1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Raad voor Cultuur: koloniale kunstcollecties moeten terug

    De koloniale collecties in Nederlandse musea vormen ’historisch onrecht’. Nederland moet dat herstellen door collecties onvoorwaardelijk terug te geven.
     
  2. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Achja in andere landen vindt je ook schilderijen van Van Gogh, Van Rijn en Vermeer.

    Ook maar terugvragen?

    En anders kun je ook betalen. Wat kost tegenwoordig een schildersezel, wat verf en een emmer vol tranen?
     
  3. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Pak ‘m @fredfenster
     
  4. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Als die Van Gogh, Van Rijn en Vermeer schilderijen ook gejat zijn, prima idee om terug te vragen ja.
     
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Tja die koloniale collecties waren vroeger geen ruk waard. De enige reden dat het iets waard is is omdat ze in Nederlandse musea hebben gestaan/gehangen.

    Als die collectie al die jaren in het land van herkomst had gestaan was het geen stuiver waard.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.009
    Leuk Bevonden:
    9.574
    Ook al is het niets waard (redelijk boute uitspraak wel hoor, zal Fred wel iets van vinden) . Moet toch terug? Die mensen hechten er waarde aan.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2020
  7. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    B Tender vindt dit leuk.
  8. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ja dat vindt ik nog steeds. Als je puur kijk naar de goud of diamantprijs is dat een schijntje tegenover de waardestijging omdat het jaren in het museum heedt gestaan.

    Beetje hetzelfde voorbeeld van iemand die zijn gouden ring van opa en oma wil verkopen die op basis van de goudprijs 200 euro waard is.

    Als deze stukken achter waren gebleven in Afrika of Suriname was het kanon allang omgesmolten en de diamamt allang verpatst aan een particulier of opgeïst door een dictator voor zijn vrouw of concubine.
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Kwam een interessante vraag tegen. Waarom heet BLM eigenlijk BLM? Ze zijn zeer beperkt in waar ze zich voor inzetten. Het is met name rellen tegen witte mensen, kolonialisme en politiegeweld tegen criminelen. Hoe gaat dat zwarte mensen helpen?

    Kunnen ze niet beter bijles geven voor kinderen met een achterstand in het onderwijs? Voorlichting geven aan tieners voor goede keuzes en niet te jong zwanger raken.

    Zich inzetten tegen bendes en bende geweld etc. Etc.
     
  10. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Lol
     
    Cyndris vindt dit leuk.
  11. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ze kunnen zich toch ook constructief inzetten in plaats van alleen maar destructief als ze iets willen veranderennvoor hun gemeenschap.
    Overal tegenaanschoppen, rellen en vernielen creëert aandacht maar als die er is kun je ook zelf een bijdrage leveren.
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.009
    Leuk Bevonden:
    9.574
    Hate to say it maar sinds ik minder post is het een stuk leuker hier.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  13. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.780
    Ik dacht dat ik weer bij pagina 1 was
     
    Reckuuza, Cyndris en Jorrie vinden dit leuk.
  14. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Dan hadden ze dat in elk geval zelf kunnen beslissen. Zoals het hoort. We hoeven niet alles te bagatelliseren om een schone reet te houden toch?

    Die discussie heeft toch geen enkele zin? Je helpt niemand door alleen maar te wijzen op wat jij vindt dat ze zouden moeten doen.

    Ik heb zelf ook wel mijn bedenkingen bij de werkelijke motieven van de BLM beweging, maar het is volkomen zinloos om ze te willen wijzen op zaken die ik ze zou willen zien doen. Dat is namelijk het hele punt niet van een dergelijke beweging.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  15. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Stel dat een gouden kunstwerk destijds 50 gulden waard was en nu met inflatie 10.000 euro.
    Wat willen de landen dan 10.000 euro compensatie of wellicht 2 ton omdat het meer waard is door in het museum te hebben gelegen? En als het terug gaat naar land van herkomst. Wat gebeurt er dan mee? Belandt het dan wel in een museum?

    Wat BLM betreft vind ik ze te selectief. Een man onder de drugs die zich verzet en een wapen lijkt te grijpen wordt neergeschoten door de politie: Rellen en plunderingen overal. Kinderen worden door bendeleden neergeschoten of tijdens een BLM demonstratie notabene: Niemand geeft een fuck. Waarom doen die zwarte levens er niet toe? Omdat die niet door de politie of witte mensen zijn gedood. Zwarte levens doen er alleen toen als je met de vinger naar iemand buiten de gemeenschap kan wijzen.
     
  16. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  17. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
  18. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Racisme is de opvatting dat er rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen.

    Yale probeert een balans terug te krijgen door achtergestelde rassen voorrang te geven, daarmee maakt dat niet meteen iets racistisch. Het is misschien positieve discriminatie, maar dan alleen als je het niet gerechtvaardigd vindt dat er nu onderscheid wordt gemaakt om een ervaren disbalans te herstellen.

    Dit soort praktijken zijn altijd heel lastig vind ik. Hoe repareer je decennia aan achterstanden in Amerika?
     
  19. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Dat is geen positieve discriminatie. Positieve discriminatie is een groep een voordeel geven. Dat is iets anders anders dan andere groepen discrimineren en de toegang ontzeggen door onderwijs omdat je veel minder kans hebt naar de uni te gaan vanwege je kleur.

    Positieve discriminatie is leergierige donkere kinderen uit achterstandswijken subidie geven omdat ze het anders niet kunnen betalen.
     
  20. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Positieve discriminatie geldt alleen bij gelijke geschiktheid van kandidaten. Puur selecteren op raciale kenmerken is discriminatie, en in mijn ogen racisme. (Overigens staat de betekenis van de term racisme regelmatig onder druk, vanwege de complexiteit van de definitie https://www.routledge.com/Race-Raci...flexive-History/Richards/p/book/9780415101417 )

    Er zijn verschillende (langlopende) proeven gedaan met anoniem solliciteren, die positief uitpakten voor benadeelde groepen. https://www.eurofound.europa.eu/pub...ositive-effects-of-anonymous-job-applications
     
    Jorrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina