1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    8.993
    Een Brugridder

2. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Je hebt gelijk. Minority als in 'in Amerikaanse films ondervertegenwoordigd vergeleken met de bevolkingssamenstelling in Amerika'.
    Weet ik ook wel. En films zijn zulke grote operaties met zoveel mensen, in veel gevallen zal (hoop ik) vanzelf al aan bepaalde 'criteria' voldaan worden, zonder gekke kunstgrepen. De bedoelingen zijn goed, en er wordt ook niet geambieerd om minorities de boel massaal te laten oververtegenwoordigen, maar hooguit om ze welkom een steuntje in de rug te geven.
    Vind het gewoon leuk om over de wat gekkere scenario's die kunnen volgen uit een bepaalde regeling te brainstormen. :) Ondervertegenwoordiging die oververtegenwoordiging wordt e.d. ;)

Ik ben gewoon geen quotumfan, nooit. Idem bij iets als 'vrouwen aan de top' e.d... Ik vind het al snel heel neerbuigend naar de groep waar het om draait, en het doet geen recht aan de mensen die hard voor hun baan hebben geknokt.
    Stel je bent nu die gekleurde acteur/actrice, of je bent die vrouw die zich met keihard (en goed) werken naar de top heeft begeven, als er dan zo'n quotum om je heen zweeft valt nooit uit te sluiten dat bij anderen daar zo'n nasmaak aan kleeft 'hij/zij heeft die rol / functie gekregen om aan dit quotum te voldoen, niet (alleen) vanwege zijn/haar skills'.

Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    De Oscars bepalen geen quotum voor films.
    De filmwereld draait niet om de Oscars he, ik krijg sterk het beeld dat je dat lijkt te denken.

4. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    De Oscars bepalen geen quotum voor films, maar wel quota voor films die willen meedingen voor de Oscars. Oscars binnenharken onder aan de streep bekendheid op, en er hangt onder veel mensen ben ik bang nog altijd een zweem van 'die film heeft een Oscar, dus dat is een goede film, dus die wil ik toch nog gaan zien' omheen, en daarmee levert zo'n Oscar in potentie een boel geld (waar het UITSLUITEND om draait in de Hollywood-wereld) op. De Oscars hebben daarmee denk ik nog altijd wel een dikke vinger in de (Hollywood-)filmwereld-pap.

Op z'n minst zijn het de Oscars zelf die de Oscars heel belangrijk vinden.

At least six other crew/team and technical positions (excluding Production Assistants) are from an underrepresented racial or ethnic group. These positions include but are not limited to First AD, Gaffer, Script Supervisor, etc.

At least two of the following creative leadership positions and department heads — Casting Director, Cinematographer, Composer, Costume Designer, Director, Editor, Hairstylist, Makeup Artist, Producer, Production Designer, Set Decorator, Sound, VFX Supervisor, Writer — are from the following underrepresented groups:

etc.
    https://variety.com/2020/film/news/oscars-inclusion-standards-best-picture-diversity-1234762727/

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Sure, maar mocht er een kutfilm winnen zal dat heus niet direct een commercieel succes worden. De regisseur van The Avengers of weetikveel wat voor Marvel shitshow weet ook wel dat zijn film nevernooit een Oscar gaat winnen (analyseer eens de winnaars van de afgelopen jaren), maar die ligt daar echt niet wakker van hoor. Die probeert gewoon een commercieel megasucces te maken. De kijkersmarkt en de Award show liggen steeds verder uit elkaar.

De Oscars verliezen juist jaar op jaar hun positie (en kijkcijfers ook bottom low) in de filmwereld en proberen nu krampachtig weer beetje relevant te blijven. Maar denk niet dat dit een enorme verandering teweeg gaat brengen.

Het is een particuliere organisatie, dus dat mogen ze ook lekker vinden toch? Wat zit je nu exact hieraan dwars, ben je zelf bezig met een film ofzo? :p

Dat postte Moddereter ook al. Zo enorme quotum is het dus niet.

6. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Bedoel niet alleen qua kleur maar ook qua regio. Minderheden verschillen sterk per regio, zoals de verdere discussie hier intussen al aantoont. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het gedefinieerd wordt door het Oscar comité (minderheden binnen Oscarcommunity of USA of wereld in algemeen of land van productie etc. etc.) al betwijfel ik of ze er überhaupt een waterdichte definitie voor hebben aangezien ik hetzelfde vermoeden heb als Tyrant (meeliften op de hype).

7. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik vind het gewoon leuk om na te denken over hoe bepaalde normen en regels die van een afstandje heel goed(bedoeld) klinken concreet worden ingevuld, bijvoorbeeld dat minority/ondervertegenwoordings-vraagstuk, wat @RaouLioo aanstipt.

Of hoe de Oscars ertegenaankijken als 2 functies die hierboven genoemd worden, door één (transsurinaamse) worden uitgevoerd (zeg hairstylist en makeup artist). Voldoe je dan al... of niet. Etc.

Ik vind dat altijd heel interessant. Speelt nu ook bij de accountancontrole op de NOW-regeling-afrekeningen (waarvoor vandaag het langverwachte accountatsprotocol is uitgebracht). Een simpel fenomeen als 'laat zien dat je X-procent omzetdaling hebt tov voorgaand jaar' kent als je er echt over nadenkt echt onnoemelijk veel haken en ogen.

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Dat gaan ze allemaal wel beschrijven, er is nu ook al 38 pagina's aan eisen.
    https://www.oscars.org/sites/oscars/files/93aa_rules.pdf (aangezien je het leuk vind om over na te denken een leuke read voor de woensdagmiddag).

Er staat trouwens dat het om posities gaat en niet om aantal koppen.

PS kun je 1 film noemen van de afgelopen 10 jaar die niet aan deze lijst zou voldoen?
    Het heeft denk 0.0 impact om een weg die toch al is ingeslagen.

Een hele andere discussie dan de Oscars ook trouwens.

9. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Kan iemand mij het volgende uitleggen:

Je kunt aan iemand niet zien of hij homo of lesbisch is. Dit is een geaardheid. Een heteroman kan een metroman zijn en een homo kan zich heel stoer kleden.

Hoe kun je dan oordelen of er genoeg LGBT mensen meedoen? Moeten sowieso die mensen bij solliciteren hun geaardheid opgeven?

Veel mensen wisten van Loiza Lamers ook niet dat ze transgender is.

10. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    https://www.dumpert.nl/item/7981251_7767f26b

^Medestander in de 'zoek eerst even de definitie van racisme op'-invalshoek gevonden. :)

En als je bijvoorbeeld voor 25% minderheid bent... Tel je dan bij het optellen van minderheden ook voor een kwart mee? Of wordt alleen raszuivere (beladen woord) minorities meegeteld ;)

11. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Vinden jullie diversiteit stimuleren een slecht idee? Het is best makkelijk om alle ideeen belachelijk te maken. Helemaal Amerikaanse ideeen omdat die vaak al een beetje belachelijk zijn. Net zoals jullie vinden dat heel veel mensen hypersensitief reageren op racisme, vind ik dat jullie vaak hypersensitief de andere kant van het spectrum op gaan.

De gedachte achter dit idee vind ik prima, de manier waarop weet ik niet. Ik weet ook niet hoe het komt dat witte mensen oververtegenwoordigd zijn bij de oscars. Worden zwarte mensen actief tegengewerkt of is het onderdeel van de algemene verdeling scheve verhoudingen in Amerika? No idea.

12. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Natuurlijk zal men ook hier in beginsel voor gelijke kansen voor iedereen zijn, maar het kan doorslaan. Verander 'Oscars' in 'promotie', of 'bonus', en het stimuleren van diversiteit (als je blank en man bent) wordt al snel een stuk minder leuk, want minder ver-van-je-bed:

'Om diversiteit in de aansturende functies - iets waar we hier met zijn allen achter staan en wat we heel belangrijk vinden - binnen de onderneming nog verder te stimuleren, hebben we besloten dat om in aanmerking te komen voor promotie je tot minimaal één van onderstaande categorieën dient te behoren. Het is een pré wanneer je behoort tot twee of meer categorieën, dan krijg je de voorkeur bij gelijke geschiktheid.

