Dus ion een athëistische samenleving bestaat gene geweld en bestaat gene moord? Denk eens aan jaloezie, macht en persoonlijk gewin. Dat zijn drijfveren. Zelfs Osama's acties zijn te herleiden naar, zij het misplaatste, strijd tegen onderdrukking. Religie staat niet voorop. Enige rol van religie is in sommige gevallen de binding tussen mensen en het onstaan van gezamenlijke belangen daarbinnen. Maar vraag is dan of dat sociale aspect voorkomt uit slechst religie of overkoepelende cultuur.
Je begrijpt mijn uitspraak niet helemaal. Ik bedoel te zeggen dat er ook conflicten zijn tussen mensen met dezelfde religie en dat er ook moord en doodslag is tussen mensen zonder religie. Kortom, menselijke slechtheid is niet verwant aan religie.
Religie de schuld geven van de oorlog in de wereld is dwaas. mensne die dat cliché uitroepen hebben gewoonweg niet gekeken naar de werkelijke drijveren achter oorlogen. Religie is welliswaar misbruikt om bepaalde delen van het volk te mobiliseren maar zonder die religies was er nog steeds sprake van machtsstrijd en oorlog. Een puur atheistische gedachtegoed kan zelfs gewetenloosheid in de hand werken.
Religie de schuld geven vind ik kinderlijk simpel. Dat zijn vaak mensen die ook vaak de vragen wara god is in alle ellende in deze wereld. Ik ben zelf niet gelovig maar ik ben wel in staat te constateren dat er meer speelt dan religie. Politieke mensingsverschillen zijn veel belangrijker dan religieuze overtuiging bij het ontstaan van conflicten.
Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2004