Neem ik de eer TheWalrus. Vakbonden staan allang niet meer voor arbeiders, zelf heb ik het vermoeden dat ook een Pvda de definitie niet meer dekt waar de afkorting voor staat.
Vakbonden hebben niet of nauwelijks aanhang van mensen in mijn leeftijdscategorie (bijna 30) en nog minder in jongere categoriën. Zij komen dus geheel niet op voor het belang van de arbeider, maar voor een percentage van die arbeiders. En wel de ouderen (zeg 50 en ouder).
Dat zij zich desondanks aanemeten voor alle plebs het woord te voeren schiet mij dan ook in het verkeerde keelgat. Maar een selecte groep waar ze daadwerkelijk voor opkomen, mensen die recht hebben/hadden op de OBU regeling die nu wordt omgezet naar een pre-pensioen voor mensen tussen de 57 en 60. En voor mensen die het idee hadden recht te hebben op pre-pensioen (zeg een 50 tot 57 jarige leeftijdgroep).
Dit alles onder het mom dat degenen die recht hadden op pre-pensioen, OBU of een andere vut-regeling die inmiddels zelf hebben betaald. Kul, niemand betaald zijn vut-regeling want het is een omslagstelsel en daar zouden ook geen wijzigingen in worden doorgevoerd.
Wat is een omslagstelsel? Geïnde premies worden direct uitgekeerd aan rechthebbenden, oftewel je betaald nooit je eigen regeling, dat doen anderen. Met een vergrijzing zoals optreed in dit land en een AOW die derhalve nauwelijks te financieren is mogen luxe regelingen mi worden afgeschafd. Sterker de vut regelingen hadden nooit voor onbepaalde tijd mogen bestaan. Ze zijn alleen doeltreffend als de situatie daarim vraagt (begin jaren negentig was dit een uit de klauwen lopende werkeloosheid onder jongeren, die bestaat niet meer. Nederland scoort met zijn 4,5% werkeloosheid in Europa zeer goed).
Kortom, de vakbonden strijden mi voor het verkeerde en representeren absoluut niet de arbeider. Misschien wel een slimmem keuze van de Geus om niet bij een zo'n hypocryte groep te willen horen
.
Klik om te vergroten...