1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Nee, ik zeg niet voor niks "zijn punt is (denk ik meer) dat...". Ik kan die situatie niet beoordelen en ik heb er met mijn gebrekkige kennis van dit soort kwesties geen issue mee dat het OM dat in dit geval beoordeelt en dat het deze uitkomst heeft.

Nee, hij is agent. Dat is een verschil.

Niet dus.

2. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Ik heb je tekst anders opgevat. Jij zegt: “Zijn punt is niet dat als hij met zijn achtergrond zich had geïdentificeerd hij alsnog zou worden aangepakt, zijn punt is (denk ik meer) dat als het een witte agent was geweest er dan even een belletje was gedaan naar het bureau aan de andere kant van het land en niet allemaal niet zo moeilijk doen.” En dat vatte ik op alsof jij (ook) vindt dat als het een witte agent was geweest dat de zaken anders zouden zijn gelopen. Dat komt mogelijk ook door teksten van jou uit het verleden. Dat is niet helemaal terecht van mij. Mijn excuses

Nee, dat zie je fout. Hij kon op dat moment niet worden geïdentificeerd als zodanig. Dus hij deed zich voor als agent, want het kon op dat moment niet worden aangetoond. Het gaat om de situatie op dat moment, want met die informatie moeten de agenten een beslissing nemen.

Volgens mij is hij overigens geen agent meer nu.

Indien je daadwerkelijk niet dacht dat de zaken anders waren gelopen indien de man blank was geweest heb je gelijk en heb jij mijn punt niet gemaakt. Maar een hoop andere mensen die denken zoals de man in dit verhaal wel hoor.

Als ik jou zou vragen wat jij hierover denkt, wat zou je dan zeggen? Als hij blank was, zou dit dan anders zijn gelopen?

Laatst bewerkt: 7 okt 2020
  3. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319

Cyrax vindt dit leuk.
  4. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Ik vraag niet om een diplomatiek antwoord ;)

Je gebrekkige kennis heeft je eerder nooit weerhouden om je mening te verkondigen. En dat waren kwesties die vele malen lastiger waren dan een persoon die zich uitgaf voor agent op een politiebureau, zich niet als zodanig kon identificeren, zich misdroeg en vervolgens alle schuld bij etnisch profileren legde.

5. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik heb juist vaker gezegd wegens gebrekkige kennis geen antwoord te geven. Kwam me hier destijds zelfs meermaals op kritiek te staan. Ben wel nieuwsgierig naar de situaties waar jij nu op doelt. Beetje laffe tactiek om mij met niet gespecificeerde situaties uit het verleden weg te zetten als iemand die praat zonder kennis. Gare actie.

6. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    TLDR

1 Meneer kon zich niet identificeren als agent. Hierbij is het niet heel relevant of hij nu agent was of niet. Als ik zeg dat ik de loterij heb gewonnen maar ik kan m'n lot niet laten zien, krijg ik geen geld, of ik nu wel of niet werkelijk de loterij heb gewonnen. Er zullen zich vaker mensen melden die zeggen dat ze de loterij hebben gewonnen maar dit niet kunnen aantonen. Idem voor mensen die claimen agent te zijn.
    2 Meneer wordt aangehouden.
    3 Meneer denkt dat dat gebeurde omdat hij getint is.
    4 OM ziet hier geen aanwijzingen voor
    4a Rechter oordeelt...

5 Sommigen zien in 1/2 een (indicatie van een) probleem van racisme / etnisch profileren.
    6 Sommigen zien in 3 hun beeld bevestigt dat men snel/graag in de slachtofferrol van racisme duikt ipv de hand in eigen boezem te steken, en zien dat (juist) als bevestiging dat het 'dus wel meevalt' omdat voor elk wissewasje ogenschijnlijk racisme erbij wordt gehaald, en dat voor de 10x dat 'racisme' geroepen wordt er <10x sprake is van racisme. Tegenwoordig lijk je bij alles wat niet-meezit te kunnen roepen 'racisme, is omdat ik zwart ben' waarna de andere partij zich in bochten moet wringen om dat te ontkrachten (schuldig tenzij.)

5 en 6 staan diametraal tegenover elkaar ('zie je wel, er is een probleem' vs 'zie je wel, er is geen probleem'), en zullen er niet snel uitkomen.

7. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Meen je dit nou? Ga je nu echt vragen om quotes uit het verleden? Kom op nou man. Een beetje zelfkennis zou je sieren. Je hebt het hele forum en zijn moeder uitgemaakt voor racist.

De kritiek die jij vooral kreeg is omdat je anderen uitmaakt voor racisten wanneer ze in jouw optiek niet voldoende actie ondernemen jegens racisme maar zelf nooit wil zeggen wat jij er dan zelf allemaal aan doet. Dan ga je heel geheimzinnig doen en wil je plots niets meer zeggen. Gaat niemand wat aan roep je dan. Lekker makkelijk. En dan nu de vermoorde onschuld spelen. Kom op nou.

Ik vroeg je gewoon om je mening, daar is een forum voor.

8. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Kom maar met quotes en anders mag je de hik krijgen met je ongefundeerde aanval op mijn persoon.

Ik zeg toch niet dat jij iets niet mag vragen of wel?

9. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Quotes waren niet gewenst.

Laten we het maar lekker laten rusten. Ik zal je niet meer vragen om je eigen mening.

10. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Mag best hoor, ik stoor me alleen aan aanvallen op mijn persoon op basis van vage verwijzingen naar iets van jaren geleden, omdat ik me dan niet kan verdedigen.

11. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Het was wel een Marokkaanse agent. Moet je hem dan steunen omdat het een niet witte Nederlander is of juist niet steunen omdat hij politie is en de politie machtsbelust is en zelf systematisch donkere mensen discrimineert Fred?

12. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Niks moet en iedereen mag dat voor zichzelf bepalen. Ik keur alle politie af, ongeacht huidskleur. Aan de andere kant zou ik, als bij werving en selectie gediscrimineerd wordt op huidskleur, daar ook zeker kritiek op leveren. Racisme op werving en selectie zou dan namelijk een extra kritiekpunt zijn.

13. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Ik had al quotes staan hoor, maar ik had een modbreak gekregen. Ik had alle quotes waarin jij anderen voor racist uitmaakt en de holocaust erbij haalt alweer tevoorschijn gehaald :+

Het is ook verder allemaal niet relevant. Ik vroeg je mening en je hebt die gegeven. Je kon simpelweg deze zaak niet beoordelen door een gebrek aan kennis hierover. Dat is jouw recht.

Ik ging er weer eens vanuit dat we al jarenlang met elkaar discussiëren op het forum over allerlei zaken waar we niet bij zijn geweest of het fijne van weten en daar hebben we allemaal wel diverse meningen over. My bad verder en laten we het maar gewoon lekker laten.. Op naar de volgende zaak dan maar.

14. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Oh thanks voor de moderatie dan @Jorrie.

@Cyrax dat is prima, en weet me te vinden wanneer je eens inhoudelijk wil discussiëren.

lwn vindt dit leuk.
  15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Ik verwacht gewoon vrijspraak van de agent. Er is niet altijd 1 iemand schuldig en 1 iemand onschuldig in een zaak.

16. Cyrax

Leuk Bevonden:
    903
    Ik verwacht ook vrijspraak. Ik denk ook dat de agent die de ander aanhield misschien anders had kunnen reageren om escalatie te voorkomen. Maar het is ook best lastig, ik maak het ook regelmatig mee met mijn werk. Het gebeurt dan zelden dat ik achteraf denk dat ik alles goed heb gedaan en dat de escalatie volkomen buiten mijn schuld is ontstaan. Er is altijd ruimte voor verbetering in je eigen rol. Ik vraag me achteraf regelmatig af of ik een escalatie (niet dat dit dagelijks gebeurt hoor) niet had kunnen voorkomen door iets wel of niet te doen/zeggen.

Je doet het in dergelijke situaties zelden helemaal volgens het boekje. Maar het is vreselijk als woorden als racist of etnisch profileren om de hoek komen kijken na een voorval. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet voorkomt, maar ik weet uit ervaring dat er een hoop gevallen zijn waarin je daarvan beschuldigd wordt terwijl er geen sprake van is. Wij hebben camera’s hangen en daar hebben we al vaak geluk mee gehad. Ze nemen ook geluid op namelijk. Nee, niet iedereen is zo, maar het gebeurt en de laatste tijd veel vaker omdat racisme een hot topic is en onverlaten proberen er een slaatje uit te slaan.

Dat is zonde, want je krijgt er tweespalt van. Ik maak het vaak persoonlijk mee en betrap mezelf er dan snel op dat ik bij andere situaties m.b.t. racisme sneller denk dat het aanstellerij is. Jammer, en ik hou mezelf dit wel altijd voor want het is natuurlijk niet fair.

17. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    8.990
    Ik verwacht trial by combat

18. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat ik nooit snap: iedereen die ik ken heeft vrijwel altijd legitimatie bij. Niemand gaat meer op stap zonder bankpas of smartphone. Hetzelfde met legitimatie. Een ID kaart of rijbewijs naast je bankpas standaard in je portemonnee of broekzak is een hele kleine moeite.

Hoe kan je dan altijd worden aangehouden zonder legitimatie? En als het dan gebeurd.
    ; Waarom dan geen sorry ben ik vergeten zeggen. Altijd maar grote bek en moeilijk doen terwijl de fout bij jou ligt.

19. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Nooit id bij me fuck de politiestaat weet zelf

20. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Deze mentaliteit is precies die ik bedoel. Geen ID bij. Toch grote bek opzetten en totaal geen respect voor de politie. Niet meewerken en dan achteraf komt het door je huidskleur dat je wordt opgepakt en als je dan nog weg probeert te lopen of zelf agressief doet naar de politie waardoor het een worsteling wordt om je in te rekenen is het weer een geval van buitensporig politiegeweld.

Deel Deze Pagina