Ik wil heel graag reageren in deze thread, (specifieke inhoud en op specifieke personen) maar iets houd me tegen. Dan maar algemeen.
Ieder mens is uniek. Heeft andere ervaringen, genen, etc. Dit betekend automatisch dat de perceptie van wat dan ook, op welke kleine schaal dan ook, anders is. Hieruit voortkomend is het perfecte diagram van de menselijke mening in de huidige cultuur.
Extreme mening 1.
Gematigde mening 1
Neutraal
Gematigde mening 2
Extreme mening 2.
Beeld daar tussenin oneindige variatie en je kunt begrijpen dat niemand het ooit met elkaar eens kan zijn op alle details waarop je een mening kunt hebben.
De sleutel is natuurlijk niet het forceren van 1 mening op de menigde. Dit werkt immers niet en broedt alleen maar haat en wantrouwen, logischerwijs. Waarom iemand vertrouwen die jou eigenlijk niet vertrouwd. Je weet dat de een ooit een andere mening had, nu zegt hij wel dat hij jou mening deelt, maar... whatever de reden.
Een mogelijk sleuten is, om elkaar te respecteren en dat ook te menen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Waarschijnlijk, denk ik, alleen door onderwijs. Ten eerste moet iedereen weten dat hij of zij de vrije keus heeft te geloven wat hij of zij wil. Dat is vrij belangrijk dan mensen dat begrijpen, om vervolgens ook voor anderen begrip te hebben.
Wat ten tweede onderwezen zou kunnen worden is het feit dat segregatie van geloof geen segregatie van menselijkheid is. We zijn allemaal mensen, en zijn allemaal even waardevol als de ander. Er kan dan geen 'wij zijn' cultuur komen, maar het is 'iedereen'. Zaken betreffende de menselijke waarde gaan iedereen aan, is iedereens verantwoordelijkheid. Neem bijvoorbeeld de Islam, waar vrouwen(en mannen) volgens bepaalde regels leven. Dat moet hun keuze zijn en ze moeten weten dat ze geen groep zijn, maar dat de mensheid een groep is.
Zoals in huidige wereld, van elke geloof weet niet iedereen dit. Soms worden mensen een richting op geduwt vanuit cultuur of weet ik welke redenen. Dit is niet slecht, maar is het eerlijk? Het grondrecht van iedereen zou moeten zijn op te groeien tot een leeftijd waarop ze zelf een keuze kunnen maken, eigenlijk dus in die tijd niet meer blootgesteld aan de ene religie als aan de andere, maar dat gaat moeilijk. (familie etc.) die moet dan ook de verantwoordelijkheid hebben het kind daarin te begeleiden zonder te beinvloeden.
Maar goed, zit wel mooi verhaal te houden over hoe ;t zou moeten zijn, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de discussie niet over moslims gaat. Vrouwen worden in elke cultuur en religie geslagen. Het zijn individuen, zoals osma bin laden, george bush, die de wereld een gevaarlijke plek maken, niet een complete cultuur van een geloof. Mensen in moslimlanden zijn net zoals andere mensen, rotte peren, goede peren, proberen te overleven. Ze poepen, eten, lachen, huilen, hebben lief, worden boos. Ze zijn niet anders, er is geen verschil.
Maar er zijn personen die helaas niet zo ontwikkeld zijn in elke cultuur, of dat nou komt omdat ze dat onderwijs niet genoten hebben, traumatische ervaringen hebben, psychische stoornissen etc. Zij zijn eigenlijk het slachtoffer. Heb medelijde met mensen die geen respect hebben voor anderen en alleen maar kunnen vergeneraliseren zonder nuance en compassie. Twee voorbeelden van domheid: een extremist die mensen dood, en iemand die op de basis van die persoon een gehele cultuur veroordeeld. Twee domme mensen.
Bush kent de meest slechte mensen in de wereld, osama bin laden is boos op die mensen en is helaas daardoor even slecht geworden. Anderen worden de dupe van een oorlog tussen gekken.
De rol van de media is helaas cruciaal. Omdat het wordt moslim en islam nu non stop geassocieerd wordt met terrorisme, hoort niemand meer dat het om een klein groepje extremisten gaat die eigenlijk niks met de islam te maken hebben, maar hun eigen heilige oorlogen voeren op commando van hun eigen hersenschimmen en kwade geesten. Hierdoor krijgen mensen, helaas moet ik zeggen dat deze mensen geen levensonderwijs hebben genoten, een verkeerde indruk. Hierdoor krijg je vervolgens racisme, discriminatie en weet ik wat voor onplezierigheid in de wereld wat weer lijdt tot meer oorog en verderf.
Een visieuze cirkel.
De wereld is helaas te vol, mensen planten zich onverantwoord voort, ook een probleem van onderwijs helaas. Maar goed, dat is mijn mening. Deste groter de over deste moeilijker hem te bedaren of aan te wakkeren.
Natuurlijk kun je ook de natuur zijn beloop laten gaan, maar dat is zo zinloos. Met elke racistische uiting die je neemt, laat je de natuur zijn beloop nemen. Met elke bewuste keuze om anderen te accepteren zoals ze zijn en naar hun te kijken met de bereidheid jezelf voor hun op te offeren, ongeacht van hun kleur of geloof, ben je meer mens. We hebben immers bewustzijn, datgene wat ons verschillend maakt van dieren, ondanks dat bewustzijn, wordt het helaas nog te weinig gebruikt.
Maar goed, pff, ik vond het mijn plicht om mensen die elkaar niet respecteren, om welke reden dan ook, te onderwijzen in het feit(de mening) dat dat compleet zinloos is en je ook een interessante discussie over verschil van mening kunt hebben en toch elkaars beste vriend zijn.
Laatst bewerkt: 17 dec 2004