[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Seh

Seh Guest

Dat wil je niet hoor.

2. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

En hoe ga je dat doen als je bijvoorbeeld toch een been breekt of iets anders krijgt? Dan hoest je zo ff 1500 euro per dag op?

Ze moeten gewoon naar een systeem waarbij mensen die veel zorg gebruiken (en dan laat ik de chronisch zieken even buiten beschouwing) ook meer gaan betalen.
    En ze moeten de medici aanpakken waarvan we eerst al de studie hebben betaald en die we nu door torenhoge declaraties van hun maatschap allemaal miljonair maken. Dat kan allemaal wel een beetje minder.

3. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Zijn genoeg mensen en ik ken ze ook die als ze over hun eigen kosten zitten (kan ff niet op de naam komen) dus dat de verzekering het betaald. Alles maar gaan doen terwijl dit niet noodzakelijk is.
    Dit moet imo echt aangepakt worden ja!

4. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Maar daarvoor betaal je toch een bepaalde premie? Als jij veel van je ziekenfonds gebruikt maakt, gaat je premie toch omhoog? Of snap ik dan niet hoe het werkt? :+

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    ja dat zie je verkeerd. Zorg is een sociaal grondrecht waarmee de overheid zich verplicht de zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Zoals jij het stels zou zorg voor sommige mensen onbetaalbaar worden. Iedereen legt in, mensen die meer verdienen wat meer via hun werkgever en nu straks ook nog eens via de eigen premie. Maar doorgaans betaal je voor de zieken en zwakken van de maatschappij die over het algemeen niet zoveel te besteden hebben.

6. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

En dat lijkt me dus niet het geval. Als je die miljarden die de zorg kost afzet tegen het aantal patienten dan zou half Nederland invalide, een syndroom van.. hebben of geestelijk niet goed zijn. Het probleem is gewoon dat mensen teveel en te snel naar de huisarts rennen en omdat het declaratiesysteem gewoon niet klopt.

Dat je opkomt voor de zwakkeren, ouderen, chronisch zieken en studenten snap ik absoluut. Maar dit land is doorgeslagen in miljoenensalarissen voor medici, subsidiesponsjes van nikszeggende stichtingen, uitkeringen voor kunstenaars die niks weten te verkopen (waarom krijgt een winkelier dat niet als hij niks verkoopt? Een ondernemer heeft niet eens recht op een uitkering!) en het blijven knuffelen van mensen die prima kunnen werken maar dat vertikken.

Dat we allemaal iets minder moeten, prima. Maar het komt te veel en te vaak op de schouders van de werkende groep terecht. Daar is zolangzamerhand al echt niks meer te halen hoor. 20 jaar geleden gingen vrouwen werken omdat ze dan een eigen inkomen hadden en leuke dingen konden doen. Tegenwoordig heb je tweeverdieners omdat de lasten anders bijna niet meer op te brengen zijn. (en dan is er al helemaal geen ruimte voor leuke dingen)

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik reageerde alleen maar op de vraag of je premie omhoog gaat als je meer gebruik maakt van de zorg. Meer niet. You're preaching to the choir ;)

Ik ben het met je eens, er komen teveel lasten ten nadele van de werkende bevolking. Maar de exacte uitwerking mist nog. Alleen mbt de HRA weten we dat eerst alleen het stuk wat voor mensen in de 52% valt zwaarder belast gaat worden. De meeste mensen verdienen niet zoveel en ook al verdien je meer dan die grens, het geldt dan alleen voor dat stukje 'topinkomen'

De overige zaken zoals inkomensafhankelijke zorgpremie, kindgebonden budget etc moet nog een exacte invulling aan worden gegeven.

8. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    niet drinken

Ik ben als Liberaal (VVD) matig positief ... polderren is weer terug

9. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Inkomensafhankelijke zorgpremies vind ik altijd een moeilijk punt. Ik zou willen dat ze dan ook eens het taboe zouden doorbreken op leefstijl; roken en overmatig alcoholgebruik etc.

10. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Dit is denk ik niet te testen.

