1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Poll: Ben jij het eens met de plannen van dit kabinet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Bill Gates 1986, 2 okt 2004.

?

Ben jij het eens met de plannen van het kabinet?

Peiling gesloten op 12 okt 2004.
  1. Ik ben het eens met de plannen van dit kabinet

28,3%
  2. Ik ben het niet eens met de plannen van dit kabinet

65,2%
  3. Geen mening/Anders, namelijk...

15,2%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ook maar even mijn zegje doen dan, ik ga toch echt niet op links stemmen bij de volgende verkiezingen. Ik weet niet of de plannen van het huidige kabinet de beste zijn, maar zoals ik het zie zijn er maar 2 oplossingen

1. bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen en zo Nederland interessanter maken voor bedrijven om zich te vestigen, en om het de huidige bedrijven makkelijker te maken om te concurreren
    2. meer geld erin pompen zodat mensen meer uit gaan geven, maar de prijzen ook zullen stijgen

Een beetje een vereenvoudigd beeld natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik. Nu leef ik mee met de mensen die echt geen geld hebben omdat ze helemaal niet kunnen werken om een bepaalde reden. Maar ik ken een aantal mensen die links zijn omdat ze anders bang zijn dat ze toch echt moeten werken voor hun geld.

En tuurlijk ga ik niet op de SP (sint en piet partij) of de PvdA stemmen, als ik moet kiezen tussen Amerika of bv. Rusland dan is mijn keuze snel gemaakt (2 uitersten natuurlijk).

En dat de armen overal voor op moeten draaien is natuurlijk onzin, degene die niet werken krijgen bij wijze van spreken elke maand hun uitkering thuisbezorgd, en de meer dan tweemaal modaal verdieners betalen toch echt 52% procent belasting. Als ik zoveel zou verdienen en zoveel af moest staan, zou ik allang mijn bedrijf ergens anders opgezet hebben. En dat zijn toch de mensen die ons weer in dienst moeten nemen.

Maar ja de democratie zal het wel uitwijzen of we een links kabinet krijgen...

(overigens wist 90% van die mensen die demonstreerden niet eens waarom ze daar stonden, ja ze hadden een gratis treinkaartje gekregen. Dat hele demonstreren draait de economie nog de nek om ;) )

Laatst bewerkt: 4 okt 2004
  2. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    En mag ik eens weten waar jij die 90% op baseert...?

3. TheWalrus

TheWalrus Guest

Het waren echtr niet alleen dommem mensen die daar stonden te protesteren. Vooral mensen die besseffen dat de door Stephans genoemde gedachte één werkt in samenleving die nog te maken heeft met fabrieksarbeiders, maar niet in een op diensten staande economie zoals die van Nederland. Want wil je de Nederlandse concurentiepositie in dat opzicht goed houden moeten je er een lage lonenland van maken.

gedateerd gedachtegoed projecteren op de huidige samenleving is welliswaar makkelijk maar niet terecht.

4. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    90% is uit de duim gezogen ;), maar enigzins gebaseerd op de reacties van mensen die daar stonden.

En misschien zijn wij wel een "kennis" land, maar we moeten het ook veel hebben van de havens en bijvoorbeeld software ontwikkeling.
    Maar je hebt gelijk, toch denk ik dat we met de huidige gang van zaken tegen een probleem aan zullen lopen.

Als ik naar de prijzen kijken van producten (bv. een diesel broek voorheen +- 5 jaar geleden 120 gulden, nu 140-150 euro) die moeten gewoon omlaag, en dat gaat niet gebeuren als we de huidige gang van zaken door laten gaan.

Misschien een lang verhaal, maar het is meer mijn ergernis uiten op de mensen die nu allemaal van plan zijn links te stemmen. En verwachten dat deze alles goed maken.

5. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    wat jij daar benoemt stephan zal nooit gebueren (het verlagen van prijzen van bijv een dieselbroek)Dit omdat de productie kosten omhoog gaan en ook de lonen zelfs in lagelonenlanden.En ze passen de prijzen ook aan aan wat de gek er voor geeft (kan geven)stel iedereen is milijoenair of heeft het financieel goed voormekaar.Dan zal diesel geen 60 euro voor zon broek vragen maar minstens 200 euro.Want het doel van een bedrijf is om winst te maken niet om de maatschapij iets te verkopen voor een z8 prijsje waar zij niets op winnen.Hier zullen zowel links als rechts niks aan kunnen veranderen.Wat links wel beter doet dan rechts is eigenlijk het totale beleid.
    Links zal hoogstwaarschijnlijk geen zorgstaat gaan afbreken.Links zal waarschijnlijk ook investeren in het onderwijs.Want NL wil een kennis economie maar die krijg je niet door deze bezuigingen.(als ik iets doms roep zeg het maar ;))

6. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    alles waar op bezuinigd wordt zijn luxegoederen-diensten,
    ik zeg, bijt op een houtje een paar jaar en bedenk dat nederland 1 van de beste landen ter wereld is en omdat zo te houden moet er zoveel bezuinigd worden.........ik zeg niet dat ik het 100% eens ben met het kabinet, maar ik kan de bezuinigingen meer dan wat begrijpen

7. the only ego

the only ego linux hippie

Leuk Bevonden:
    0
    onzin killaz.De dingen waarop bezuinigt word zijn geen luxe goederen (ziektekosten verzekering bijv)Same onzin goes voor de eeuwige bezuiniggen.NL is nu 1 van de beste landen idd maar met bezuinigen komen we geen stap vooruit (zie andere topics)Alle economen roepen dat je nu juist moet investeren.Maargoed "de sameleving begrijpt de bezuinegingen niet omdat wij het als kabinet niet duidelijk uitleggen" (maxim verhage CDA fractie voorzitter na de troonrede)dus de economen ook niet ................. |:- .Maar ga mij niet vertellen dat het goed is Voor Nederland dat alle minimale inkomens er meer op achteruitgaan dan de mensen die het geld wel hebben.Want daardoor verliest De sameleving koopkr8 word er dus minder geld uitgegeven en blijft de economie dus staan waar ie nu staat

8. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het eens met mijn voorganger, althans ik hoop dat dit het geval is (dus een paar jaartjes doorbijten), al vind ik ook dat het allemaal opgeblazen wordt het is niet dat wij er 20procent op achteruit gaan (als er bepaalde groepen zijn waarbij dit wel het geval is, dan neem ik dat terug ;) ).
    @the only ego; het is maar wat de mensen ervoor geven, als je bijvoorbeeld kijkt naar elektronica, 9 van de 10 keer kan je dat goedkoper kopen in Duitsland.
    Dus tuurlijk als de koopkracht afneemt dan worden de prijzen lager, daarom lijkt het mij ook geen heel gek idee om wat te bezuinigen.

Maar we zullen zien, ik heb alleen geen vertrouwen in een geheel links kabinet, maar misschien neem ik die woorden ook ooit nog eens terug ;)

9. TheWalrus

TheWalrus Guest

Prijzen omlaag, tja, dat gebeurd automatisch, weleens van de spreekwoordelijke golvende economie gehoord? Het ene moment is de vraag groot, worden de prijzen hoger, totdat de vraag afneemt en de prijzen lager worden.

10. 60 Yen

60 Yen Monetary Disaster

Leuk Bevonden:
    0
    WTF hebben de prijzen met de plannen van het kabinet te maken. Dat zijn gewoon ordinaire winstvergrotingen en inflatiecompensatie's!

Nederland een van de beste landen? No way bro'. Nederland moet alleen een functie als 'trading hub' van Europa vast grijpen. Da's weer iets anders dan offtopic, maar ik moest het toch even melden (heerlijk irrelevant :) ).

Aja...

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    nu we het tog over koopkracht hebben:
    de euro: toen die er kwam daalde onze koopkracht meer als nu aangezien de inflatie relatief enorm steeg (reacties als: "de guldenprijzen in euro's" werden vaak gemaakt) daar zijn we tog ook bovenop gekomen????
    Pre pensioen zeuren veel mensen over: Onze generatie heeft helemaal geen pre pensioen dus so what?
    en investeren is altijd goed voor een economie dus ik begrijp jou standpunt over die economen niet

Laatst bewerkt: 4 okt 2004
  12. TheWalrus

TheWalrus Guest

Investeren is goed, en het kabinet doet dat dus niet. Dat is dna niet goed?

En wat heeft de euro te maken met het feit dat dit kabinetop de verkeerde posten bezuinigt?

Als je de euro erbij haalt moet je beseffen dat daardoor al de koopkracht omlaag gegaan is en mensen dus al vele in moeten leveren. Vooral de mensen met ene modaal inkomen en daaronder worden aangepakt. Dus z ehebben al minder koopkracht en inmiddels is een modaal inkomen, door beleid van de overheid, een ondermodaal inkomen.

Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2004
  13. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    nu snap ik wat hij bedoelde,
    maar er was net groei in de economie dus waren we herstellende, ik denk dat hetzelfde nu ook zal gebeuren, je kan wel boos zijn maar we moeten nu allemaal op een houtje bijten totdat mensen weer meer geld durven uit te besteden..............

