tja daar zeg je me wat. De koning was king (uiteraard), maar deed er goed aan naar zijn raadsman van de kerk te luisteren. Laat het nou net zo zijn dat deze kerkelijke ook zeer machtsbewust waren. Ze deden natuurlijk alles in de naam van God, maar werden er zelf schathemeltje rijk van over de ruggen van echte armoedzaaiers (echte als in hongerrrrrrr). Het voorbeeld van nog wat xtra geld zodat je oma minder brand in de hel wat echt gebruikt werd is me het meeste bij gebleven.
Terug naar het onderwerp. Je kan dus gerust zeggen dat veel beslissingen (dus ook in de oorlog) werden gevormd door de koning (die ook in dienst was uiteindelijk voor god...) en de raadsman in kwestie. En deze persoon was toen simpelweg het woord van god. Oorlog vond men prima, aangezien ze zo weer meer zieltjes konden bekeren. Tis aardig beknopt...maar dit was geloof ik zo de achterliggende waarheid.
Oorlogen werden altijd gevochten door landen, nooit puur door kerken of andere religies (anders was het geen oorlog maar een zuivering ofzo (whats in a name))...dit waren namelijk de instanties achter de machthebbende. Je kan dus zeggen dat zeer veel oorlogen zijn gevochten om het geloof...of geen. Als jij het met mij eens bent dat de priesters of andere gelovige uit het verleden wel degelijk door angst de touwtjes in handen hadden en zij waren het woord van god, dan kun je stellen dat oorlogen gevochten werden om het geloof.
Om even terug te vallen waar het om ging; ik sta niet bepaald te trappelen om de goede invloeden (niet de bedoelingen van het individu) van een geloof. Vandaag de dag en in het verleden is er gewoon veel bloed vergoten vanwege een geloof. Ik zou het eens leuk vinden om van gelovigen hier eens te horen waarom het wel zo positief is. Voornamelijk voor moslims zou dat een belangrijk punt moeten zijn. Laat dat is helder overkomen, dat zou echt beter zijn voor de negatieve houding die veel Nederlanders over jullie hebben. Als dat al mogelijk is....ik ben er niet zeker van.
@ the only ego, misschien moet je beter lezen. Ik gebruikte een voorbeeld. Lees nogmaals aub. " dat zou erg zwart wit zijn" . Wel weer frappant dat jij daar wel direct stelling tegen neemt terwijl er eigenlijk precies hetzelfde staat als wat jou visie over Nederlanders in houdt. Gaat het over islamieten, moet je de joden Christenen etcetcetcetc er wel weer meteen bijhalen.
Laatst bewerkt: 15 dec 2004