Het ontslagrecht moet sowieso veranderd worden. Die hele preventieve toets van het UWV (ik denk dat je daar op doelt) is nogal verouderd en een beetje een vreemde eend. Dat daarnaast ook de mogelijkheid tot ontbinding bestaat, zorgt voor ongelijke uitkomsten in gelijke gevallen. Bovendien is het veels te ingewikkeld nu.
Er lag ooit een mooi wetsvoorstel van Koser Kaya klaar, daar is de huidige aanpassing ook op gebaseerd. Helaas hebben ze het nogal Amerikaans gemaakt. Mij iets te Amerikaans eigenlijk. Een hoorplicht van de werknemer voor de werkgever voorafgaand aan een ontslag, die hij gewoon naast zich kan leggen en die dus nutteloos is. Verder alleen een toetsing achteraf door de rechter. Deze rechter kan dan een wettelijk begrensde ontslagvergoeding (max. half maandsalaris per dienstjaar geloof ik) bij een onredelijk ontslag toekennen en in extreme situaties de arbeidsovereenkomst herstellen. Ik zou hier de rechter meer ruimte in geven, juist voor die situaties waarin bedrijven misbruik maken van het ontslagrecht. Dat was ook de originele bedoeling van Koser Kaya. Die doorbetaling van het WW heeft het Lenteakkoord ook volledig uit de duim gezogen en is te onredelijk voor kleinere bedrijven.
Dan krijg je weer met leeftijdsdiscriminatie vanuit de EU te maken. Die gaan nogal prat op gelijke behandeling. Overigens zou het wel kunnen, maar dan heb je echt goeie redenen nodig.
Laatst bewerkt: 4 sep 2012