Edit: Kunnen ze beter de prijs van alcohol en sigaretten verdubbelen en deze extra inkomsten ook 100% naar de zorg sturen. Al zou ik hier oo op tegen zijn, want wordt een duur geintje voor mij.

Laatst bewerkt: 30 okt 2012
  11. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ja maar al die accijns die ik oplever dan? :+

Ze moeten altijd de auto-rijdende, rokende bierdrinker hebben!

12. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Inkomensafhankelijke zorgpremies vind ik maar een vreemd begrip: Zou dat dan betekenen dat mensen zonder inkomen er niet op achteruit gaan? Ik geloof namelijk niet dat de zorgverzekering 70 euro goedkoper gaat worden.

Iemand die hier meer verstand hier van heeft?

13. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Ja want dat leert de managers in de zorg ook zeker om zuiniger met geld om te springen. Ze moeten het zoeken in andere hoeken. Wat jij noemt is gewoon belachelijk, sorry dat ik het zo zeg.

De melkkoeien zijn zolangzamerhand op in dit land en dan krijg je dus fratsen op diesel accijns verhogen en op euro 95 niet, de idiote oldtimerbelasting (al iets vergelijkbaars gehad met de grijs kentekens) en een belastingverlaging in ruil voor verlaging van de HRA. En die laatste gaat mensen echt hard treffen.

14. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.107
    Ander punt is voor de oldtimer belasting, mensen halen goedkope auto's uit Duitsland en kunnen voor een prikkie rijden, daar help je dit land toch ook niet mee?

15. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Daar staan vaak ook hogere kosten tegenover door meer onderhoud. Dat levert weer BTW op voor de staat. De assurantiebelasting is ook al omhoog gegaan, scheelt zo 100 euro per jaar voor een gemiddeld gezin. Straks gaat de wegenbelasting op zuinige auto's ook weer omhoog.
    Ze verhogen gewoon die belasting voor oldtimers omdat steeds meer mensen een oldtimer kochten voor dagelijks vervoer.

Maar kun jij ze dat kwalijk nemen? Mensen gaan manieren verzinnen om wat geld over te houden. Het is echt niet zo dat ze collectief denken: "haha, nu gaan we de overheid eens lekker naaien" Nee, de overheid is hier zelf debet aan door alleen maar lasten te verhogen.

16. Ch®is

Ch®is '

Leuk Bevonden:
    70
    Geïmporteerde wagens zouden ook niet van de oldtimer regeling gebruik mogen maken naar mijn mening. Wanneer er 25 jaar belasting betaald is word een voertuig een oldtimer. Maar wanneer je een voertuig importeert ouder dan 25 jaar is er wel belasting betaald, maar niet aan de Nederlandse staat. Vervolgens mag dit voertuig ook gebruik maken van de oldtimer regeling. Dat verbaasde mij altijd al en dat is ook de reden waarom de Mercedes 190D zo geliefd is om te importeren. Die dingen zijn bij 6 ton net warm gedraaid en kunnen met een beetje onderhoud makkelijk een miljoen kilometers draaien.

Blij dat m'n pa niet mee leest aangezien 3 van de 5 Amerikanen van hem ook geïmporteerd zijn. Die is op z'n zwakst gezegd 'not amused' over deze nieuwe regeling.

17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Mbt de zorg heb je gelijk. Mijn vader werkte bij radiotherapie (bestralen van mensen) en die zag de afdeling qua bemensing groter en groter worden terwijl er nauwelijks meer mensen werden behandeld per jaar. Ook de aanschaf van peperdure bestralingsapparatuur werden prestatieprojecties van managers. De efficiëntie van die aanschaffen was vaak ver te zoeken.

Een ander mooi voorbeeld zijn de veel te dure medicijnen. Voor mijn zoon een tijdje medicijnen nodig gehad (voor een jaar): de kosten varieerden per merk tussen de 78 en 198 euro 8)

De apotheek schreef mij automatisch 1 voor die 140 per jaar kostte. Toen ik om een ander merk vroeg met exact dezelfde stoffen kreeg ik die wel gewoon mee. Je krijgt dus als klant niet automatisch de goedkoopste zorg.

Tip: mocht je er zelf tegen aan lopen

http://www.medicijnkosten.nl/

daar kan je checken of er ook goedkopere merken zijn

18. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.107
    Ben het eigenlijk wel met Chris eens :)

19. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Klopt, ik ben bij een bedrijf geweest dat medicijnen verspreid naar de apothekers. Er zijn medicijnen die inkoop een paar euro kosten en voor een tienvoud naar de apothekers gaan die er ook nog wat bovenp gooien.
    Er stonden containers (van die ijzeren papier containers) waar medicijnen in werden gegooid die over datum waren. Een volle container had een gemiddelde waarde van 30.000 euro.

Het ontwikkelen van een nieuw medicijn kost ongeveer een miljard. Bedrijven krijgen vervolgens een patent voor 15 jaar en moeten binnen die periode dus dat miljard terugverdienen en winst zien te maken.

Dit kan allemaal omdat verzekeraars gewoon lekker uitkeren en de rekening neerleggen bij ons, de burger. Ik denk echt met weemoed terug aan de particuliere verzekering of een zorgverzekering van 25 gulden per maand (inclusief aanvullende verzekering) Dat is nu ongeveer 15 jaar geleden.

Met ambtenaren heb je ook gelijk. Ik ben vaak overheidskantoren geweest waar personeel vrolijk om 07.30 uur inklokt om tot 08.30 uur te koffie drinken, te roken en de metro te lezen. Die gaven zelf ook aan dat er veel te veel mensen rondliepen.

En wat dacht je van het nieuwe belastingkantoor in Groningen? Niemand meer een vaste werkplek, ik ken verhalen van mensen die in de trappenhal ruzie kregen om een werkplek. Sommige mensen zijn met toestemming eerder met pensioen gegaan omdat ze het daar niet meer trokken. (en ik geef ze gelijk, de oude gebouwen hadden nog wel iets gezelligs, maar al dat beton in het nieuwe gebouw doet mij ook niks.)
    Die mensen kunnen dus gewoon vertrekken omdat er genoeg mensen zijn. Maar het zijn wel lasten die we met zijn allen moeten dragen.
    Nu heeft dat nieuwe gebouw een huurconstructie (het pand is in eigendom van volgens mij de aannemer en een schoonmaakbedrijf) maar rij er snachts maar eens langs, alles rustig in de verlichting. Computers die aan blijven staan, verlichting wat niet uit gaat, kachels die volop blijven branden, echt je kunt honderden miljoenen besparen.

In plaats daarvan gaan ze weer naar de burger om te collecteren. Maar de portemonnee is bijna leeg. Het voordeel van met zijn 2-en verdienen is al weg, de belastingdruk is enorm en dan wille ze ook nog dat we meer gaan consumeren. Ja waarvan? :emo:

20. Duke_Jay

Duke_Jay Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom hebben ze niet gewoon een traject kaart ingevoerd? Lijkt me een veel beter plan dan het hele gratis OV afschaffen.
    Ken genoeg personen die het niet kunnen betalen om in een stad als Utrecht of Amsterdam te studeren (waar de kamerhuur van een kleine kamer al snel richting de 400 euro gaat) en met het gratis OV wel een mogelijkheid hebben om toch in een van die steden te gaan studeren. Word voor die personen gewoon een extra kostenpost van een paar honderd euro per maand meer.
    Belachelijk naar mijn mening. Laat ze dan de problemen bij de wortel aanpakken (een chronisch te kort aan betaalbare studentenwoningen in veel steden) maar dat is weer te lastig voor de politiek.

Een voorbeeld:
    Stel je woont in de omgeving van Enschede en je gaat studeren aan de UU (Universiteit Utrecht) een retourtje tegen kortingstarief kost 25 euro. Stel dat je elke maand zon 15 keer op en neer moet (nog weinig) dan ben je al bijna 400 euro (!) kwijt.

Laatst bewerkt: 30 okt 2012

Deel Deze Pagina