1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.770
    Wat ben je ook een idioot zwijn. Als je opgelet had op dit forum had je geweten dat ik volledig ben afgekeurd. :mad::mad::mad::mad::mad::mad:

2. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Las deze net op FB

Ja natuurlijk uit een beetje simpel standpunt bekeken, maar zo is het voor de meeste studenten natuurlijk ook :9

3. 7Quaresma

7Quaresma A.F.C. Ajax

Leuk Bevonden:
    1
    Mensen lekker in hokjes stoppen, prima.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Zullen we het een beetje aardig houden?

Maar even een simpel rekensommetje:
    Ik betaal straks aan ZVW:
    Zelf: 300
    Via mijn baas: 232 (bruto)
    Totaal: 532 euro per maand 8)

Bijstand: 20 euro per maand

Ik weet niet helemaal zeker of er via de uitkering nog een bijdrage van de SVB wordt ingehouden maar volgens mij niet.

Elk persoon ziet toch dat dat verschil echt nergens over gaat?

5. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Mja, het alternatief is allemaal hetzelfde betalen en dan de uitkeringen moeten verhogen omdat mensen in de bijstand zich anders niet meer kunnen verzekeren?

(of eigenlijk is het alternatief zorgen dat die kosten niet zo gruwelijk hard stijgen, maar we willen natuurlijk wel allemaal 85 worden en de beste zorg kunnen krijgen :+)

Mijn zorg gaat me meer geld kosten, ik had niet anders verwacht. Ik wacht echter nog wel even op het hele koopkrachtplaatje voordat ik moord en brand schreeuw want als ik heel eerlijk ben heb ik de afgelopen jaren nog niks gemerkt van die zogenaamde crisis en bezuinigingen. Heb er in ieder geval voor mn gevoel geen euro minder om uitgegeven.

Dus tot nu toe voel ik me als werkende Nederlander nog niet echt 'gepakt' (behalve dan dat bier, diesel en sigaretten zo schreeuwend duur zijn, dat irriteert me wel :+)

6. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Ambtenaren zijn sowieso al jaren de sjaak. Ambtenaren die met pensioen zijn gaan er al 10 jaar op achteruit. Die hebben geen enkele verhoging gehad van het ABP.

Ik zou als ik jou was, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen in loondienst, gewoon lekker zelf gaan sparen voor een pensioen. De pensioenfondsen gaan nog een aantal jaren dik verliezen.

7. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Klopt de echte uitwerking laat nog op zich wachten. Echter je enigzins druk maken is imo niks verkeerd mee. Al is het alleen maar dat het er voor zorgt dat je informatie gaat inwinnen en dat de politiek signalen krijgt :)

Yup, zodra ik van mijn studieschuld af ben ga ik verder met banksparen. Je kan er zelfs voor kiezen helemaal niet meer via je werkgever te betalen geloof ik. Maar dat durf ik dan weer niet aan.

8. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Oh en waarom wordt er niks aan de kinderbijslag gedaan? Ik bedoel, kunnen mensen zelf de volledige verantwoordelijkheid van een kind niet dragen? Of zelf even uitrekenen wat een kind kost voordat ze er aan beginnen? Kinderbijslag kost 3,5 miljard per jaar en daarvan gaat ook nog eens 15 miljoen naar kinderen die helemaal niet in Nederland wonen. :emo:

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Die gaat toch ook inkomensafhankelijk worden? Ik word echt ziek van dat woord onderhand |:-

Vergeet niet dat je als land ook wilt dat er kinderen komen, die mogen straks als wij oudjes zijn weer voor ons betalen. Je wilt het dus niet volledig ontmoedigen. Kinderbijslag moeten ze gewoon betalen tot en met twee kids en dan afkappen. Ongeacht je inkomen.

10. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Dan kun je dat volgens mij beter aanmoedigen in andere dingen. Studies betaalbaar houden, goedkoop kunnen reizen voor studenten, bijvoorbeeld gratis tandarts bezoeken enz.

Ik vind het gewoon echt zo raar dat de overheid je een soort zakgeld geeft omdat jezelf hebt besloten dat je kinderen wilde.

11. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Kinderbijslag gaat ook achteruit dacht ik gelezen te hebben. En zo'n vetpot is dat trouwens niet, althans niet voor ons.

Maar goed, we kunnen allemaal wel kosten gaan noemen die van ons omhoog mogen omdat die je dan persoonlijk niet raken. Maar zo wilt iedereen wel 16 miljard besparen in 5 jaar.

Iedereen zal het moeten merken. En niet alleen de ander.

12. Mr.Bubbles

Mr.Bubbles Guest

Nou al die kosten raken mij ook. Alleen reken ik vantevoren gewoon uit wat iets kost voordat ik er aan begin.

Het is gewoon heel wrang. Alleen de onderste klasse lijkt altijd alleen maar voordeeltjes te hebben bij bezuinigingen. Het moet altijd en eeuwig van de midden en bovenklasse komen.

En dat iedereen het moet merken zeggen we bij elk kabinet. Ondertussen is de belastingdruk gigantisch geworden, blijven huizen door scheve regels onbetaalbaar voor veel mensen, is brandstof bijna net zo duur als goud en durf je de kachel niet meer aan te zetten door enorme belastingen op gas, water en licht.
    Het gaat ondanks alle bezuinigingen nooit eens vooruit in dit land. Het gaat alleen achteruit.

Poststukken versturen wordt duurder en duurder terwijl ze de markt uitkleden en minder gaan bezorgen. Zorg is al helemaal uitgekleed en is bijna onbetaalbaar. Student zijn is straks alleen nog voor de elite. Waarom merk ik niks positiefs van al die jaren die we wel hebben bezuinigd?

Is da misschien omdat we miljarden wegflikkeren naar landen als Griekenland? (geld wat we zelf niet hebben maar wel aan Griekenland geven, Nederland moet dus de rente over dat geld betalen en Griekenland gaat ermee hervormen) Is dat misschien om de miljardenkostende EU projecten in stand te houden? Of wellicht het bureaucratische gedrocht in Brussel?

Ik wil best bezuingen, hervormen en de tanden even op elkaar bijten. Maar dan moet je na een paar jaar ook resultaat kunnen zien. En omdat politici alleen voor de korte termijn gaan omdat ze graag weer een baantje toegeschoven krijgen komen we nooit iets vooruit.

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dat vind ik echt zo'n dooddoener. Maar goed afgaande op de stukken op internet zoals deze:

http://www.trouw.nl/tr/nl/11687/Kab...gplannen-Rutte-II-buiten-elke-proportie.dhtml

zie ik het niet gebeuren dat de zorgmaatregel er door komt

14. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Laat ik beginnen te zeggen dat ik te weinig inhoudelijk verstand van alle materie heb om een goed oordeel te geven.

Over de onderste klasse is het imo vrij simpel, van een kale kip kan je niet plukken. Tenzij je ze op straat gooit, of geen medische zorg meer biedt. Dat bijvoorbeeld ouderen die steeds ouder worden geen inkomen genereren, maar wel veel zorg vragen is duidelijk maar we kunnen ze moeilijk allemaal van de twaalfde verdieping van het verzorgingshuis naar beneden flikkeren.

Het lastige is dat je nooit uitsluistel kan krijgen wanneer de problemen exact voorbij zijn. Nu wordt er 16 miljard bezuinigd in 5 jaar. Maar je bent afhankelijk van de (wereld)economie om te weten of dat genoeg blijkt te zijn over 5 jaar.

En over Griekenland ben ik het wel met je eens, maar je moet ook de gevolgen proberen te overzien wat er gebeurt als je ze niet helpt.

Stel Nederland helpt ze niet, en Duitsland Frankrijk etc. ook niet. Wat zouden de gevolgen zijn van de waarde van de Euro als heel Europa niet in staat is om Griekenland overeind te kunnen houden? Ik denk dat de Euro behoorlijk daalt tov de Dollar,Yen etc.
    Het gevolg zou zijn dat alles wat geimporteerd wordt in dit land duurder wordt, de uiteindelijke prijs dus omhoog gaat en dus alsnog lastenverzwaring voor de gewone burger.
    En buiten dat zullen de werknemers van deze bedrijven wat uiteindelijk de gewone arbeider is natuurlijk ook de gevolgen merken.

