1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Opkomstplicht bij verkiezingen; wel of niet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mezzla, 21 nov 2006.

?

Opkomstplicht bij verkiezingen; wel of niet?

1. Wel

27,6%
  2. Niet

70,7%
  3. Geen mening

1,7%
  1. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Nee. Mensen moeten zelf de keuze kunnen blijven maken of wel of niet te stemmen. Als ze niet weten wat ze willen stemmen kun je ze moeilijk verplichten om per sé iets te kiezen.

2. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Je kunt mensen niet verplichten..
    echter ik vind dat je wel moet stemmen als je in een democratie leeft. Dat recht moet je trots op zijn. Als je niet gaat stemmen moet je dan ook niet gaan zeuren als het een keer tegenvalt.
    De informatie kan ook nog veel beter. Als je niet weet waarop je moet stemmen of het intresseert je geen flikker, dan kun je ook nog gewoon blanco stemmen.. maar dat weet niemand meer. Dus, plicht gaat iets te ver, maar je bent het wel aan jezelf verplicht.

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Inderdaad,dat is pas democratie zelf de keuze hebben of je gaat stemmen of niet.
    En niet zoals het er in België aan toe gaat aangezien je hier verplicht wordt om te gaan stemmen op straffe van 500 euro boete of een gevangenisstraf van 8 dagen......
    Alleen voor de europese grondwet....toen mochten we geeneens gaan stemmen en werd die grondwet geratificeerd door de belgische regering....:confused:
    Zo waren ze er alvast zeker van dat de bevolking hier geen roet in het eten zou gooien,zo handig zijn onze politici wel....
    En blanco stemmen lost ook niets op aangezien de stemgerechtigde hierdoor te kennen geeft dat het voor hem allemaal gelijk is en zodoende gaan al die blancostemmen dan ook naar de grootste partij....

4. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Dit is best een lastige discussie, ik kan mij inzien met de voor en nadelen van het wel of niet hebben van een opkomsplicht.

Uiteraard is de opkomst veels te laag bij het stemmen, helemaal als je ziet hoeveel en hoevaak er word geklaagd en negatieve uitlatingen zijn over de politiek. Dan vind ik het hypocriet als er zo'n groot percentage is dat niet het lef neemt en voor zijn mening stemt.

Het verplichten van stemmen is niet de oplossing denk ik, dat vind ik iets te extreem. Toch vind ik wel dat er meer gedaan mag worden voor het stimuleren van het stemmen, daar wordt nu te weinig mee gedaan.

5. VySio

VySio DJ Bowie!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het wel eens met stemplicht. Informeer mensen dmv reclamespotjes als ze geen interesse in de politiek hebben dat ze dan blanco stemmen. Nu is het idd vaak zo dat mensen denken dat hun stem toch niet veel uitmaakt en het misschien zelfs daardoor wel te ver lopen is anar het stembureau, wat het dus degelijk wél doet. Hierdoor zullen mensen minder hypocriet zijn tegenover de regering.

De laatste 4 jaar veel anti-balkenende gehoord. De een praat de ander na. 2/3e hiervan heeft waarschijnlijk niet eens gestemd, en zal nu de oppositie stemmen omdat ze denken dat het dan zomaar beter zal zijn.

met stemplicht heb je een zuiverdere(wat is goed NL?;)) uitslag imo. dus zal bij de volgende verkiezing de partij zwevers niet naar de oppositie overvliegen, om de menigte maar te volgen.

Sorry ik weet niet hoe ik het beter kan overbrengen 8)

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Hier kan ik je niet in bijtreden mijn beste , met stemplicht krijg je juist minder gemotiveerde mensen in de stemhokjes en dit alléén maar omdat het van moeten is en dan zijn de mensen juist meer bereid om een proteststem uit te brengen als ze al te lang in de regen hebben moeten aanschuiven......
    In belgië is niet alleen stemmen verplicht,maar laatstgeleden stond dan nog iets nieuws op de oproeping...en dat was het uur waarop ze je het liefst zouden zien komen stemmen hebben...en nét dat is er ver over.....

7. Volkoren

Volkoren Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    In mijn ogen is een opkomstplicht niet nodig, als mensen niks met politiek te maken willen hebben, of niet goed hebben kunnen volgen of op vakantie zijn of wat dan ook dan hoef je ze in mijn ogen niet verplichten om te stemmen, het is hun leven!
    En met een opkomst van 84%(toch?) is een opkomstplicht ook echt niet nodig!

8. TheWalrus

TheWalrus Guest

De opkomst was goed genoeg (meer dan 80%). Mensen verplichten te stemmen gaat mij te ver. Bovendien kunnen sommige mensen (die weinig van politiek weten) soms geen keuze maken en die kiezen dan al snel op gare partijen als de PvdD of Geert Wilders.

9. king kai

king kai xbox360

Leuk Bevonden:
    0
    Ja inderdaad, zoals dat nu bij de SP is gebeurd

}:]

*treurt nog over het verlies van de vvd :mad:

10. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je dit soort dingen pas moet gaan invoeren op het moment dat er te weinig gestemd wordt.. Als het nu ruim over de 80% zit, vind ik het dikke onzin om het in te stellen.. er waren 14 miljoen stem gerechtigden ofzo? Dat betekend dat er ruim 11 miljoen zijn gaan stemmen.. de overige 3 miljoen is een keurig overschot, aangezien er best veel mensen zijn die geen idee hebben waar ze op moeten stemmen, of zich niet interesseren in de politiek..

Pas als het stempeil beneden de 60% of zelfs 50% gaat dalen, dan kan je pas over een stemplicht gaan nadenken..

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Nee, en zelfs dan nog niet, in onze landen heerst toch een democratie me dunkt....
    Vrijheid van meningsuiting is hier van toepassing, nou datzelfde recht moet je hebben als je gaat stemmen.
    Je moet ervoor kunnen kiezen of je al dan niet je stem wil uitbrengen,en niet hiertoe verplicht worden zoals in belgië het geval is.
    Je moet ten alle tijden het recht hebben om zelf te beslissen of je wel of niet gaat stemmen.....

Deel Deze Pagina