Blauw, ik gaf die punten slechts als illustratie voor jouw eigen gebral. Ik bedoelde dat ik ook wel kan roepen dat een bepaalde groep veel rare dingen doet. Mensen die zich procenten beroepen, die niet kloppen die moet je om een bron vragen.
Begrijp jij mijn punt wel? Op de eerste plaats is dat verhaal van vijftig procent van de criminaliteit onzin, omdat het feitelijk niet klopt. Ik ben niet degene die met procenten smijt, ik zeg slechts dat het onzin is. Volgens mij moet je het ochtend krantje maar wat zorgvuldiger lezen.
Dat van die ongelukken, dat was een voorbeeld om de vorm van redeneren die gebruikt wordt te illustreren. Kijk naar de laatste zin van dat stukje. Dat was een vraag. Ik gaf een voorbeeld van generalisatie. Dan ingaan op het nutteloze feitje door naar een bron te vragen geeft mij enigzins het gevoel dat ik zuinig moet zijn met voorbeelden.
(Of het klopt wat ik zeg? Ja natuurlijk, zelfs iemand met het IQ van een visstick kan nagaan dat 90% van de Nederlanders met een auto blank is en dat de meeste ongevallen door mensen van diezelfde afkjomst veroorzaakt wordt, dat jongeren meer ongelukken veroorzaken is een feit dat kan je navragen bij 3VO)
Ik geef Da Z honderd procent gelijk. Het gaat hier om gevoelenkwesties, en de feiten staan in de ijskast. Ik ken zelf de exacte cijfers niet, blauw ook niet, niemand hier weet hoe het precies zit.
Ik constateer wel dat de percentages steeds absurder en minder realistisch worden.
Volgens mij is dit een klassiek voorbeeld van inductieve inferentie. Er wordt gegeneraliseerd op basis van niet bestaande feiten. Daarnaast bezigen veel van jullie de zelfvervullende voorspelling. Telkens als je iets leest, wat jouw mening enigszins ten gunste komt, pak je het op als bewijs, ook al heeft het er niks mee te maken. En maar wijzen: zie je nou wel....... Jammer dat je dan allerlei feitjes verkeerd opvangt en alleen onthoud wat jou uitkomt.
Het gaat mij niet om de vraag of er problemen zijn. Die zijn er. Het gaat mij om het belachelijke opblazen van de problematiek en de eenzijdige kijk waarvan sommige mensen hier blijk geven.
Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2003