1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[RedAlert] De Eindexamens komen eraan !!

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DesertFox, 19 apr 2004.

  1. FeaR

    FeaR Inside you ...

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    4
    nou, tis ongeveer de helft .... misschien een 5.7 ofzo
     
  2. theunbeatable

    theunbeatable XB Trader

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vond hem k*t gaan, dit examen was nogal anders dan de examens van voorgaande jaren. Gelukkig hoef ik maar een 4.5 te hebben om gemiddeld een 6 te staan, en ik kwam ongeveer op 35 punten uit en dat is sowieso een 5 }:]

    mzzl
     
  3. x-box player

    x-box player Just because

    Berichten:
    1.138
    Leuk Bevonden:
    1
    op www.cito.nl kan je het vinden.
     
  4. jellejelle

    jellejelle PSP Only

    Berichten:
    696
    Leuk Bevonden:
    10
    Nederlands is idd een heerlijk vak, ik heb het vorig jaar gedaan en de samenvatting was het moeilijkst. Hier een aantal tips:
    - Vergeet niet de naam vd schrijver en de titel van het artikel boven je samenvatting te vermelden.
    - Lees de tekst eerst goed door. Is vrij logisch, maar sommige mensen willen nog wel eens zomaar beginnen.
    - Er staat op het examen wat er in de samenvatting moet. Ga dus daar gewoon in het klad antwoord op geven. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen: geef alle argumenten die de schrijver gebruikt om zijn stelling te onderbouwen? Schrijf dan eerst in een overzichtje alle argumenten op.
    - Controleer of je alle antwoorden op de vragen volledig hebt. Heb je bijv een argument overgeslagen krijg je punten minder. Begin dan pas aan je verhaal.
    - Ga niet als een gek zitten strepen als je meer of minder hebt. Je mag 10% boven of onder het gestelde aantal woorden zitten. Dus een samenvatting van 200-300 woorden is in feite een samenvatting van 180-330 woorden.
    - Controleer op spelling. Een hoop mensen leggen hun examen neer nadat ze de laatste zin op hebben geschreven, maar spelfouten kunnen je een hoop punten kosten.

    Veel succes maandag

    Nog twee dingen:
    - Ga nooit dingen van buiten de tekst erbij halen. Dit betekent geheid puntenaftrek.
    - Ga als de schrijver iets in de ik-vorm heeft staan, niet in de samenvatting zeggen: De schrijver vind dat, maar zeg dan bijv het is belangrijk dat.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2004
    4 mensen vinden dit leuk.
  5. Gerbo

    Gerbo Active Member

    Berichten:
    1.085
    Leuk Bevonden:
    6
    Goede tips! Ik kan me ze allemaal vaag herinneren, maar nu staan ze op een rijtje :)

    Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je voorbeelden gaat noemen in je samenvatting.
     
  6. theunbeatable

    theunbeatable XB Trader

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    Nadat je dit gedaan hebt gelijk de nette versie van je samenvatting schrijven. Doe je het namelijk in het klad en ga je weer overschrijven dan kun je er donder op zeggen dat je iets vergeet. Onze leraar zegt gewoon; maak een samenvatting waarvan jij denkt dat hij goed is en ga dan WEGSTREPEN indien je teveel woorden hebt. Nooit overschrijven! ( ja tenzij het onleesbaar is geworden dus een beetje voorzichtig wegstrepen :+ )
     
  7. mars15

    mars15 Guest

    mijn nederlands examen is wel makkelijk geloof ik oefenexamens telkens boven de 7
     
  8. Xmaster

    Xmaster XBW ELITE LID

    Berichten:
    1.879
    Leuk Bevonden:
    9
    Prima tips, puntje erbij voor jouw _O_
    Toch nog een aanvulling: ipv. zelf een overzichtje maken kun je de antwoorden op de tekst gewoonn letterlijk overschrijven. Nergens staat nl. dat je een samenvatting in eigen woorden moet schrijven. Dus kijk gewooon wat de vraag is, onderstreep het letterlijke antwoord in de tekst aan en schrijg het over op een kladblaadje en als je alle vragen heb geantwoord eindig je door de zinnen aan elkaaar te knopen bij voorkeur dmv. signaalwoorden etc.
     
  9. Svensson

    Svensson De Prijsvragenkoning

    Berichten:
    282
    Leuk Bevonden:
    0
    ik snap niet dat jullie je allemaal zo druk maken over een vak als nederlands... kheb dinsdag geschiedenis (profielvak) en dat is toch wel wat belangrijker...
     
