1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.083
    Onze hedendaagse welvaart is nog steeds grotendeels te danken aan onze internationale misdaden (massa-moorden, verkrachtingen, slavernij, kolonisatie, roof, etc) tegen de mensheid destijds, en Rutte/NL weigert anno 2021 nog steeds om simpelweg excuses voor deze misdaden te geven ...

Tja ... (!)

2. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    De welvaart van Qatar ook deels door hedendaagse slavernij dus wat is je punt?

Buiten dat denk ik dat over de jaren middels ontwikkelingshulp en alles we het al ruimschoots hebben terugbetaald.

Ik denk namelijk dat welvaart op basis van grondstoffen die in het verleden zijn gedolven maar tijdelijk is. Echte welvaart hebben we opgebouwd door onze wetenschap en onze vooruitgang. Als bijvoorbeeld de Islam minder kritisch op nieuwe ideeën en andersdenkenden was, waren er meer wetenschappelijke ontdekkingen gedaan. Vroeger was de Islamtische wereld er juist 1 van vooruitgang. Zeker op gebied van wiskunde, sterrenkunde en wetenschap.

3. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.083
    Nee, echte welvaart heb je opgebouwd door het systematisch beroven, verslaven en vermoorden van andere mensen. Was geen enkele wetenschap voor nodig.

4. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Helemaal eens hoor, maar het schuurt juist dat diezelfde voetballers het 'gewone' Nederlandse volkje een beetje het morele brilletje lopen voor te houden. Beter houden ze daar ook gewoon mee op, het kan mij mn reet roesten dat ze in Qatar gaan ballen.
    Dit is gewoon echt onzin. Excuses vind ik prima maar denken dat onze welvaart grotendeels afkomstig is uit de VOC periode is gewoon echt een leugen. Ons land lag in puin in 1945.

B Tender, Tim en Jorrie vinden dit leuk.
  5. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    8.988
    Dan hebben veel landen wat uit te leggen hoor. En hoe ver ga je terug? En tot wie richten we ons precies en wie gaan we betalen? Manman

B Tender, Tim en Jorrie vinden dit leuk.
  6. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Sterker nog, ik wil graag een WK zien. Leuk man.

Dat morele brilletje van voetballers ben ik het deels eens. Vind het wel goed dat ze hun invloed positief kunnen inzetten. Dus ook in Qatar. Alleen moet iemand met een beetje verstand van zaken dan even uitleggen wat ze moeten zeggen.

7. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Als je opa Indisch is en je moeder is Surinaams. Wie moet dan wie excuses aanbieden?

En als we naar Afrika kijken. De ene stam pikte het land in van de andere stam. Welke stam heeft dan recht op excuses en een vergoeding?
    Landje pik em slavernij gebeurde al voordat wij er voet aan land hebben gezet.

8. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.083
    Mooi man, oude corrupte witte mannen laten zich omkopen zodat ‘we’ een toernooi in een verschrikkelijk land moeten spelen, en vervolgens alle morele bezwaren even op het bordje van jonge (donkere) spelers leggen zodat die de zondebok zijn wanneer ze gaan (“hypocrieten!”) EN wanneer ze weigeren te gaan (“landverraders!”).

9. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.083
    Geen van beide. Wat begrijp je precies niet over het verschil tussen een excuus op persoonlijke titel, wat hier total zinloos en onnodig is, of namens de regering voor wat een eerdere regering (beleid) een volk heeft aangedaan ... ?

10. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Huh? Nee met dat punt ben ik het eens hoor. Dat stond ook in dat artikel. Politici en KNVB bobo's moeten prinicipes en karakter tonen. Moet juist niet op schouders van voetballers terecht komen. Maar als ze daar toch zijn, en ze hebben laten zien dat ze graag meepraten over misstanden, dan is dat toch een mooi podium daar?

11. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat begrijp je er niet van dat Indische en Surinaamse mensen in Nederland net zo profiteren van de welvaart van hun voorouders die zijn uitgebuit. Beetje hypocriet om dan nog excuses te eisen.

En over die voetballers: Als ze tijdens wedstrijden een gebaar maken voor George Floyd of op Twitter schande spreken van racisme in Nederland en BLM supporten hebben ze al aangegeven dat ze zich bemoeien met politiek. Dan is het hypocriet nu te zwijgen. Dan hadden ze zich toen ook alleen met de sport op de sociale moeten bezig houden.

12. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.083
    ... en dan verliezen ze en liggen ze eruit, en dan lopen diezelfde figuren die nu roeproeteren dat ze zich moeten uitspreken, te klagen dat de spelers niet met voetbal bezig waren. Hoe je het ook wendt of keert, ze hebben de zondebokjes al klaar staan, terwijl de figuren die dit veroorzaakt hebben, buiten schot blijven.

Het beste zou zijn dat meerdere grote spelers uit verschillende landen gewoon onderling afspreken niet te gaan, en dan een leuk alternatief voetvolley toernooi organiseren, de uitzendrechten verkopen, en de opbrengsten doneren aan een goed doel.

13. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Ja... Laat ze zo'n sylvana-speech opdreunen, of beter nog, een petitie tekenen (minions Pwaaahpaaahpaaaah) dan hebben ze hun morele plicht gedaan en staan ze weer aan de goede kant van de geschiedenis. Zoveel krachtiger dan gewoon even je moralistische daad bij je moralistische woord voegen en niet dat vliegtuig instappen, zoals ze ook moralistisch niet meer met derksen te maken wilden hebben. Dat laatste ging om een smakeloos grapje ten koste van een opinieleider, nu gaat 't om duizenden doden door uitbuiting om HEN in staat te stellen 5 wedstrijdjes in de woestijn te voetballen..

En als je het wk leuk vind ben je mede-schuldig (zoals wij allen mede schuldig aan 't slavernij verleden schijnen te zijn). Brrrr:confused:

14. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Jaaa laten we inzoomen op huidskleur. Verstandig.
    Dat ze eerst eens wat aan eerlijke vertegenwoordiging van huidskleuren in de basis-elf regelen bij de knvb... Niet selecteren op kwaliteit maar op etniciteit.

15. Yi-Long

Leuk Bevonden:
    2.083
    Ah, dus wanneer we spelers mogen kritiseren op basis van huidskleur, want mening over BLM protesten en racisme, en hoe ze nu dan hypocriet zijn als ze (voor ons) afreizen naar een toernooi in een kutland, dan is dat prima, maar even aangeven dat de figuren verantwoordelijk voor de idiote beslissing om het toernooi daar te houden corrupte witte mannen waren die nu boter op kop hebben, dat is 'not done' ... ?

Riiiiiiiight ....

Spelers als Wijnaldum en Van Dijk die zich uitspreken tegen systematisch racisme zijn nu in een positie gedrukt door Derksen en co waar ze eigenlijk altijd verliezen. Gaan ze, dan zijn ze hypocriet. Gaan ze niet, dan laten ze teamgenoten en land in de steek. Gaan ze en spreken ze zich uit, en ze verliezen, dan 'waren ze er met hun hoofd niet bij' en zijn ze onprofessioneel. Gaan ze en ze winnen het toernooi, en ze pakken de hoofdprijs, en ze spreken zich uit wanneer ze de beker in handen nemen, dan zegt men dat het daar het moment niet voor is, of dat ze staan te juichen en dan een moreel vingertje gaan wijzen, dus dat mag dan ook weer niet.

Zoals ik al zei, een aantal grote spelers moeten gewoon zelf iets organiseren en weigeren te gaan.

16. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Inderdaad wel opmerkelijk. Wij hebben het over opstaan tegen slavernij en tegen racisme. Ik had het ook niet specifiek over de donkere voetballer in het elftal, maar de voetballers in het algemeen die altijd als het goed uitkomt voor sponsoren en followers op instagram hun mening geven. Als die mening de portemonnee raakt in de negatieve zin is het ineens stil.

En meneer Yi-Long veroordeelt mensen op basis van hun witte huidskleur, niet hun gedrag. Volgens mij is dat nou net de definitie van racisme.

B Tender vindt dit leuk.
  17. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    WTHHHH. Hoe lopen jou gedachtenkronkels!?!? Ik heb een mening over een voetballer en jij haalt er meteen z'n huidskleur bij 'bekritiseren op basis van huidskleur'. Hoe denk jij gast!

Als een 'blanke' wat zegt over een 'niet blanke' (ik heb het helemaal niet over huidskleur, dat haal jij er nu al anderhalve pagina bij, jou issue niet het mijne) en het is niet positief dan wordt dat meteen gezegd volgens jou VANWEGE zn huidskleur en zal het dus ook wel racisme zijn. Pfffff zo kun je in alles racisme zien en wordt je leven heel snel heel zuur.

Wat maak je je het jezelf kut zeg. Letterlijk NIEMAND heeft het hier over huidskleur behalve jij.
    Alle spelers zaten te miepen over Derksen, zowel 'zwart' als 'wit', (boeit mij niet jou wel), dan moeten alle spelers nu miepen over Qatar (zwart of wit). Ik vind het zo fakking kansloos dat bij maak niet uit wat meteen de huidskleur erbij gesjord wordt en je je eigen huidskleur-issue daarmee ook telkens projecteert op degene die je aanspreekt.

EDIT De huidskleur van die Van Dijk of Wijnaldum kan me 100% gestolen worden en 'zie' ik eigenlijk niet eens. Voor jou is het blijkbaar wel heel belangrijk wat de kleur is van iemand... Wie is hier nu de racist.

Nogmaals... ik heb geen flauw idee welke spelers nu precies wel of niet miepten over Derksen, LAAT STAAN WAT HUN HUIDSKLEUR IS. Ik heb hier ook een blanke gevonden (weet dat dat heel belangrijk is voor jou), op haar doel ik net zo zeer als haar donkere medevoetballers (jou ding niet het mijne). Ik weet dat ze vrouw is maar googlend was ze de eerste die bovendreef, gaat om het idee.

Jup. Idem bij de VOC. Deed je als zeevaarder niet aan die slavernij-shit dan was je een lozer die minder geld verdiende, deed je er wel aan dat was je een slavendrijver-eikel. Positie waarin ze eigenlijk altijd verliezen, alles valt tot een verlies-verlies-situatie te framen.

Je land in de steek laten, omdat je obv je principes en heel valide redenen niet bereid bent om achter een bal aan wil rennen op een bloedrood voetbalveld? Laat me niet lachen.

Edit
    Als er iemand je (neerbuigende) medelijden niet nodig heeft dan zijn het voetballer van het nl elftal wel, yi long. Blank noch zwart (zeg ik er nog maar even bij).

Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
  18. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Dat gaat dan wel erg ver. Snap dat voor een voetballer het WK erg belangrijk is en je dit niet wil missen. Voor veel spelers is dit mogelijk het enige WK dat ze mee zullen maken in hun leven.

Ze hoeven geen demonstratie in Quatar te organiseren maar een Tweet of post op Social media om aandacht voor het onderwerp te vragen is al te veel gevraagd.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
  19. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Die bouwers en hun nabestaanden zullen inderdaad erg blij zijn met een Tweet op de sosjels, waarin die voetballer zeggen dat het allemaal wel heel erg is, vlak voordat ze aftrappen.

Tyrant vindt dit leuk.
  20. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Snap ik. Maar ik bedoel dat een Tweet het minste is wat ze kunnen doen en zelfs dst is teveel gevraagd.

B Tender vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina