1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Zetel is toch 65.000?

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
  3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    @Hybrid: Misschien Forum voor Democratie, Christen unie of VNL toevoegen? Partijen als 50Plus kun je wel weglaten uit de poll. :p

4. Kimi NL

Kimi NL It's the first page of the second chapter!

Leuk Bevonden:
    3.360
    Opkomstpercentage zal zo rond de 80% liggen, afgaande van voorgaande jaren.
    12.900.000 x 0.75 = 9.675.000 stemmen totaal
    9.675.000 / 150 = 64500 voor een zetel. (bij een opkomst van 75%)

Het gemiddelde opkomstpercentage van de afgelopen jaren ligt op 74,79% (van 1971 t/m 2012) waarbij de laatste 2 verkiezingen het percentage rond de 75% lag.
    Vandaar dat ik 75% gebruik.

jaar

opkomstpercentage

2012

74,6

2010

75,3

2006

80,4

2003

79,9

2002

78,9

1998

73,3

1994

78,7

1989

80,3

1986

85,8

1982

81,0

1981

87,0

1977

88,0

1972

83,5

1971

79,1

L.A. en Tyrant vinden dit leuk.
  5. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik kan uberhaupt niet stemmen op die poll.
    Maar ik ben ook nog maar 10 jaar geregistreerd op dit forum, dus de stemgerechtigde leeftijd nog niet gehaald. :p

Zumpelvelder, RaouLioo en Distoration vinden dit leuk.
  6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612

Ahh wow wat stom dat ik alles meenam :')
    Ik laat het maar weer aan Maurice de Hond over.

Al is 2 zetels alsnog wel redelijk onmogelijk. Opkomstpercentage van Turken lag laatst op 33% :p

Kimi NL vindt dit leuk.
  7. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Kan niet meer maken. :)

Matrix vindt dit leuk.
  8. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Niet helemaal mee eens. Ik denk dat mede door opkomen DENK en de Turkije kwestie de opkomst bij de Turken wel eens hoger kan liggen dit jaar. In verleden was opkomst binnen een deel van die groep lager dan gemiddeld omdat ze zich naar hun mening nauwelijks konden associeren met een partij.
    Daarnaast denk ik dat er genoeg Marrokaanse Nederlanders en andere Noord Afrikaanse Nederlanders op DENK gaan stemmen ondanks dat moskeegedoe. Zou me niks verbazen als een deel die commotie niet eens heeft meegekregen. Bij de Antilianen en Surinamers zal het aantal DENK stemmers zeker zijn afgenomen (ook na verdwijnen van Simons).

Dan nog, 2 a 3 zetels zou al teveel zijn.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Vorige verkiezingenw as de opkomst 33%. Ik ga nu uit van 55%. En dat vind jij nog te laag ingeschat?

Maar idd wellicht nog wat Marokkanen, Tunesiërs en Algerijnen die tegen het joodse complot willen stemmen.
    Maar snap niet waarom ze in peilingen op 2/3 zetels staan.

10. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Wat het ook gaat worden vanavond ik vind het iig mooi om te zien dat deze verkiezingen erg leeft bij veel mensen. Opkomst zou weleens heel hoog kunnen zijn en dat is mooi om te zien.

Ben wel ontzettend benieuwd naar uitslag.
    Hoop persoonlijk wel erg dat populisme niet gaat winnen.

11. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    Dat je geen hoge pet op hebt van Wilders maakt het discussiëren over de PVV en hun punten wat lastiger ;) Het verbieden van de Islam hoeft van mij niet. Ik heb er namelijk geen last van. Het is een "puntje" waar Wilders graag mee te koop loopt en hoopt zo stemmers binnen te harken. Hij had mijn stem sowieso gekregen als hij die irritante Jehova getuige aan zou pakken. Ben wel van mening dat bepaalde bevolkingsgroepen meer voor elkaar krijgen dan de "echte" Nederlander. Hier-en-daar een Moskee erbij, je zin krijgen door het racisme-kaartje te trekken ... dat mag van mij echt wel stoppen. Dat Geert dit niet genuanceerd brengt, prima ... maar hij zegt wel wat vele denken. Jammer genoeg durven mensen dankzij de huidige berichtgeving (Turkije-rel, terrorisme, opkomst Islam) niet meer te zeggen wat ze echt denken. Dan komt, geloof ik, de Vrijheid van Meningsuiting wel in gevaar. Als je met 2000 Turken staat de demonstreren in "ons" land (net zo goed van hun natuurlijk) omdat je het niet eens bent met onze keuzes, wat doe je hier dan nog? Als je zo graag Erdogan wilt steunen en wilt laten merken dat je het niet eens bent met hoe Nederland geregeerd word, wat doe je hier dan nog?

Dat Mark Rutten nu ineens zijn poot stijf houd m.b.t heel de Turkije rel komt hem alleen maar goed uit. Echter vind ik 1 goede beslissing t.o.v de niet goede beslissingen echt geen reden om hem nogmaals mijn stem te geven (iets wat 4 jaar geleden wel was ;) )

Een echte keuze heb ik dus nog steeds niet gemaakt.

Het word in ieder geval niet de VVD. Die hebben de afgelopen 4 jaar een hoop loze beloftes gemaakt. Zie hun de komende 4 jaar de boel ook niet rechttrekken.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    bulletproof010 en L.A. vinden dit leuk.
  12. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Nee je opkomstschatting is zeker niet te laag. Maar er zijn alleen al 225.000 kiesgerechtigden mensen van Surinaamse afkomst. Om te zeggen dat die hele groep de gasten van DENK niet kunnen uitstaan vind ik wat te makkelijk aangezien ook binnen die groep ontevredenheid heerst.
    Plus zo'n 200k tot 250k kiesgerechtigden van Marokkaanse afkomst, waarvan een deel ook Edorgan fan is.

Al hoop ik dat je gelijk hebt qua schatting.

13. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    In alle eerlijkheid: wat voor loze beloftes eigenlijk? Volgens mij heeft de VVD precies gedaan wat ze heeft beloofd: onmiddellijk de overheidsfinanciën op orde krijgen om het land uit de crisis te krijgen. Dat deed mensen pijn, maar de economie draait weer op volle toeren. Ik heb geen reden om te twijfelen waarom de VVD niet e.e.a. recht zou kunnen trekken; immers, de financiën zijn op orde en er is geen rationele reden om nu weer te snijden.
    Wanneer men het heeft over beloftes dan grijpt men altijd naar die '1000 euro'. Tsja, Nederland = coalitieland, is dát dan een teken van onbetrouwbaarheid?

Ik heb overigens geen VVD gestemd en had het ook niet overwogen, maar ik vind dat beeld van 'loze beloftes' niet terecht.

SHiZ NL, Rampage, RaouLioo en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Let maar op, hij haalt het Referendum erbij (Dat nogmaals, niet bindend was).

Mensen verwachten altijd dat er in één keer een bijschrift bijkomt van 1000,- met als afzender: "VVD" en kenmerk: "Verkiezingsbelofte".
    Zo werkt het niet mensen.

Garrett vindt dit leuk.
  15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Als we het compleet eens waren was er geen discussie mogelijk dus dat lijkt me evident.

Haha nou je begint al goed. We gaan discussiëren over het partijprogramma van Wilders maar je bent het al oneens met #1? Wat wil je nou zeggen dan? Ik postte de vraag hoe je de islam wilde verbieden (zie post helemaal bovenaan), jij wilt in discussie maar zeg vervolgens dat je die niet wil verbieden. Huh?

Ok, goed punt. Maar... die mening, kun je die onderbouwen? Want mij lijkt het gewoon compleet gebaseerd op onderbuikgevoelens. Moslims komen slechter aan een baan, volgen minder goed onderwijs, hebben lager inkomen en zijn gewoon minder succesvoller. There, I said it. Ik ben zelf progressief rechts dus ben met je eens dat Nederland niet teveel moet islamiseren maar daar is absoluut geen sprake van. Die angst heerst er wel, maar het is de taak van de politiek om die ongegronde angst weg te nemen bij het volk. Nederland wordt geen islamitisch land. Ik vind het mooi dat je vreest dat de Vrijheid van Meningsuiting in gevaar komt om vervolgens de mening van een handjevol Turken weg te wuiven met 'tief maar op naar je 2e land'. Eh ja dus die vrijheid geldt alleen voor mensen die het met je eens zijn? Sterker nog, hoe kun je vrijheid van meningsuiting belangrijk vinden en vervolgens dit zeggen: "omdat je het niet eens bent met onze keuzes, wat doe je hier dan nog?" Beetje hypocriet imo. Als er een rechts kabinet komt en er gaan een handjevol GL stemmers op het Malieveld protesteren tegen kolencentrales roep je toch ook niet dat ze maar wegmoeten uit dit land? Gevalletje meten met 2 maatstaven.

Wilders aan de macht is diplomatieke zelfmoord.

