1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rc auto's

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door ICE, 25 jul 2004.

  1. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Auto is een Tamiya Gravel Hound. Zender (afstandbediening bedoel je daarmee toch?) is een Acoms AW-40. Dus zes cellen en 500 mA neem ik aan? Wat betreft de accu, wat is het handigste? Is het verstandig de discharge functie te gebruiken van die acculader en hem dan te laten opladen? Kijken of die accu nog leeft?

    Daarna ga ik wel gewoon ff kijken wat er aan de hand is met het ding zelf. Thanks.

    EDIT: Issue met de zender is opgelost trouwens. Denk dat ze de batterijen net niet goed uitgelijnd zaten ofzo.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2011
  2. Schumi The Best

    Schumi The Best Active Member

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo, dat is lang geleden :eek:
    Ik checkte toevallig mijn oude mailbox en zag toen dat er iemand gereageerd had in dit onderwerp :p
    De Monsterbeetle van een pagina terug had ik ingeruild voor een HPI Baja 5B. Dat was toen de eerste bigscale van HPI. Inmiddels heb ik die ook weer verkocht en heb ik meer als een jaar geen bigscale gehad omdat ik geen geld ervoor had :mad: Maaaaaar ben toevallig een halfjaar geleden toch weer opnieuw begonnen}:]
    Heb een nieuwe HPI Baja 5sc SS gekocht als bouwpakket en die is inmiddels ook al een tijdje af. Aangezien de auto een vermogen kost wil ik ook een mooi gespoten kap hebben :p Ben gisteren naar een professionele ontwerper geweest en die gaat mijn kap ontwerpen en gedeeltelijk sponsoren :)
    Hier wat foto's van mijn nieuwe aanwinst:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    ziet er goed uit. De kap van de 1/5 SC is ook achterlijk duur als ik me niet vergis. Waar rij je met die auto...

    Ik heb afgelopen seizoen geen wedstrijden gereden, maar daarvoor 2 seizoen met de 1/10 shortcourse 2wd en 4wd. Rijden erg leuk en ben ook hoog geeindigd.
    Ik heb alles verkocht op mijn lader en zender na en heb laatst een erevo 1/16 en een mini lst2 gekocht. Leuk om samen met mijn zoon een keer te spelen en zelf natuurlijk op de skatebaan of waar dan ook.

    Ik heb vandaag via Ebay een tamiya df03ra gekocht met een leuke lancia delta kap en een datsun 240Z kap. Nu ik geen wedstrijden meer rijd neig ik meer naar scale. ik ga er wel een keer een rallycup mee rijden, maar vooral voor de heb.
    [​IMG]
     
  4. Schumi The Best

    Schumi The Best Active Member

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik weet niet de precieze prijs, maar hij is sowieso 200euro, want de kap van de 5T is ook zo duur. Maar ik heb nog nergens een shop gezien waar ze de transparante kap van de 5sc los aanbieden, maar dat zal nog wel komen ;)
    Verder ben ik nog niet echt aan het rijden met de auto, want wil dat pas gaan doen als de kap gespoten/gewrapt is.

    Een mooie auto die Tamiya en een zeer mooie kap_O_
    Maar past die Datsun kap op hetzelfde chassis als een Lancia Delta kap? Heb het idee dat die Datsun een stuk langer is?
     
  5. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Zijn allebei voor het df03ra chassis, de kit is wel om te bouwen van korte wielbasis naar lange. (251mm of 257mm) Zowel de lancia als de datsun passen op de korte wielbasis. Ik denk doordat de kap van de 240z zo laag is en gestroomlijnd het een vertekend beeld geeft. Ik heb net bericht gekregen dat de auto is opgestuurd vanuit Duitsland. Als ik het binnen heb post ik wel een plaatje.
     