  10. x-box player

    x-box player Just because

    Berichten:
    1.138
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik snap ook niet dat doerak15 niet tevreden is met een 6,6. Dat is toch een ruime voldoende(je hebt zelfs 1,1 punt teveel gewerkt). Of moet je een onvoldoende ophalen?
     
  11. FeaR

    FeaR Inside you ...

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    4
    K zat net die oefenexamen van Economie 2003 te maken, shit ey wat een gedoe zeg ... k denk dat die echt heel moeilijk wordt .... wiskunde ook ...

    En wie maakt zich nou zorgen om Nederlands?? tss
     
  12. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    hij was er ontevreden mee, omdat er veel tijd ingestoken was en wel een hoger cijfer had verwacht door de lange tijd die erin zat. staat in zijn tekstje.
    Ik baalde ook met nederlands oefenen toen ik 2 uur had zitten oefenen, examen deed volgende dag en een 6.3 haalde.... 8)
     
  13. FeaR

    FeaR Inside you ...

    Berichten:
    665
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik haalde een 5.5 ... zonder op het laatst die samenvatting te maken, die me 20 punten kostte ... als ik die had gemaakt had ik makkelijk een 7 gehaald ... en ik deed het niet eens serieus :)
     
  14. Benneke

    Benneke De AAP

    Berichten:
    2.221
    Leuk Bevonden:
    11
    Waar maakt iedereen al die oefenexamens voor Nederlands? Gewoon in de examenbundel?
     
  15. Xmaster

    Xmaster XBW ELITE LID

    Berichten:
    1.879
    Leuk Bevonden:
    9
    Hier kun je ze alle examens van het afgelopen jaar halen Benneke (Dat is dan 1 puntje }:] )

    En mensen, ik maak me helemaal niet druk om NL, niet om Geschiedenis ook, eigenlijk alleen om Economie omdat ik daar geen f*ck aan heb gedaan, naja, is toch in mijn vrije deel. O-) Desondanks kan het geen kwaad om tips uit te wisselen voor mensen die het wel een lastig vak vinden.......
     
    1 persoon vindt dit leuk.
  16. Dokter Gonzo

    Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    bedankt voor de tips _O_. dat laatste wist ik nog niet. ik heb em btw op vrijdag (HAVO)

    ik, want ik zuig in Nederlands

    inderdaad
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2004
  17. jellejelle

    jellejelle PSP Only

    Berichten:
    696
    Leuk Bevonden:
    10
    Voorbeeld van buiten de tekst is fout. Voorbeeld uit de tekst mag je best aanhalen, maar kost vaak veel woorden.
    Dus:
    Voorbeeld buiten de teksts = :mad: :confused: :'-(
    Voorbeeld uit de tekst zelf = in principe :D *)

    Met zelf een overzichtje maken bedoelde ik dat je even de punten uit de tekst op een kladje zet, hoef je ze later niet meer op te zoeken. En letterlijk overschrijven is het beste, kan je niet op je bek gaan met verkeerde verwoordingen e.d.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2004
  18. Offtrack

    Offtrack ForzaGT :)

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    6
    Voorbeelden mogen nooit... Voorbeelden horen NIET thuis in een samenvatting :cool:
     
  19. Svensson

    Svensson De Prijsvragenkoning

    Berichten:
    282
    Leuk Bevonden:
    0
    hebben jullie ook wat tips voor Economie12 en Wiskunde A12...

    die heb ik nl allebei onder de 6 dus ik kan wel wat gebruiken :D
     
  20. Master Of Blades

    Master Of Blades aka BonkMeister

    Berichten:
    1.422
    Leuk Bevonden:
    4
    bij wiskunde mag je een boekje, wisforte genaamd, bij je examen gebruiken waar heel wat in staat uitgelegd, dat mag tenminste bij ons op school, dus dat zal dan wel landelijk mogen.

    Direct volgende week heel kut. Eerst Geschiedenis, een dag erop Wiskunde A1,2 en daarna vrij en die dag daarna eerst Nederlands en 's Middags Economie 1,2. die lijkt me echt kloten.

    Heeft er iemand echte top-tips voor engels. Da's mijn enige onvoldoende, een 5.3, dus ik moet een 5.7 halen om daar in ieder geval een 6 van te maken.
    Ik heb na de kestvakantie danzij onze examencoördinator een 2.2 niet mogen herkansen, omdat hij absoluut niet goed heeft aangegeven dat alleen engels op een andere dag was en toen ik tegen hem zij dat ik daar op zou kunnen zakken moest ie lachen. Mocht ik slagen, dan gaat die kerel er zo genadeloos aan.
     

Deel Deze Pagina