Leg uit? Volgens mij kun je toch wel alles roepen in dit topic?
Jij maakt een rare vergelijking: je vraagt je openlijk af waarom je de zwarte community meer hoort klagen dan de joodse community (=subjectief) terwijl de joodse community meer pijn heeft meegemaakt (=subjectief). Alsof je de mate waarin je je mag mengen in het racisme debat eerst eventjes moet afwegen tegen de Holocaust en op basis daarvan spreekrecht krijgt.
Daarnaast is anti-semitisme degelijk wel iets anders dan racisme
Prima toch, denk dat de meesten dat in dit topic hebben hoor.
Niemand zegt dat.
Wat bedoel je met één groep? Jij begon zelf ook over geschiedenis en cultuur in dit topic? En als een deel van de oorzaak in de historie ligt is dat toch interessant om eens te bekijken? 2 zinnen zelf zei je nog dat je probeert te begrijpen waar de pijn vandaan komt. En nu zeg je opeens dat zwarte mensen niet meer naar het verleden mogen kijken?
Ik vind dit een gevaarlijk waarde oordeel. Niet alleen lijk je al vrij gemakkelijk te suggeren dat de hele geschiedenis van bepaalde slavenvolkeren één grote kutbende is en dat het verleden van Nederlanders één grote hossanatocht is door historisch Europa, daarna doe je ook nog eens alsof die mensen ook enkel treurige kutverhalen over boten en VOC doorvertellen aan hun nageslacht. Waar haal je die wijsheid vandaan? Deze mensen zijn gewoon trotse mensen met een rijke historie. Heb niet het idee dat die mensen zich schamen over het verleden.
Het is grappig dat je als het over zwarten gaat je constant hun punt aanvalt (je mag niet over racisme tegen zwarte klagen zonder het over al het racisme wereldwijd te hebben & je mag je niet actiever roeren in het debat dan joden want die hebben veel meer racisme meegemaakt in het recent verleden). En dan zelf beginnen over begrip?
Niemand valt je persoonlijk aan, volgens mij loopt het gesprek redelijk constructief maar nu ga je beetje de slachtofferrol in. Niemand veroordeelt jou, maar je teksten.
Ik vind het bijzonder dat jij over geschiedenis/slavernij/cultuur begint, terwijl bv Turken genoeg racisme ervaren in Nederland. Die gasten hebben een rijke historie en geen slavernij verleden (ja, maar in een iets andere opzet dan
).
Ik denk zelf dat de oorzaak voornamelijk in de huidige sociaal/economische hoek ligt maar ook zeer zeker wel een deel (moderne) cultuur (niet direct historie dus)
Klik om te vergroten...