Nee de Euro moeten we wel in stand houden, tenzij we terug gaan naar de Gulden. Maar wat die dan waard zou zijn tov de Dollar,Yen,Euro is nog onzekerder dan de vraag of het over 5 jaar beter zal gaan na het bezuinigen van 16 miljard.

@ Kevf: Natuurlijk is het een dooddoener en een cliché. Maar het is wel de waarheid. Zoals ik zei het is heel makkelijk om het eens te zijn met bezuinigingen die je persoonlijk niet raken, maar zo werkt het niet.

Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Het is alleen zo dat dat geen kale kippen zijn. Mensen die ik ken: de 1 heeft wajong + wat bijverdiensten en de ander werkt er ook 16 uur bij. Zaken die ze krijgen: een sociale huurwoning a 500 per maand goedkoper dan mijn woning/gemiddelde particuliere huurwoning met twee slaapkamers (incl huurtoeslag), kwijtschelding gemeentelijke belastingen a 60 euro en zorgtoeslag a van dik 100 per maand.

Even doorrekenen: dat is 760 euro per maand extra vangen op je minimale inkomen tov iemand die er keihard voor werkt. Ik zie de kale kip even niet. Wel mensen die genieten van erg veel vrije tijd.

en dat moet dan nog meer inkomensafhankelijk?

16. Gemini NL

Gemini NL Mell

Leuk Bevonden:
    0
    Heb het akkoord gelezen en kan me er in grote lijnen prima in vinden. Het enige wat ik echt niet snap is het afschaffen van de OV-kaart voor studenten. Dat is echt zo`n gigantische klap wat veel extra nadelen met zich mee zal brengen. Hoop voor de studenten dat deze maatregel uiteindelijk niet door gaat.

17. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Het enige nadeel vind ik dat de exorbitante salarissen weer ontzien worden. "de sterkste schouders" en verdere one-liners, maar iemand die 300k per jaar verdient, betaald evenveel zorgverzekering als iemand die er 70 verdiend. Daarnaast krijgen hogere inkomens een lagere inkomstenbelasting., waardoor het voor hun weer een stuk aangenamer wordt. (nu.nl zei voor een salaris van 70.000 p/jaar: 162 euro op een premie van 482 = 320 euro effectief, en hoe meer je verdiend. hoe meer het voordeel uiteindelijk is). (tenminste, zo lees ik het, als dit niet klopt; hoor ik het graag)

Daar is het ergens krom.
    ½ keer modaal = 21/1250 = 1,6% van je maandinkomsten
    modaal = 146/2500 = 5% van je maandinkomsten
    2 keer modaal = 466/5000 = 9% van je maandinkomsten
    3 keer modaal = 482/7500 = 6% van je maandinkomsten
    en voor de vorm:
    4 keer modaal = 482/10000 = 4,8% is dus in verhouding minder dan een persoon met een modaal salaris.

Laatst bewerkt: 31 okt 2012
  18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Wat niet klopt: het argument van lagere IB is al gebruikt bij het versoberen van de HRA. Rutte geeft zijn euro's twee keer uit bij sommige mensen.

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Heb je wel een idee waar je net +1 tegen zei dan? 8)

20. Duke_Jay

Duke_Jay Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dezelfde ervaringen.
    Woon zelf als student in een volkswijk en veel buren (wat overigens ontzettend aardige mensen zijn, maar dat is weer even een ander verhaal) zitten in de bijstand of wajong, en allemaal klussen ze zwart bij. De een heeft een oud-ijzer handeltje, de ander werkt als schilder. Vaak beunen ze een uurtje of 10-20 in de week bij en kunnen ze de rest van de tijd lekker relaxen en hebben ze een prima inkomen.

Ik vraag me sterk af waarom de overheid dit soort praktijken niet veel harder aanpakt?

Deel Deze Pagina