• Women
    • Racial or ethnic group
    • LGBTQ+
    • People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

We vertrouwen erop dat iedereen zich in dit beleid kan vinden, want diversiteit is een van onze kernwaarden. Wend je tot de manager HR wanneer je hier toch nog vragen bij hebt.'

Idem bij zaken als het toewijzen van huurwoningen e.d..

13. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Was natuurlijk altijd beetje elitair whities partijtje. Het panel is >90% wit.

Ik snap de stap van een simpele filmaward naar een huurhuis toekenning niet helemaal.
    Gevalletje hellend vlak.

Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  14. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Het ging niet (meer) over een filmaward, maar over het een goed of slecht idee vinden van het algemenere fenomeen 'diversiteit stimuleren'.

En dat is een hellend vlak. Net als zoveel dingen een hellend vlak zijn, waar de light-versie gewoon prima is en de heavy-versie uitermate kut is.

Er zijn talloze zaken waar diversiteit stimuleren 'prima' is (A B C D), maar ook talloze zaken waarbij diversiteit stimuleren niet heel prima is (E F G H). Je kunt het een hellend vlak noemen, zo'n argumentatie-fallacy, maar het is ook een hellend vlak. Moet kunnen toch.

Dat EFGH niet-prima-uitwerkingen van het stimuleren van diversiteit zijn, wil niet zeggen dat ABCD dan ook gelijk niet prima zijn, maar dat ABCD prima zijn wil ook niet zeggen dat er geen niet-prima-uitwerkingen van het stimuleren van diversiteit zijn.

Ik trachtte aan te stippen dat het stimuleren van diversiteit zeker niet in alle gevallen een goed idee is in mijn ogen. Dan zit ik vanzelfsprekend meer in de EFGH-hoek te shoppen.

15. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Ja tuurlijk maar hoe komt het dat dat nog steeds zo is? Vermoedelijk speelt geld hier ergens een rol. Of is het gewoon toeval?

16. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Ok en waar schaar je dit oscar nieuws onder? En waar je vacature voorbeeld? Meestal staat er overigens in een dergelijke vacature wel bij dat het bij gelijke geschiktheid pas geldt. Vind ik wel een essentiele toevoeging.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Hallo, we hebben het hier over een industrie waarin een Weinstein z'n centen verdienden. Gewoon een gek wereldje.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Ben je ook tegen Latin Awards? Of de Brit Awards? Ik snap je punt niet. Het is gewoon een populariteits prijsje maar nu is iedereen opeens onwijs begaan met de Oscars terwijl de laatste winnaars van de prijs niemand wat kon boeien.

19. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik ben voor GELIJKE kansen. Dit betekent dat als 70% van Nederland wit is en 30% een andere kleur heeft, je bij 10 kandidaten voor een vacature zoals acteur een kans hebt van 1 op 10 om gekozen te worden.(uitgaande van gelijke kwaliteiten van alle kandidaten). Er is alleen 70% kans op een witte kandidaat.

Als een niet witte huidskleur hebben de voorkeur heeft. Heb je 0% kans als je wit bent en er iemand mee doet van een andere kleur die ook geschikt is. Dat vind ik nou discriminatie. Want dan is de kans op een witte kandidaat 0%.

Nou is de Oscar een voorbeeld, maar dit willen ze invoeren bij bestuursfuncties, studie inloten en diverse andere vacatures.

Als je dus wit bent en van school komt als starter hoop je dan maar dat geen mensen met andere kleur solliciteren anders wordt je nooit aangenomen.

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Er is geen quotum in Hollywood he. Dat lijk je nu te impliceren.

Deel Deze Pagina