Ik denk dat er veel complottheorieën zijn waar hele
groepen mensen in geloven. Die gaan er niet zonder meer vanuit dat de geleverde informatie pertinent juist is. En mensen in islamitisch gebied zullen mogelijk andere informatie krijgen van hun AIVD en die bronnen voor waarheid houden.
Ik bedoel daarmee dat een member die bepaalde ideeën heeft een bron erbij haalt die past bij zijn of haar beleving.
ik zie jou geen bron erbij halen die stelt dat rechts-extremisten meer gevaar stichten en ik zie Fred of Taab geen bron erbij halen dat de rechts-extremisten veel minder gevaarlijk zijn. Daarom is mijn idee dat je altijd wel een geloofwaardige bron kunt vinden die jouw ideeën bevestigd.
Nieuwsartikelen zelfde verhaal. Als er een zwart mens wordt gedood door een blanke kunnen we toch prima raden welke members dat zullen plaatsen? En omgekeerd uiteraard? Is verder niet erg maar wel gewoon een feit toch?
Ik ben wit, ik ben banger voor islamitische groeperingen dan voor extreemrechtse, al heb ik daar net zo’n hekel aan. Ik hoor in mijn veilige westerse bubbel eigenlijk alleen maar over aanslagen die gepleegd worden door Islamitische groeperingen. Als ik mijn angst wil bevestigen door een bron is dat heel makkelijk. Dat zal omgekeerd toch ook zo zijn?
Laatst bewerkt: 20 okt 2020