Daarnaast, mijn standpunt was niet per se dat het partijprogramma van PVV ridicuul is (dat vind ik wel trouwens maar dat had je wel door), maar ik zei oorspronkelijk dat zelfs veel onhaalbaar is vanwege de grondwet/rechtstaat zoals bijv het punt geen asielzoekers meer. Om het partijprogramma van de PVV te realiseren moet je artikel 1, 6, 7 en 23 uit de grondwet schrappen. Mijn vraag was dus ook hoe je dit wilde realiseren.

Is dat niet het hele punt van regeren/campagne voeren?

Kimi NL vindt dit leuk.
  16. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360

17. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    @Kimi NL
    Bedankt voor je wederom kansloze bijdrage.

Misschien toch je "signature" aanpassen dat je wel de broer van Yellow bent?
    Gaat mij echt niet om het feit dat het referendum niet bindend was ... maar waarom überhaupt een referendum als het uiteindelijk geen zak oplevert? Hoe dan gewoon je bek en ga verder met de nuttige dingen ;) Als je nou niks beters te doen hebt dan plaatjes posten, zelf niks onderbouwen en een beetje gaat kontlikken bij andere ... rot dan op uit deze thread? Droeftoeter. O, btw ... hieronder heb je weer een lap test van c'est moi waarvan je eierstokken gaan rammelen. Je weet wel, met spelling enzo.

Je hebt gelijk dat de VVD de crisis redelijk heeft weten te controleren, dat is Rutten z'n verdienste.

Dat beeld komt meer door de recente "keuzes" en "beloftes" van het afgelopen jaar. Dan refereer ik even fijntjes aan het referendum (je weet wel, die uiteindelijk geen stand hield en nietig werd verklaard), het goedkoper maken van het rijden, de "1000 euro per Nederlander" (wat geloof ik meerdere malen werd aangehaald ... en ja, dat is natuurlijk mooi om te roepen maar uiteindelijk komt er niets van. Zeg het dan niet!), het pootje-stijf-houden verhaal m.b.t het betalen aan Brussel. Again, zeg dan niets als je toch ineens gaat betalen. Het verhogen van de AOW leeftijd naar 67 is gewoon belachelijk. Als ik ga kijken naar wanneer ik officieel zou mogen stoppen met werken ben ik 73. Enfin, dat is persoonlijk denk ik zo :+ Het meer blauw op straat? Ik merk er weinig van. En het bezuiniging op sectoren waar niet op bezuinigd moet worden.

Bovendien is zijn uitspraak "Nee, de crisis raakt mij niet. Ik verdien immers genoeg" mij behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Goed, nu is dat uiteindelijk goed gekomen en draait de economie weer zoals het hoort ... het zijn wel dingen waar ik bewust (of onbewust) rekening mee houd omdat ik niet zit te wachten op een herhaling van 4 jaar geleden.

Again, ik ben nog steeds niet zeker op wie ik ga stemmen.

Thank fuck dat mensen het niet altijd met elkaar eens zijn ... :)

Gelukkig hebben mensen een andere mening en kijk op bepaalde dingen. Dat houd het spannend :) Discussie is altijd welkom, mits er wat toegevoegd word. Iets wat bij jou altijd wel aanwezig is .. dus kudo's (bestaan die nog?).

Wilders roept dat de Islam verboden moet worden, again ... ik heb niets tegen de Islam. Ik vermoed echter wel dat Wilders (zoals ik al eerder heb gezegd) teert op de angst en haat van Nederlanders richting Moslims. Totaal niet nodig ... maar hey, all is fair in love and verkiezingen :mad: Als ik de punten van de PVV zo lees moet Nederland gedeislamitiseerd worden. Ja, dat kan. Wil niet gelijk zeggen dat het hele geloof verbannen moet worden want daar zit het probleem niet. Dat er (bijvoorbeeld) meer gedacht moet worden aan andere voorzieningen i.p.v er gelijk een Moskee te dumpen ... sure, maar een heel geloof verbannen? Dat zie ik niet gebeuren en moet, IMO, niet eens de drijfveer zijn achter een partij. Maargoed, het is Wilders, dus dan roep je zoiets om stemmetjes te winnen. Simpel. Er zijn veel dingen die de PVV noemt waar ik het mee eens ben, andere weer niet.