  6. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Kan één van jullie me misschien nog even met mijn probleempje helpen?:)
     
  7. Schumi The Best

    Schumi The Best Active Member

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    0
    Had er overheen gelezen dat je hierboven al had gepost :eek:
    Maar daar ben ik eerlijk gezegd niet zo in thuis.
    In acculaders enzo. Maar er is een soort formule voor hoe hard je mag opladen zeg maar.
    Want je mag niet te hard opladen, want dan wordt ie te heet ofzo.
    Op het gebied van elektromotoren ben ik echt niks :p
    Ik weet alleen dat ze niet zo heel duur zijn, dus als ie kapot is een andere kopen misschien?
    Het kan evt ook wel aan je accu liggen.
    Als je een nieuwe koopt kun je ook een brushless kopen, die slijten minder snel volgensmij!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  8. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    je kan de accu een keer cyclen. Eerst een keer opladen op 1C. Dat houdt in dat je de laadstroom gelijk houdt met de capaciteit van de accu. Voorbeeld: is de accu 1500mAh, dan kun je het laden met 1,5 Ampère. Als de accu vol is meteen leegtrekken met de discharge functie en weer opnieuw opladen op 1C. De accu moet het nu gewoon doen. Is dat niet dan zal het ook niets worden en kun je een nieuwe kopen.

    ik heb net even de manual van de lader gelezen en Ik zie nu dat je lader maximaal 1000mAh kan laden, dus dat is prima. Stel het voltage in op 8,4 volt.

    Alles aansluiten en kijken of het werkt.
     
  9. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Het cyclen van de accu werkt. Ik heb zojuist even heel snel gekeken wat het probleem was en nu begint het allemaal weer te dagen. Als ik "gas geef" dan hoor je een piepsignaaltje. Ik neem aan dat dat dus iets is wat aangeeft dat er iets niet helemaal goed is? Het valt me dan ook meteen op wat de grote issue lijkt te zijn. Ik heb even snel wat in elkaar geflanst ter illustratie.
    [​IMG]

    Ik weet sowieso niet of het wel correct is dat de wielen wat naar buiten wijzen in de neutrale stand als de RC uit staat, maar als hij aan gaat dan gaat hij automatisch naar de bovenstaande weergave. Daardoor trekt hij continu wat naar rechts. Hoe fix ik dit? Oh, en dat piepje. Is dat hieraan gerelateerd?
    Bedankt. :)
     
  10. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Bij de gravelhound zit volgens mij een Teu-101 regelaar.
    als je deze link volgt dan heb je de handleiding. Stel in ieder geval de zender even opnieuw af met de regelaar, volg de stappen bij de setup.

    Dat je je wielen een andere stand aannemen als je alles aanzet is normaal. Zelfs dat de wielen een tikkeltje naar buiten staan is normaal, dit heet toe-out en maakt de auto iets agressiever met sturen.
    De auto moet natuurlijk wel rechtdoor sturen. Dit kan je regelen met de trimfunctie op je zender. Er zit een draaiknop op met st.trim o.i.d. als je hier aandraait verander je de nul instelling.
    Als nu blijkt dat je het zelfs hier niet recht mee krijgt dan moet je het volgende doen.
    Zet alles uit, accu in de auto los.
    Zet op de zender de stuurtrim op nul, dit is precies in het midden.
    Maak nu het stuurarmpje op de servo los. Controleer of de armen die van de servo naar de voorwielen zijn even lang zijn en pas dat eventueel aan. Vaak staat in de handleiding van de auto hoelang dit moet zijn.
    Zet nu de zender aan en de ontvanger. De servo gaat nu precies in het midden staan. Zet de servo-arm nu zo terug dat de voorwielen zo recht mogelijk staan. weer vastschroeven en testen.

    Mocht je motor of regelaar echt kapot zijn laat dan even iets weten, ik heb nog een nieuwe motor (sneller dan standaard) en een gebruikte regelaar liggen die goed werkt. kan je voor een prikkie overnemen.
     
  11. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Hartelijk bedankt voor de tips in ieder geval. Met St.Trim op m'n remote heb ik de wielen kunnen afstellen. Kun je me uitleggen waar de Tr.Trim precies voor is?

