnetje maar hebt, maar als je een beetje uit de maat loopt, dan word je door de samenleving en de overheid 'gecorrigeerd'. En de keel doorsnijden, in een vrije samenleving is het niet de overheid die straft, maar zijn het de nabestaanden die vergelden. Daar ben ik voorstander van. En als er geen nabestaanden zijn: pech. Het leven is niet perfect.

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Dat wordt dan nogal een vicieuze cirkel he? Dikke kans dat je dan opeens wordt neergestoken op de straat om dat het nichtje van de oom van je achterneef hetzelfde heeft gedaan.
    En vrijheid zit compleet tussen je oren. Je bent in Nederland ontzettend vrij.

Deel Deze Pagina