Ramadan

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door pobo, 15 okt 2004.

  1. Mr. KaDiR

    Mr. KaDiR Me, Myself and I

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    2

    Een maand??? 61 dagen hoor :eek: 60 dagen de ''straf'' en 1 dag van de dag waarop je niet hebt gevast.

    Maar het kan zijn dat je ziek bent, dan moet je de dagen waarop je niet hebt gevast gewoon inhalen. (na de Ramadan)

    _0/
     
  2. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Jep klopt. Ik had et niet opgezocht, maar wist wel dat et niet loont om die ene dag te verbreken.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2004
  3. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Dat het niet gemakkelijk is dat heb ik al op mijn werk gezien , niet mogen eten, en niet mogen drinken , en moeten toekijken hoe wij, hun werkmakkers rustig onze boterhammetjes opeten .
    Ik heb er in elk geval veel respect voor.
     
  4. Outlander

    Outlander Join the Mages

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe zit dat trouwens met niet mogen drinken. Is dat wel een gezond gedrag in een land waar het flink warm is. Of staat het openbare levengewoon stil gedurende de ramadan. Minder hard werken, vakantie opnemen etc...

    En zijn er uitzonderingen, voor bijvoorbeeld zieke mensen.?
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2004
  5. Mr. KaDiR

    Mr. KaDiR Me, Myself and I

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    2
    Op de andere vraag kan ik nu geen antwoord op geven
     
  6. NaZ

    NaZ X&Y

    Berichten:
    154
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor sommige mensen begint Ramadan morgen of overmorgen, hierover is er altijd discussie.
    Vasten is best chill maar in het begin is het zwaar want je bent het niet gewend.
    Maar weet iemand de tijden? en is er een betrouwbare site waar daarop staat?
     
  7. Cygnum

    Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.697
    Leuk Bevonden:
    0
  8. NaZ

    NaZ X&Y

    Berichten:
    154
    Leuk Bevonden:
    0
  9. Master Of Blades

    Master Of Blades aka BonkMeister

    Berichten:
    1.422
    Leuk Bevonden:
    4
    Vorig jaar was ik in Turkije ten tijde van de Ramadan (daar noemen ze het Ramazan). Erg mooi en gezellig daar, ten opzichte van normale tijden. Mn pa vond het leuk om pas te gaan avond eten na zonsondergang.

    In de plaats waar wij zaten, hoorde je een knal (vuurwerk) als aanduiding dat er gegeten mocht worden. We zijn ook 1 avond op bezoek geweest bij Turkse kenissen, die ook fanatiek Moslim waren. Erg mooi om dat allemaal mee te maken.

    Mn ouders zitten er nu, dus die maken ook weer alles mee.
     
  10. Gamer

    Gamer PS3 - 360 Verslaafde

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    1
    ik heb turkse en marokaanse collega's op het werk , en die vasten op verschillende dagen (de start van het vasten dus)


    best maf , andere dag starten
     
  11. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Maf inderdaad, maarja hopelijk zullen we ooit een vaste tijd voor de gehele moslimwereld krijgen.

    Een artikel van de Volksrant wat het een en ander verduidelijkt.

    Ramadan begint voor meeste moslims woensdag

    ANP

    RIJSWIJK - Voor de ‘overgrote meerderheid’ van de bijna een miljoen moslims in Nederland begint woensdag de vastenmaand ramadan. Dat heeft voorzitter A. Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) maandag gezegd.

    De islam schrijft voor dat gelovigen tijdens ramadan van de eerste ochtendschemering tot zonsondergang niet eten, drinken, roken en vrijen. De ramadan begint zodra de nieuwe maan is verschenen. Moslimgeleerden verschillen echter van mening over de bepaling van de begindatum van de vastenmaand. Het einde van het suikerfeest is begin november.

    De meeste moslims van Turkse afkomst verlaten zich uitsluitend op astronomische berekeningen. Veel Marokkaanse moslims wachten op de eerste melding uit de islamitische wereld dat de nieuwe maan met het blote oog is waargenomen. Sommige Marokkanen en de meeste Surinaamse moslims houden vast aan waarneming met het blote oog in Nederland.

    Enkele, voornamelijk Marokkaanse organisaties hebben het initiatief genomen om alle moslims in Nederland op één lijn te krijgen wat de begindatum van de ramadan betreft. In samenwerking met de Europese Raad voor Fatwa hebben zij afgekondigd dat de nieuwe maan dinsdag zal worden waargenomen dat de vastenmaand dus woensdag begint. ‘Voor de saamhorigheid die bij de ramadan hoort en ter wille van de samenleving is het van belang dit uitgangspunt samen te hanteren’, stellen zij.

    Ook Tonca is ervoor dat alle moslims ter wereld gezamenlijk de ramadan beginnen. Omdat het een ‘theologisch-inhoudelijk dispuut’ betreft, is dat echter lastig, zei hij. De bij het CMO aangesloten moskeekoepels zijn volgens hem vrij om hun eigen beleid te volgen. Aan de verwarring zal pas een einde komen als de moslims wereldwijd tot een gezamenlijk standpunt komen, zei hij.

    Burgemeester Cohen van Amsterdam opent dinsdagavond in de hoofdstad het eerste Ramadan Festival. Premier Balkenende spreekt dan een ramadanwens uit. Tijdens het festival, dat de gehele vastenmaand duurt, zetten moslims hun deuren open voor niet-moslims om gezamenlijk feestelijke maaltijden te nuttigen en brandende maatschappelijke kwesties te bespreken.

    Behalve de zogeheten iftar-maaltijden, die moslims tijdens ramadan elke dag na zonsondergang nuttigen, maken lezingen en ‘lounge-avonden’ onderdeel uit van het evenement, dat wederzijds begrip en respect tussen moslims en niet-moslims wil stimuleren.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2005
  12. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
  13. NL Eagle

    NL Eagle Californication

    Berichten:
    769
    Leuk Bevonden:
    0
    dat klopt niet, want dat is er vanaf gehaald omdat ze inzagen dat je niet onrein wordt van iets lichamelijks af te snijden en wat de mond ingaat maar wat de mond uitgaat (wat je dus zegt).
    verder moet ik eerlijk zeggen dat ik een hekel heb als een cultuur die niet uit het land komt waar er over gepraat wordt steeds aangehaald wordt, maar voor de ramadan maak ik een uizondering, want dat vind ik echt een heel goede traditie, al moet je vind ik wel oppassen dat het niet een soort traditie wordt waar je omdat de rest van vrienden/familie het doet ook maar aan meedoet.
     

Deel Deze Pagina