Natuurlijk zijn hun voorouders/ouders/zijzelf van buitenlandse afkomst, en is dat te zien. Echter de benadrukking (zij zijn hier te gast, zij zijn anders dan ons, het zijn nederlanders van buitenlandse afkomst dus geen 'echte' nederlanders, etc) komt het integratieproces niet ten goede. Natuurlijk doen sommige allochtone nederlanders weinig moeite voor intergratie, maar wat mij opvalt is dat sommige autochtone nederlanders eveneens weinig moeite doen voor intergratie. Men gaat er van uit dat intergratie een taak is van de allochtoon alleen, dat is natuurlijk niet het geval. Probeer maar eens om te gaan met een groep die zo duidelijk maakt dat 'jouw soort' niet gewenst is. Om jouw voorbeeld even te volgen: stel ik zou in turkije wonen met een aantal andere nederlanders en de turkse gemeenschap zou mij voortdurend wijzen op mijn nederlandse afkomst, op mijn 'zogenaamde' gast zijn, zou ik dan eerder omgaan met turken of toch met nederlanders? Intergratie komt van twee kanten. Polarisatie lost niks op, integendeel.
EDIT:
[ Wat ik dus eigenlijk met dit bergje letters wil zeggen. Ik ontken niet dat er verschillen zijn. Ik vind alleen niet dat je die verschillen moet benadrukken]
Laatst bewerkt: 31 okt 2003