Wacht. Stel je voor dat wij nu met 2000 Nederlanders (in het geval dat onze ouders daarheen zijn verkast) gaan demonstreren in Turkije omdat we het niet eens zijn hoe het gaat daar ... wat denk je dan wat er gebeurd? Blijkbaar voelen de demonstranten die Rotterdam op z'n kop hebben gezet zich meer Turk dan Nederlander. Beetje vreemd, no? Dat ze het land uitgezet moeten worden is simpel gezegd door mij, dat klopt ... maar wat doe je hier nog als je zo tegen ons land bent? Dat vraag ik me af.

SHiZ NL vindt dit leuk.
  18. Kimi NL

Leuk Bevonden:
    3.360
    Het referendum was een burgerinitiatief. De politiek heeft het mogelijk gemaakt voor de burger om een burgerinitiatief te organiseren, waarbij voldoende ondersteuning een referendum gehouden kan worden.

Het referendum is dus nooit het plan geweest van het huidige kabinet(het heeft zelfs heel veel geld gekost), zij hebben alleen de mogelijkheid voor een burgerinitiatief ingevoerd (of dat was het kabinet daarvoor, dat weet ik niet meer).

Rampage vindt dit leuk.
  19. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik kan helaas de lijst met tien punten niet meer vinden... maar zo uit mijn hoofd weet ik er drie.

- Geen gemorrel aan de hypotheekrenteaftrek
    - Geen enkele euro meer naar Griekenland
    - 1000 euro naar elke werkende Nederlander

Verder was er meen ik nog iets met de zorg, maar dat weet ik niet meer zeker.

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Ok top post, meeste staat wel in het bovenste gedeelte:

Tja dat referendum. Rutte was bezig met politiek bedrijven en zo'n associatieverdrag was gewoon iets wat er moest komen. Soms kun je als premier willen wat je wil, diplomatiek gezien op Europees vlak moet en zal dat associatieverdrag er komen. Dat wist jij, dat wist ik. Dat wist Rutte. Dan komt opeens GeenStijl met dat geforceerde referendum (niet bindend btw) waar geen enkele politicus (begrijpelijk) op zat te wachten. Sterker nog, het overgrote merendeel van het Nederlandse volk zat niet op het referendum te wachten. 3.3 miljoen mensen stemde tegen het referendum. Als ik 1 les heb geleerd uit dat referendum, is dat we nooit meer een referendum meoten doen. Ben echt blij dat Rutte niet mee gegaan is in dit achtelijke 'democratische' proces en gewoon de uitslag heeft geinterpreteerd, het verdrag iets heeft aangepast en alsnog heeft doorgezet. Ik hou daar van, dat tekent een goede politicus voor een klein land als Nederland. En ja, ik weet dat heel veel mensen het hiermee oneens zijn want 'omg democratie' maar let's be fair: het overgrote deel van bevolking snapt geen snars van geopolitiek.

Interessante punten.
    Dit is nu precies hoe politiek werkt in Nederland. VVD was niet groot genoeg om zelf een kabinet te vormen en moest dus samenwerken met de PvdA. Als je werkelijk dacht dat een partij al z'n verkiezingsbeloftes na kan komen... Think again. Ik zie een verkiezingsbelofte tegenwoordig eerder als een 'als ik in het kabinet kom ga ik mn best doen om dit te realiseren'. En VVD heeft voor meer blauw gezorgd, dat is een feit. Dat niet iedereen dat ziet... Uiteraard heeft Rutte dingen beloofd die hij niet gedaan heeft en dat waren blunders, maar als ik terugkijk op de regeerperiode onder Rutte gaat het echt heel goed met Nederland. Zoals ze zelf zeggen, optimisme is beter dan pessimisme. En dan hoor ik hier altijd alleen maar de mindere punten, ik vind dat beleid zo ontkleden op details dat mensen the bigger picture compleet uit het oog verliezen. Zo stem ik liever niet. Ik vind het dan ook beetje jammer dat Nederland gewoon een TOPLAND is en mensen alsnog zeuren over die 1000 euro.

Haha dat is zeker persoonlijk. Dit is wel een duidelijk filmpje waarom de AOW omhoog moet.

Tuurlijk klinkt het belachelijk. Maar denk je echt dat de VVD de leeftijd omhoog gooit omdat ze willen dat we tot onze 73e door moeten?

Dus je bent het met me eens? ;)
    Dan snap ik alsnog je post niet eigenlijk...

Nee dat zeg ik niet. Ik ben het compleet oneens met die Turken die hier protesteren, maar ik ben dankbaar dat ik in een land leef waar het kan en mag, en dat die mensen hun mening mogen verkondigen, hoe imbeciel die ook is, zonder te worden uitgezet. Dat is land waar ik wil wonen.

Jorrie, RaouLioo, Kimi NL en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina