1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    serieus?

kak, ik dacht dat ik gister ergens hoorde. Dat is wel minder

2. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Volgens mij komen ze met zijn drieën op 35 waar je er 38 nodig hebt. :)

3. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
  4. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Blijft een lastig zaakje dus.

Feit is wel dat er laatste decennium geen kabinetten zijn gevallen in de Eerste Kamer (al kwam Paars II met de Nacht van Wiegel dichtbij :p). Dus aan de ene kant is een absolute meerderheid niet noodzakelijk.
    Helemaal omdat je als PvdA-VVD(eventueel D66) geen coalitie hebt die links óf rechts is, maar dus uiteindelijk centraal. Daarom zullen er altijd wel partijen uit de oppositie zijn die met voorstellen toch akkoord gaan, want als PvdA en VVD er al samen uitkomen lijkt mij dat een CDA of 50+ ook wel tevreden is.
    Dus wie weet is de meerderheid helemaal niet nodig.

Aan de andere kant: het lijkt wel een trend in ons kinderachtig EK om alles lekker tegen te stemmen 'want het is van het kabinet'. Dit was vooral een trend bij de vorige coalitie van PVV, VVD en CDA waar veel dingen werden weggestemd terwijl er amper inhoudelijk naar werd gekeken. But then again, dat was een coalitie die rechts was.

Oftewel het is allemaal nogal dubbel. Als je CDA en D66 meeneemt heb je nóg een krachtig middenblok, maar ik vrees wel dat de partijpunten van D66 en CDA weer zo anders zijn dan VVD/PvdA (die natuurlijk zelf al redelijk ver uit elkaar liggen op bepaalde punten) dat je de formatie dan nóg lastiger maakt en eigenlijk helemaal niet daadkrachtig kan optreden.

5. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Ik was al rond 12 uur gaan slapen, maar heeft Woods al zelfmoord gepleegd?

6. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Ja helaasch :'-( ik bedoelde meer dat het relatief goed ging omdat ze overal een 0,1 of 0,2 winst boekte op de kleine gemeentes en de hoop gevestigd was op de grote gemeenten en dat ze daar 1 tot 2 procent haalde. Dit is helaas niet gebeurd, maar ik denk dat ze bij de volgende verkiezingen mét meer aandacht zeker een zetel pakken.

7. Woods

Woods Why so serious?

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, helaas zit ik hier met 2 opengesneden polsen :emo:

8. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Vandaar dat ik Paars + opperde omdat die coalitie wel een meerderheid in de Eerste Kamer heeft. ;)

Gaat GL straks nog een cruciale rol spelen ook, terwijl ze 7 zetels verliezen en op 3 uitkomen. :+

9. Woods

Woods Why so serious?

Leuk Bevonden:
    0
    Kan ik me iets bij voorstellen maar vertel:+

Omdat ze nog steeds de meerderheid hebben hebben ze de keus om verder te gaan, ik dacht zelfs dat dit ook kon nadat de PVV had gebroken en ze met zn 2en doorgingen en er eventueel een partij bijzochten o.i.d. maar je kan wel degelijk verder alleen het 'imago' zou geschonden kunnen zijn.

Laatst bewerkt: 13 sep 2012
  10. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Waarom zouden ze naar Paars+ moeten dan? GroenLinks is op sterven na dood.

11. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Omdat ze dan een meerderheid in de Eerste Kamer hebben. GL heeft daar dacht ik iets van 5/6 zetels. ;)

Met alleen Paars heb je geen meerderheid in de EK.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Waarom zou de VVD dan nog eens extra concessies doen om op 1 lijn te komen met GL als er ook nog een centrum blok is van D66 en CDA?

No way dat GroenLinks in een coalitie gaat zitten met VVD, ook als ze het zelf zouden willen.

Dit zijn toch duidelijk de verkiezingen 'van het midden'.

PS: https://twitter.com/DeReactiegraaf
    _O_

13. FunkXual

Leuk Bevonden:
    24
    Waarom zou de PVDA meedoen aan een coalitie met VVD en dan nog het CDA en D66, om dezelfde redenen?

Met GL - PVDA en VVD - D66 is er toch redelijk evenwicht mogelijk? Mits je goed aan het polderen slaat.

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Hey da's raar. Daar zijn ineens wel PVV stemmers te vinden,... waar waren die gister?

15. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Groen Links zal na zo'n nederlaag niet gaan regeren. Althans het is hoogst ongebruikelijk on na een fikse nederlaag te gaan regeren. Hooguit als het formeren maanden gaat duren zoals in 2010.

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    D66 en CDA zijn redelijk centrum... Dus niet rechts.
    Daarnaast mag eerst de VVD gaan praten met iedereen.

Het is echt niet zo dat PvdA gaat zeggen 'ja wij willen GL erbij' en dat VVD dat wel ok vind. Ik zie echt niet in hoe dat gaat gebeuren 8).

D66/CDA kan juist het gat tussen PvdA/VVD vullen, een GL maakt dat gat alleen maar groter!

17. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    VVD gaat echt niet GL of SP erbij doen. Enige opties voor hun zijn naast de PVDA. PVV, CDA en D66. De eerste 2 worden al een no go. D66 kan maar het voegt alleen niet veel toe. Je hebt al genoeg zetels, meerderheid in de EK komt er dan ook niet en al ze erin komen moet je alleen maar nog meer concessies doen.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Maar meerderheid eerste kamer is toch niet heilig ofzo? Helemaal niet met PvdA/VVD/D66

19. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    2010

2012

20. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat is het idd niet. Dus waarom zal D66 erbij moeten? :)
    Hoe meer partijen hoe meer gedoe imo. :)

Deel Deze Pagina