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Als jij denkt dat je er met een paar jaren bezuinigen de huidige problemen kan mee oplossen , dan ben je verkeerd.
    Jullie hebben een liberale regering die hun aard getrouw de kant kiezen van de middenstanders en ondernemers die hun politieke vriendjes onder druk zetten om te bezuinigen op de inkomens uit arbeid, zodat de grote besparingen op de kap van de modale arbeider zal gebeuren.
    Zo kunnen de bedrijven hun concurrentiepositie verstevigen ten opzichte van de buitenlandse konkurenten.
    Al wat daar uit voorkomt is het volgende , de bedrijven zullen daar waar ze kunnen arbeiders op straat zetten , en met minder mensen aan een met de tijd lager loon , zie de aangekondigde loonmatiging meer gaan produceren zodanig dat ze hun concurrentiepositie zullen verstevigen met als gevolg dat ze meer winst zullen maken die in de zakken van de rijke aandeelhouders terecht zullen komen.
    En die rijke middengroep heeft er alle baat bij , niets inleveren en na verloop van tijd meer winst opstrijken dank zij de noeste arbeid van de onderbetaalde werknemers die dan nog blij moeten zijn dat ze nog werk hebben.
    En je moet vooral niet geloven dat de prijzen van de goederen na verloop van tijd zullen zakken , integendeel ze zullen nog verder stijgen.
    Ik weet waarover ik spreek , want dit maken wij in belgie al 25 jaar mee.

15. Ik denk dat dit kabinet het goed doet gezien de omstandigheden. Niet buigen voor mensen die om het kleinste al gaan staken. Je zou voor straf eigenlijk meer moeten bezuinigen. De mensen die daar op het museumplein stonden, dat is spreekwoordelijk het zand tussen de economische motor van Nederland.

Als ik het voor het zeggen had, had ik de volgende maatregelen genomen:

- Staatsschuld eerst aflossen
    - uit de EU stappen (scheelt zo'n 5 miljard)
    - weg met de euro, de gulden herinvoeren
    - evenveel politie als nu maar veel hogere straffen
    - gratis openbaar vervoer en in randstad tolwegen maken
    - dienstplicht (vrijwillig)
    - weg met het koningshuis
    - 3 gevangenen in 1 cel
    - studiefinanciering wordt een lening met 3 procent rente (onderwijs moet wel beter maar met minder geld) scheelt zo'n 5 miljard + ongeveer 2 miljard rente
    - verplichte identificatie (dna)
    - stop op instroom van allochtonen
    - stuk van het ijsselmeer droogleggen en 2e schiphol bouwen
    - Meer gasboringen
    - Alternatief voor olie zoeken (investering van 3 miljard)
    - Weg uit Irak en islamitische wereld de vriend houden(tja ik zie geen andere oplossing)

Dit is een beleid die puur gericht is op de toekomst. Zodra de staatsschuld is afgelost betere sociale voorzieningen en onderwijs drastich verbeteren.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2004
  16. Elendill2003

Elendill2003 For those who gave

Leuk Bevonden:
    0
    Heel simpel antwoord: NEE!!!

17. Jozo

Jozo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Godzijdank heb jij het niet voor het zeggen...

- De staatsschuld loopt in de honderden miljarden euro's tegen de tijd dat we die hebben afgelost zitten we tientallen jaren verder waarin er te weinig is besteed aan bijv. onderwijs omdat die staatsschuld zo nodig omlaag moest, waardoor er minder hoog opgeleiden zullen rondlopen wat zeer nadelig is voor de economische positie van Nederland.
    - De baten die we hebben van de EU zijn nog altijd groter dan de kosten.
    - Nee de gulden weer terug invoeren is een kosteloze operatie... :{
    - Je wilt toch zeker niet een Amerika kloon worden waar in de afgelopen 30 jaar 24 mensen ten onrechte de doodstraf hebben gekregen???
    - Geniaal! Tolwegen: dat lost de files op! :'-( Ik zie de kilometers lange wachtrijen voor 5 km tolweg al...
    - De dienstplicht is NOOIT afgeschaft. De nederlandse regering kan jou en mij ( tenminste als je 17/18+ bent ) morgen verplichten het leger in te gaan.
    - AAAARGH niet nog een die zonodig het koningshuis weg wil! Wat interesseert jou die paar miljoen nou die daar jaarlijks heen gaan, een koningin kan diplomatiek gezien zeker voordelen hebben.
    - 3 op 1 cel, en je denkt niet dat dat criminaliteit in de hand werkt???
    - Ja dat zal mensen stimuleren om te gaan studeren.... Heb jij enig idee van het belang van hoogopgeleide mensen in Nederland????
    - Ik zie de voordelen niet.
    - Tikje egoistisch om mensen die in levensgevaar zijn niet te helpen.
    - Jij wilde toch de staatsschuld terugdringen? Hoe wilde je dat doen met een project dat tientallen miljarden euro's gaat kosten?
    - Dan weet je zeker dat en het mileu eraan gaat, en we over 50 jaar niks meer hebben, wederom een geniaal plan...
    - Er zijn allang alternatieven voor olie, koolzaad onder andere.
    - Suck-up.

Leer eerst een wat meer over wat er speelt in de wereld voordat je idiote ideeen aan komt dragen die ons alleen maar meer in het slop trekken.

Laatst bewerkt: 5 okt 2004
  18. TheWalrus

TheWalrus Guest

Jij stemt dus SP of VVD, AARG 30% van wat je wil is SP gedachtegoed. 40% VVD en dan nog een vleugje LPF..... Dat wordt weer zo'n CDAértje.....

Ik vegiste me in het SP gedeelte... zijn maar drie punten.....

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Als belg zou ik zeggen dat je het gedachtegoed van het vlaams blok aanhangt.

20. 1. Er moet flink worden bezuinigd zoals ik eerder zei: SFC word een lening (de staat verdient dus rente en hoeft tientallen miljarden minder te besteden aan onderwijs. Ik ben van mening dat een leerling het nog altijd voor zijn eigen toekomst leert en niet voor een hoge SFC. Die lening voor zijn studie betaald hij terug zodra hij een goede baan heeft. Een land heeft ook laag opgeleidde nodig. De staatsschuld bedraagt op dit moment 170 miljard. In 7 jaar kunnen we hier vanaf zijn en hebben dan een overschot van 12 miljard. Qua tijd is dit effectiever dan beter onderwijs.
    2. Europa heeft tot nu toe alleen nog maar nadelen met zich mee gebracht.
    3. Het volk wil de gulden terug. Al is dat een éénmalige investering, het is nodig om de economie weer uit het slop te halen. De consument is door die hele Euro onzeker en gaat sparen. Gevolg: werkeloosheid. De hele operatie wordt betaald van de miljarden die bespaart worden op de WW's.
    4. Heb ik het woord doodstraf genoemd? Ik denk meer aan hogere boetes, hogere gevangenisstraffen (ongeveer 2x zoveel). Voordeel: mensen houden zich aan de regels zoniet dan levert dat weer veel geld op.
    5. Let op: gratis openbaar vervoer en nieuwe wegen die opengezet worden zodra er files optreden (betaald door een bepaald systeem (dus geen lange files voor de poort zoals jij zegt)).
    6. Met de dienstplicht wil ik de nieuwe generatie minder lui maken en meer discipline geven. Scheelt in de misdaadcijfers en betere prestaties op school (doorzettingsvermogen).
    7. Een republiek is modern, koningshuis uit de middeleeuwen
    8. Opgesloten is opgesloten.
    9. Ik vind (zoals ik eerder zei) eerst het aflossen van de staatsschuld effectiever dan goed onderwijs. Later zullen we een dubbel zo goed onderwijsbudget hebben met het geld dat vrijkomt als we geen rente meer betalen over de staatsschuld. De staatsschuld bedraagt 170 mld. (dat is in 7 jaar afgelost).
    10. Wat dacht je van het opsporen van misdadigers en identificeren van lijken?
    11. Het klinkt hard en dat is het ook: vol = vol
    12. Natuurlijk gaat niet alles tegelijk. Eerst in 2e schiphol investeren, inkomsten stijgen = meer aflossen.
    13. Onderzoek heeft aangetoond dat het niet slecht is om te boren in de Waddenzee bijv.
    14. Maar die moeten wel landelijk worden ingevoerd.
    15.Dus jij wou daar de baas blijven spelen? De islamieten zijn daar niet blij mee zijn. Gevolg: onzekerheid, werkeloosheid, aanslagen, hoge olieprijzen enz.

Dan wil ik nog een paar zaken toevoegen:

16. Roken afschaffen. De overheid zet wel op het pakje: "roken is dodelijk" maar laat het wel in de winkels leggen. Gevolgen: lager bedrag aan uitkeringen, wel lagere accijns inkomsten (maar ik vind dat de overheid niet mag verdienen aan dit soort dingen), lagere uitgaven aan volksgezondheid enz.

Ik zeg eerlijk: De plannen lijken nogal raar omdat jullie die suffe plannen van de kabinetten gewend zijn. Dit zijn plannen waar je ECHT van zult merken (in positieve zin). Ook is het moeilijk om deze plannen ff snel op papier te zetten. Daarvoor zou je met mij in debat moeten:)

Deel Deze Pagina