@ Cole Trickle en Ovidewatcher
Goed lezen is blijkbaar moeilijk. Ten eerste ging mijn betoog om het feit dat er in dit soort discussies alleen wordt gekeken naar de rokers en niet naar de echte schuldigen. Rokers zijn hierin de slachtoffers. Natuurlijk beginnen ze er zelf mee, maar waarom gaan ze er mee door? Op scholen zie je dat het vooral komt door groepsdruk of uit nieuwsgierigheid. Zelf heb ik op de lagere school ook wel eens een keer gerookt na dat een goede vriend mij dit aanbood en ik er zelf nieuwsgierig naar was. Ik vond het niets en heb het daarna dan ook nooit meer gedaan. Er was ook geen verdere druk van anderen dus kon ik er zonder problemen mee stoppen. (al zou ik me hier toch al niets van hebben aangetrokken) Je hoort ook van de meeste rokers dat ze het de eerste paar keer niet eens lekker vonden, desondanks gingen ze er mee door vanwege de groepdruk. Nog niet eens zo lang geleden is onomstotelijk bewezen dat er verslavende stoffen in tabak worden verwerkt om mensen te laten blijven roken. Dat mensen het op een gegeven moment lekker gaan vinden om te roken wordt veroorzaakt door die stoffen. Als deze stoffen er niet in zouden zitten zouden mensen op een gegeven moment stoppen met roken. Conclusie is dus dat het de verslavende stoffen zijn die er voor zorgt dat mensen blijven roken. Dat gegeven maakt de tabaksindustrie hoofdschuldige in dit verhaal.
Hard/softdrugs, alcohol en andere "slechte" zaken zijn een andere discussie en moeten er niet bijgehaald worden. Deze thread gaat tenslotte over roken.
Edit: Even mezelf gigantisch corrigeren. De verslavende stoffen waar ik het over hebben altijd al in tabak gezeten alleen wel in zo´n mate dat het effect wordt versterkt bij overmatig gebruik. Het is de tabaksindustrie die hieraan zogenaamde versnellers heeft toegevoegd om het verslavingsproces te versnellen.
Laatst bewerkt: 2 jun 2003