1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    ze hebben geen 2 stemrondes maar systeem met 2 stemmen en een ingewikkelde berekeningsprocedure :+

Er is in mijn ogen niet zoveel mis met het systeem, er zal toch altijd een meerderheid van stemmen en discussie nodig zijn. Ook geloof ik er wel in dat een partij altijd wel achter zijn idealen aan gaat, het probleem is alleen deze idealen te ontleden vanuit de campagne, hun programma enz. Tevens kan je wel zeuren over machtsbeluste mensen en jongeren die vanaf jong klaargestoomd worden in de jongerenpartijen, maar dat is het probleem was de massa, de onwil politiek actief te zijn. Ja inderdaad, dan zal en een minderheid zijn die daarvan handig gebruik maakt.

2. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Dat is dus mijn hele punt tegen de zogenaamde peilingen. De stemmers laten zich daardoor leiden en brengen op basis daarvan hun stem uit. Ik neem aan dat je begrijpt dat dat een slecht iets is.

Bedenk zelf maar hoe gevaarlijk dat is als de peilingen een leidraad zijn voor de mensen om hun keus te bepalen. Het gaat hier niet om de keus van een klasvertegenwoordiger, maar de keus om de machtigste mensen van Nederland.

Ik ben het overigens met je eens over die 2 stemrondes, dat zou democratischer zijn.

Laatst bewerkt: 11 sep 2012
  3. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Moeten die 30 zetels van de SP niet te serieus nemen. Die stonden op 30 zetels deze zomer. En wie is er dan echt serieus al bezig met de verkiezingen? Zeker met deze sportzomer. Na de OS zag je dat iedereen zich langzaam ging inlezen en zag je de SP al langzaam zetels verliezen en dat was voor debatten en peilingen. Ben er wel mee eens dat die peilingen moet stoppen een week voor de verkiezingen of misschien nog iets eerder. Alleen moet de SP er ook niet teveel op hameren anders komt het een beetje huilerig over. :)

4. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Moet die poll niet eens gereset worden? Ik vermoed dat we (nog steeds) een redelijk rechts forum hebben, en wil weleens zien of ik gelijk heb.

5. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Nee de mods zijn koppig en begrijpen niet dat sommige al besloten hebben. :+

6. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Mods are gay.

7. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Denk t wel ja!

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Waarom is het slecht als mensen zich laten leiden door peilingen?

9. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Omdat dan diegene achter de peilingen de uitslag bepaald ipv het volk die in een democratie zouden leven.

10. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Morgen regen, lukt het die kut VVD'ers weer! :'-(

11. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Want PVDA stemmers smelten in de regen? ;)

12. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.107
    Fuuu, morgen is het al zo ver, vanavond maar even in verdiepen 8)

13. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Waar zie jij dat ze kloppen? Ik vind het allemaal subjectief en kijk er totaal ook niet naar.

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Volk maakt toch alsnog een bewuste keuze?

Heb ik het helemaal niet over gehad?

15. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Ik denk dat er genoeg mensen (in mijn omgeving sowieso een aantal dus vast veel meer) die d66 oid willen stemmen maar VVD gaan stemmen omdat anders PVDA de grootste wordt, deze keuze komt echt wel door de peilingen hoor! En er was laatst een programma op NL2 dat ging over peilingen, daar zeiden ze dat er gemiddeld (dacht) 4 zetels niet klopte (dus totaal 8 omdat die 4 ook weer ergens anders naar toe moeten). Zo is het toch mogelijk om het stemgedrag te beïnvloeden, het zal niet om iedereen gaan die gaat stemmen maar er zijn ook zat mensen die met die gedachte gaan stemmen.
    Als je peilingen 2weken van te voren "verboden" worden denk ik echt wel dat dit veel minder zal zijn!

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Ik zeg toch ook nergens dat de peilingen helemaal geen invloed hebben?
    Sterker nog, ik ga zelf ook VVD stemmen terwijl ik veel meer met D66 gemeen heb.

Wat ik juist probeer te zeggen, is dat de peilingen wegnemen je de verkiezingen echt niet democratischer gaat maken. Zoals ik op de vorige pagina al zei, al waren er de laatste 2 weken geen peilingen geweest had ik mijzelf alsnog genoodzaakt gezien om VVD te stemmen. Dus in dat opzicht maakt het niet uit of je de peilingen de laatste 2 weken wel of niet uitvoert.

Wat ik juist wil zeggen is dat het hele kiessysteem niet klopt. Immers, je stemt met heel Nederland op een partij, maar uiteindelijk komt er nooit 1 partij te regeren. Uiteindelijk komt er een coalitie. Zo is het zeer realistisch om te stellen dat apart gezien het CDA, VVD en PVV een meerderheid hebben (i.e. alle stemmen bij elkaar opgeteld >50%), maar de coalitie an sich die 50% niet haalt.

De peilingen zorgen er in een zekere zin voor dat er bepaalde coalities niet kunnen ontstaan. Als mensen VVD gaan stemmen omdat zij niet willen dat de PvdA in de coalitie komt, betekent dat niet alleen dat men dus rechts is, maar ook dat ze NIET links zijn. Zo is er alsnog een landelijke meerderheid tegen PvdA, wat in zekere zin democratisch is.

Snappie?

17. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Op wat voor kabinet gok je dan met winst voor de VVD?

Je wilt geen PvdA dus je gaat voor VVD PVV?

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Tegen wie heb jij het?
    Dat was toch duidelijk een voorbeeld van het vorige kabinet 8)

Edit: o wacht. Nou er is nog het CDA en D66 he.
    Maar je geeft nu wel het gevoelige punt aan: als kiezer heb je geen invloed over hoe het kabinet er uit gaat zien.

19. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Ja dat snap ik, maar ik denk dat als je 2 weken (of misschien nog eerder) voor de verkiezingen stopt met peilen het minder invloed heeft.
    Er zullen dan nog steeds mensen zijn die gaan stemmen via de peilingen (van 2 weken terug) maar ik denk ook dat er veel mensen die nu gaan stemmen via de peilingen dat dan niet gaan doen en veel meer via de debatten en partijprogramma's gaan stemmen.
    De peilingen van 2 weken geleden zullen dan natuurlijk nog steeds invloed hebben op het stemgedrag van de mensen.
    Maar zolang er peilingen zijn zullen deze altijd invloed op mensen hebben, hoelang geleden deze ook zijn gehouden, maar ik denk wel dat dit minder wordt als er bijvoorbeeld 2 weken voor de verkiezingen geen peilingen gehouden mogen worden.

Verder ben ik het wel met je eerdere opmerking eens dat er 2keer gestemd moet worden

Laatst bewerkt: 11 sep 2012
  20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Dacht dat je ook in die groep hoorde.

De angst is voor een coalitie van PvdA, SP en nog iets links erbij. Dat is de reden waarom er VVD wordt gestemd door tactische stemmers.

Deel Deze Pagina