1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Kan wel. Als iedereen dat gewoon doet heb je het probleem niet

edit: was @ Woods

2. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Jij zegt dat het geen verandering brengt, iedereen gaat tacktisch stemmen dus gaan er nu toch meer zetels naar de VVD en PvdA. Dan veranderd er gewoon een hele hoop door de peilingen. Iedereen hier gaat tegen jou in omdat jij zegt dat het niks veranderd terwijl iedereen het er mee eens is dat het wel anders is.

3. Cybeln

Cybeln jeej

Leuk Bevonden:
    0
    Ze hebben bij verschillende stembureaus door het land gestaan en simpelweg gevraagd wat gaat u stemmen. Eigenlijk best wel onbetrouwbaar zou je zeggen en dat is ook zo :) Wel een goede eerste indruk om mee te beginnen.

4. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Laatste keer won PVV volgens mij nog een hele hoop zetels omdat er maar weinig echt durfde te zeggen :p

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Eh nee, dat zeg ik helemaal niet.
    Ik zeg dat het afschaffen van peilingen in de laatste 2 weken niets veranderd. Scroll eens terug naar pagina 246 en lees de oorspronkelijke discussie eens, wat nu zeg je opeens hele andere dingen.

6. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Tactisch stemmen kan ook voor een coalitie zijn. Hoef niet direct voor de grootste partij. Door de peilingen ben ik juist niet voor PvdA of VVD gegaan waar ik in eerste instantie tussen twijfelde.

7. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Zijn exitpolen goedkoper dan exitnederlanders?

8. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Oké heb de discussie gister wel gevolgd maar niks geschreven. 2 weken geleden heeft idd misschien niet zoveel invloed, daar heb je gelijk in.

Definitieve prognose over 2 minuten. Benieuwd of er al wat veranderd. Ga daarna lekker maffen :)

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Hee jeej iemand die me wel begrijpt.

10. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Toch maar D66.

Wel bizar dat de PVV en de CU hier allebei 1 stem hebben en het CDA geen. Die partij stelt ook geen zak meer voor zeg.

11. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Ik vind het zo tergend dat iedereen er van uit gaat dat dit de uitslag is.

VVD WINT VAN PVDA . het scheelt 1 zetel.. en ik zou de PVV nog niet afschrijven,meestal neemt niemand de moeite om mensen in limburg te gaan interviewen.:+

Laatst bewerkt: 12 sep 2012
  12. JeePee

JeePee Guest

Ik werd na het stemmen ook nog gevraagd een rood vakje te tekenen voor de partij waar ik op gestemd had "voor de prognose van de NOS".

13. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Dat begrijp ik ook wel. Maar de meeste mensen kiezen links of rechts als grootste. Nu zie je al weken 36 om 36 staan en dan kiezen veel mensen blijkbaar op de laatste dagen voor links of rechts en maakt het niet uit welke partij het is. Dat is meer mijn punt en dat zie je nu terug want meer dan 80 zetels over 2 partijen heb ik nog niet gezien.

Maar als 2 weken van te voren de laatste peiling is en het staat 36 om 36 houd je idd hetzelfde. Dus voor de toekomst weet ik ook niet hoe ze dat moeten verbeteren :)

Laatst bewerkt: 12 sep 2012
  14. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Enige wat die CDA moet doen is niet gaan regeren. Was in 2010 ook na het grote verlies dan moet je niet gaan regeren. Beter in de coalitie gaan zitten en dan pak je weer mensen terug met de volgende verkiezingen.

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ferry is wel een ramp zeg. Zet er iemand jong neer die het wel snapt.

16. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    hahaha "nee dit gaat allemaal niet goed, even kijken of we terug kunnen. *voegt nog meer partijen toe" :lol:

17. Woods

Woods Why so serious?

Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon een faal van de chef achter de schermen, zelf kijkt hij op een klein schermpje...

18. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Ik vraag me serieus af of dat wel 100% fair en goed gaat als ik zo'n vuilnisbak vol met stemformulieren zie en dat ze het allemaal met de hand tellen.

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Ik zie dat dus anders. Tuurlijk, mensen passen hun stem aan. Maar is dat verkeerd?

Het meest ondemocratische aan het huidige stelsel is dat de koningin een formateur zelf aanstelt die mag beginnen om te kijken waar de meeste kansen zijn voor een coalitie.
    Tactische stemmers proberen juist deze fase te omzeilen door alvast op hun favoriete coalitie(kleur) te stemmen ipv de partij.

Het feit dat er tactische stemmers zijn maakt het stelsel dus niet ondemocratischer of slechter! Dus ik snap niet wat je punt is...

Dat mensen op de laatste dag links of rechts gaan stemmen is onzin. Iemand is rechts-gezind of links-gezind. Uiteindelijk is strategisch stemmen stemmen op de partij die de grootste aanhang (i.e. in de peilingen het beste ervoor staat) heeft maar wel 'jouw' kleur is. Dat is een hele bewuste keuze en dat is toch gewoon OK?

Enkel nadelig voor partijen als CDA en D66 misschien, maar dat is dus niet per se de schuld van de peilingen maar meer van het kromme systeem met formateurs.

20. Ebrithil

Ebrithil Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Haha die Herman over de winst van de SGP op Schiermonnikoog. "Ik denk dat veel gezinnen uit de Veluwe op vakantie zijn"

Deel Deze Pagina