1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Profielwerkstuk

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Joris, 11 sep 2005.

  1. remco320

    remco320 350Z lover

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ga waarschijnlijk mijn PWS houden over t isoleren van DNA en de gerechterlijke procedures die je ermee kan voeren. Bij maatschappijleer en eco kan je mss iets doen met criminaliteit ofzo
     
  2. Cygnum

    Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.697
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je wat het probleem is? Maatschappijleer is een verplicht vak. Je moet een onderwerp kiezen dat een of meer profielvak(ken) bestrijkt. Bij E&M zijn de vakken dus Economie, Wiskunde A, Geschiedenis en Aardrijkskunde. Eventueel kan daar je keuzevak ook nog onder vallen.
     
  3. Tha Thomas

    Tha Thomas ...............

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit nu in 6 vwo en ook ik moet er dus aan geloven.
    Wat mij opvlat is dat er zo weinig praktische stukken tussen zitten :confused:
    Ik had al direct besloten om iets praktisch te gaan doen, ik heb echt geen zin om alleen maar achter de pc zitten te typen en info te zoeken. Ik doe samen met een vriend en we hebben NT als profiel en we gebruiken als vakken natuurkunde en anw (waarschijnlijk). Eerst waren we van plan om een Magneettrein te bouwen, maar we zijn het er de afgelopen week achtergekomen dat dat toch wel heel ingewikkeld is en dat het uiteindelijke resultaat ons toch vies zou tegenvallen.
    Daarom zijn we overestapt op het maken van hovercraft. We zijn nu nog aan het uitzoeken of het mogelijk is dat we hem NIET op schaal maken. We willen er dus echt op kunnen zitten! Of dit mogelijk is zoeken we dus nog uit, lukt het niet dan gaan we voor een model.
     
  4. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    technisch gezien moet t kunnen, hoewel je dan wel 2 goede motoren moet hebben, en een stel ventilatoren.
    Er was op discovery eerst een scrapheap uitzending van, uiteraard niet 100% reëel, gezien er in dat geval goede onderdelen overal rondslingeren, maar er zitten wel veel tips in. Dun zou ik je echt aanraden om het eens te kijken.
    met een (of twee) bladblazer(s) zou je lucht onder de rok kunnen blazen, en indien je constructie licht genoeg is, kan je er zelf goed opzitten, in die aflevering deden ze t met een sterke automotor die allebei aandreef (zowel lucht in de rok blazen als de propellor), en zaten ze op een erg dikke plaat piepschuim.

    Ook een leuk idee is een trebuchet (middeleeuwse katapult), heb ik 1x op t internet gezien, en die gasten hadden er zelf eentje ontworpen en gebouwd.. Fantastisch project, en t was ze gelukt ook :)
     
  5. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Vorig jaar wonnen twee leerlingen op onze school de prijs voor beste Scheikunde profielwerkstuk van Nederland. Ze onderzochten de werking van meerdere Zonnebrandcremes. Is een praktische opdracht niet minder werk dan eentje op papier van minstens een bepaalde lengte?
    Ik moet er volgend jaar ook aan geloven. Ik weet er niet veel van af, ik ga denk ik mijn keuzevak Biologie pakken. Een taal kiezen als tweede vak kan toch ook? En dan bedoel ik niet Duits2 of Frans2, dat profielvakken in CM zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2005
  6. madison

    madison madison

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe m'n profielwerkstuk over internetprotocollen, is weer eens wat anders hé.....
     
  7. Game Error

    Game Error Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm ik zal aan het einde van het jaar een onderwerp moeten kiezen (zit in a5 met N&T)
    Iemand trouwens nog een idee voor een litertuur onderzoek, ik moet 3 boeken zoeken met het zelfde thema en daarover een onderzoek schrijven met een stelling etc.:mad:
     
  8. remco320

    remco320 350Z lover

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    1
    Haha, die trebuchet is vorig jaar gebouwd door 3 vrienden van mij. Maar je wil niety weten hoeveel tijd het ze heeft gekost. Er staat 120 klokuren voor het pws, maar zij hadden dik 200 klokuren nodig. uiteindelijk wel een vet resultaat uiteraard
     
  9. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    bij ons 80 uur per persoon, en in groepjes van 3 of 4 (en bij uitzondering heel soms 2)
     
  10. Tha Thomas

    Tha Thomas ...............

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij moeten op school groepjes maken met 2 personen en het mag ook alleen. Bij uitzondering met 3

    Maare die bladblazers is wel een goed idee. Grootste probleem is het vinden van 1(of 2) goede motoren en ventilatoren.
     
  11. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    check wel of die genoeg lucht kunnen aanvoeren om het gewicht te dragen
    en als je ze demontabel maakt, dan heb je ook n leuk cadeau voor vaderdag 8)
    (btw.. die dingen zijn duur)
     
  12. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Bij mij op school hebben ze dat vorig jaar ook gedaan geloof ik.
    Bij ons op school 200 uur per persoon. :eek:

    Een hoovercraft maken vind ik overigens niet bijster origineel. Integendeel. O-)
     
  13. Tha Thomas

    Tha Thomas ...............

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Boeie het is wel leuk!
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2005
  14. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    IK moet dit jaar ook een PWS maken (Havo, E&M) maar ik heb geen idee welk vak ik kies en welk onderwerp. Op zich lijkt mij geschiedenis wl het makkelijkst. Het PO van vorig jaar was erg veel werk, maar onderwerpen uit de geschiedenis is meestal wel veel over te vinden.
    Aardrijkskunde kan ook nog, gewoon 1 land onderzoeken ofzo.
    Alleen Economie lijkt mij lastig om een goed onderwerp te vinden, als iemand nog tips heeft....
     
  15. Tha Thomas

    Tha Thomas ...............

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Miljoenen Nota van komende dinsdag..
    Of misschien over de maatregelen die de regering wil nemen (of neemt) om de koopkracht te verbeteren
     
  16. Aadrijkskunde en Geschiedenis bieden vele mogelijkheden maar dat goed aanpakken is best lastig. Als je aardrijkskunde werkstukken maakt dan kom je niet zo ver met ene opsomminkje,je zou het best een probleemgebied kunnen nemen, of een geologisch, sociaal geografisch of demografisch interessant gebied.
     
  17. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik maar voor Eco ga. Eigenlijk moet het PWS met 3 personen en alleen bij Eco mag het met zn 2en. Anders moet ik nog een derde persoon zoeken :9
     
  18. Fat-Boy

    Fat-Boy Active Member

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij Mythbusters hadden ze ook een keer van een surfplank en 5 bladblazers een hovercraft gebouwd, 2 om hem omhoog te krijgen en 3 voor vooruitstuwing
    Kan misschien ook maar toch wel duur
     
  19. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Ik heb vorig jaar ook mijn profielwerkstuk gemaakt, en deed het in mijn eentje over geschiedenis, vietnam oorlog. Is een mooi onderwerp, waar veel info over te vinden is. En mijn voordeel van vorig jaar was ook nog eens dat de vietnam oorlog een onderwerp van het examen was!
     
  20. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    dit jaar ook nog
     

Deel Deze Pagina