1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Anoniem aanmelden voor universiteiten vind ik prima.

    Een van de belangrijke dingen bij het herstellen van een balans is ook het gevoel dat de beschadigde partij ervaart. Anders voelt die zich altijd nog achtergesteld ook al is de nieuwe situatie wel eerlijk. Ik zeg niet dat je dus helemaal mee moet gaan in die gevoelens maar je moet er wel iets mee doen. Dat maakt het complex vind ik. Veel te vaak hoor je dat het vroeger kut was en nu beter dus niet zo zeiken. Zo simpel is het niet.

    Helemaal omdat als ook maar 1 geval misbruik maakt van de situatie meteen een bak aan 'zie je wel, ze misbruiken het en slachtofferrol bla bla' op gang brengt.
     
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    @Iwn

    Anoniem solliciteren kent ook mislukte proeven...
    https://www.trouw.nl/nieuws/anoniem...er~b44245fc/?referrer=https://www.google.com/

    Tijdens de verschillende pilots werden niet alleen naam en afkomst maar vaak ook burgerlijke staat, leeftijd en geslacht uit de brieven en cv’s gehaald alvorens ze bij de sollicitatiecommissie kwamen. Het aandeel sollicitanten met een niet-westerse achtergrond nam echter nergens toe.

    Wat ik mij herinner is dat er zelfs proeven waren waarbij 't gehalte niet westers afnam (wat hier ook niet wordt weersproken, het nam niet toe, en het is heel heel heel onwaarschijnlijk dat 't precies gelijk bleef).. Ergo, dat vermeend racisme viel, (belangrijke nuance: bij de hr afdeling van gemeentehuizen) dus wel mee. Eigenlijk is dat de beste uitkomst die je kunt hebben, en ligt' het probleem' dus elders (netwerk, taalachterstand, etc.).
     
  3. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Voor de zoveelste keer, het is LWN }:] :+

    Natuurlijk kennen dat soort proeven ook mislukkingen als het directe doel is om meer mensen van een bepaalde bevolkingsgroep te selecteren. Doordat de gegevens anoniem zijn, kan er namelijk niet geselecteerd worden op afkomst. En dat maakt het eerlijk.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  4. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    :eek:

    Dacht al, waarom doet de tag het niet. Vermoedde dat het kwam omdat de naam maar 3 tekens was haha:whistle:

    Ik spreek je naam in gedachte al jaren uit als iewun.

    Het hangt ook een beetje van het doel van de proef af.. Is dat een test om '(vermeend) racisme bij het uitnodigen van mensen voor een sollicitatiegesprek tegengaan' of 'meer niet-westerse mensen uitnodigen voor een sollicitatiegesprek'.

    Vinden de mensen Coca-Cola ook in een blinde test het lekkerst, of kiezen ze Coca-Cola vanwege het blikje / imago en wordt er bij een blinde test massaal voor andere merken gekozen..
     
  5. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    :lol:

    Ben ik met je eens. Gelet op de eerdere discussie vind ik het racistisch om mensen te selecteren op 'ras', ook al is dat bedoeld om ze een voordeel te geven.
     
  6. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Vraag me iets af. Er wordt gezegd dat we alleen rijk zijn in NL door kolonialisme. Hoe kunnen Spanje en Italië dan zo arm zijn?

    Spanje was grote koloniale grootmacht. Romeinse Rijk nog groter. Daarom denk ik dat er veel meer factoren meespelen.
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Nog nooit gehoord eigenlijk. Door wie?
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik denk dat niemand dat zal bestrijden.
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Door veel bewegingen zoals BLM die o.a. huizen voor nakomelingen van slaven willen opeisen
    Want Nederland is alleen rijk door slaven.
     
  10. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.962
    Je moet wel even met concrete bronnen komen want hier hebben we niks aan natuurlijk.
     
  11. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Akwasi en Sylvana Simons. En meerdere posts in deze discussie zelf.
     
  12. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Huizen voor nakomelingen? Nooit van gehoord, maargoed :)

    Ik ben ervan overtuigd dat we als land als geheel geprofiteerd hebben van kolonialisme / slavernij.

    Ik vind het ook prima om 'sorry' te zeggen (Sorry!), als men dat wil horen, maar geld: nee.
    Maar waarom zouden kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van slaven nu dan 'recht' hebben op wiedergutmachungsgeld / huizen etc? Dat gaat er bij mij NIET in. Ergens in mijn stamboom zal ook ongetwijfeld weleens iemand genaaid zijn. Doe je niks meer aan.

    Verder wonen die kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van slaven die er nu een probleem van maken in datzelfde land wat nu op een hoger plan ligt door het verre verre verleden, en profiteren zij net als jij en ik dagelijks van de voordelen die dat heeft gebracht.

    Ten slotte is het niet gedocumenteerd of het nu de kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van slaven of de kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van kinderen van slavenhandelaren zijn...
     
    Cyrax vindt dit leuk.
  13. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Alle landen hebben geprofiteerd van slavernij. Alleen van West Europa en de VS is het het bekendst vanwege geschiedschrijving en schilderijen.

    Gedurende de eeuwen hebben alle.landen een keer geprofiteerd van slavernij. Witte landen, gele landen en donkere landen.
     
  14. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Alle landen? Maar voordat kolonisatie en de recentste iteratie van chattel slavery begonnen had je nog geen landen in grote delen van Afrika. Wel wat monarchies, maar bij uitzondering. Dus ik ben benieuwd hoe je erbij komt. Het kan natuurlijk zo zijn dat het vooral de koninkrijkjes waren die zich met slavenhandel bezighielden, maar dan zou je daarvoor bewijs moeten kunnen aanleveren. Als dat er niet is, lijkt het profijt dus meer select voelbaar te zijn geweest.
     
  15. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Achja, als de landen niet bestonden, er er zoals je terecht aangeeft dus niet van konden profiteren, dan hebben de landen er dus ook geen last van gehad en moeten ze niet zeiken.

    Het land Nederland bestond ook niet in de Gouden Eeuw. Heeft dus ook niet geprofiteerd ervan :p
     
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Bron:

     
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Het gaat er niet om dat landen schade is berokkend, maar de volken die een bepaald stuk land bewoonden. Later zijn daarop landen ontstaan met representatieve regeringen die soms namens de bevolking vragen om restauratiebetalingen tbv van de economie en (hopelijk) ter profijt van de huidige bewoners. Wat je zegt is dus een onware voorstelling van de situatie.

    Er zijn natuurlijk flink wat verschillen in de omstandigheden, desondanks is deze stelling wat mij betreft verdedigbaar.

    Aight maar ik ga geen 10 min video kijken om een citaat te vinden wat jouw standpunt ondersteunt.
     
  18. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Gaat niet om citaat. Is een stukje docu over slavernij door donkere landen. De hele video gaat erover. Als je een bron vraagt moet je achteraf niet zeggen dat je niet gaat kijken.
     
    Cyrax vindt dit leuk.
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Filmpjes werken slecht in discussie op internet. Mensen kijken die niet. Net als research papers droppen. Werkt niet.
     
  20. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat verwacht je dan als bron? Het is 10 linuut met beeld en geluid geen whitepaper vann80 pagina's, geen anderhalf uur. Wat voor bron dan? Een documentaire van 30 seconden?

    Kijk anders stukjes en skip een beetje erdoorheen. Of kijk een eennpaar minuten dan.
     

Deel Deze Pagina