Tja, de term liberaal is al lang gekaapt Maar de definitie van liberalisme is toch wel dat de overheid zich niet bemoeit met de economie. Dat het VVD (en allerlei andere huichelaars) zich liberaal noemt doet daar niks aan af.
TVP weet ik te weinig van, maar komt me momenteel iets te ideologisch over. Als er zo'n beweging is onder de mensen: prima. Zolang het mogelijk is je daaraan geheel of gedeeltelijk te onttrekken.
Alle heersende systemen zijn gefundeerd op een schijnbare vooruitgang: technologische mogelijkheden, communicatie, veel meer mensen die veel ouder worden... Ik trek de uitleg daarvan als zijnde vooruitgang in twijfel.
Ik heb altijd heel erg in het (klassiek) liberalisme geloofd, maar ik ben daar recentelijk toch op teruggekomen. Het probleem van iedere overheid is dat die als te onfeilbaar wordt beschouwd. Dit geldt ook voor waarden en normen overigens. Maar een (liberale) overheid die zich enkel bezighoudt met strafrecht, daar sta ik ook niet meer achter. Ik vind dat iedereen voor zichzelf de rechter moet mogen zijn.
Ik geloof dus niet in een systeem, maar in absolute vrijheid. Er zullen altijd dingen zijn waarmee je niet wegkomt, zoals moord, maar in plaats een bijna goddelijke overheid, vergelden de nabestaanden je daad.
Allicht zullen als zo'n situatie wordt verwezenlijkt er bewegingen opstaan die hun macht zo veel mogelijk zullen verzekeren - eerst door geweld en onderdrukking, later door die macht te legitimeren middels luchtspiegelingen als democratie of een droit divin. Geschiedenis zal zich herhalen, de mens is een gecorrumpeerd wezen imo.
Maar in ieder geval zou ik wel blij zijn als een groot deel van die zogenaamde vooruitgang wordt teruggedraaid, door oorlog of rampspoed zie ik dat ook wel gebeuren misschien, ooit... Juist door hoe klein de wereld is geworden en hoe groot de gecentreerde macht, verliezen de mensen hun vrijheden gestaag.
Laatst bewerkt: 27 apr 2011