    Er piept nog steeds iets, maar is dat dus echt fout? Het werkt zo te zien wel allemaal. Net even op halve snelheid door de woonkamer heen gereden en dat leek op zich allemaal goed te gaan. Op 1 ding na. Op de plek waar de regelaar aan dat balkje zit (ik bedoel met het balkje dus dat grijze streepje op mijn tekening die van de regelaar komt) laat het steeds los. Dat balkje zit met een vormpje in een vormpje van de regelaar (sorry dat ik dit zo knullig beschrijf, maar ik ben niet bekend met de terminologie) en na een aantal keren sturen raakt het los en verlies ik de controle over het sturen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Wat kan ik hier aan doen? Bedankt nogmaals. :)

    EDIT: Mooi ding trouwens, Schumi The Best. Je ziet ook wel dat het wat kost. Die df03ra is ook erg mooi.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2011
  12. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Met de regelaar bedoel je de stuurservo neem ik aan. Daar zit een koperen balletje op het armpje geschroefd en daar klik je het cupje op. Als dat de hele tijd losschiet moet je het cupje vervangen. Die is te ver uitgelubbert.

    De thr. Trim is om je snelheidsregelaar af te stellen, maar dat is voor jouw auto als het goed is niet nodig. Je kan het uitproberen. Als je het naar de + draait zal de auto zachtjes naar voren gaan.
    Deze trim wordt alleen nog gebruikt bij brandstof auto's als choke bij het starten of bij hele oude electro auto's die een mechanische snelheids regelaar hebben.
     
  13. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Hehe, ding is nooit mee gereden. Even ter illustratie een plaatje van het internet geleend. Ik heb een cirkeltje gezet om de plek waar het loslaat.
    [​IMG]

    Het zit echt in elkaar gedrukt, maar ik denk dat er iets op moet om het geheel bij elkaar te houden? Het raakt los door trillingen volgens mij. Als ik ergens tegenaan rij schiet het ook direct los.
     
  14. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    dan bedoel je de hele arm?
    hier een plaatje, het armpje zit met een schroefje vast.
    [​IMG]
     
  15. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Exact, alleen het schroefje houdt (bij mij) niet al het plastic wat je ziet vast. Dat buitenste gedeelte met het koperen balletje raakt dan los.
     
  16. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    haal het eens uit elkaar, misschien mis je een onderdeel of is er iets kapot.
    De volgende onderdelen zouden het moet zijn.
    Op de onderste rij links, dat onderdeel zit tegen de servo aan, dan zit er een plastic ring omheen (tweede van links op de onderste rij). Als laatste het onderdeel linksboven. Hier zit ook het balletje ingeschroeft. De schroef die in je servo gaat duwt alles netjes in elkaar. De ring is vaak het onderdeel dat afbreekt.

    [​IMG]
     
  17. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Bij mij zit het als volgt:
    1. Eerste linksonder;
    2. Middelste schroefje;
    3. De ring, tweede linksonder;
    4. Eerste linksboven.

    Je hebt het over een balletje wat er in zit geschroefd. Die mis ik volgens mij. Is dat soms de derde van de onderste rij? Kan ik die makkelijk ergens kopen?
     
  18. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    het wordt een beetje onduidelijk zo. ik heb de handleiding voor je gevonden. Kijk even op bladzijde 13. Hier wordt uitgelegd hoe het in elkaar zou moeten zitten. Vergelijk dat maar eens met hoe het bij jou zit. Met het balletje bedoel ik het onderdeel dat met MA7 is aangegeven.
    http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/df02.pdf
     
  19. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Ik snap niet zo goed waar die MA2 gaat, maar ik mis in ieder geval de Q1. Daardoor schiet het zaakje steeds los als er een beetje druk op komt. Kan ik die Q1 ergens los kopen? Het is een rond stukje plastic of metaal dus het zou nooit veel moeten kosten, toch?
     
  20. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7

Deel Deze Pagina