1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    @Ahara:

Onzin.
    Vrouwenbesnijdenis is ook de doodnormaalste zaak in Afrikaanse en Aziatische landen.
    Dat maakt het voor mij niet respectabel of geloofwaardig.
    Een onzinnig gebruik of gewoonte wint niet aan waarde omdat er meer mensen aan meewerken.
    Volgens jouw manier van redeneren zou het fascisme van Hitler geloofwaardiger zijn dan lidmaatschap van Greenpeace, simpelweg omdat er meer mensen fascist waren dan Greenpeace-leden.

Welk onderzoek?
    Welke universiteit?
    Wie was de onderzoeksleider?
    Is het onderzoek gedaan met een zogenaamde dubbelblinde test?
    Hoeveel proefpersonen namen er aan deel.
    Hoe groot was de controlegroep?
    Je bewering "zijn wel eens wetenschappelijk bewezen door een universiteit in Amerika" is wel heel erg vaag.

Vaagheid is 1 van de kenmerken van Reiki.
    En niet alleen van Riki.
    Ook andere pseudo wetenschappen zoals kristal- en aroma-therapie, acupunctuur en chiropractie kenmerken zich door hun hoge hocus-pocus gehalte.

Laatst bewerkt: 1 mei 2005
  2. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Dan nog maar even als laatste post.
    De vereniging Skepsis heeft nog iets leuks voor alle would-be sjamanen, toverdokters, pissekijkers, reikimeesters en boomknuffelaars.

Haal nu in Nederland je wetenschappelijk gelijk!
    Eindelijk de ultieme kans om je geloof te bewijzen.
    Overtuig alle sceptische non-believers zoals High 5, die alleen vertrouwen heeft in meetbare wetenschappelijke zaken.

Geen miljoen dollar weliswaar maar jullie deden het toch al niet voor het geld, nietwaar?

http://www.skepsis.nl/diagnoses.html

[edit]
    Wohooo, te vroeg gesproken.
    Even verder lezen levert het volgende op:
    Een succesvolle eerste experiment levert je 500 euro op en een 2e succesvolle experiment levert het zakgeldje op van 10.000 euro!!

Laatst bewerkt: 3 mei 2005
  3. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hmm High5 je bent wel erg agressief in je posts. (Nee niet fysiek, maar in je manier van schrijven.) Vanwaar al die woede?

Het placebo-effect is psychologisch, en alom bekend en geaccepteerd. Homeopathie is gewoon een deel van de westerse wetenschap. Als je hiermee aankomt bij één van die tests lachen ze je vierkant uit, omdat dit domweg niet onder "paranormaal" valt.

Reiki is niet zo algemeen geaccepteerd als de vorige twee voorbeelden, maar geaccepteerd is het zeker wel. Er zijn opleidingen en certifceringen voor. (Wat je niet kan zeggen van lepeltjes-buigen en telekinese.)

Ik merk dat dit onderwerp enige irritatie bij je opwekt, maar ik begrijp niet waarom. Dat is hier het punt ook niet denk ik, maar zou je de rest van de mensen hier in ieder geval de kans willen geven om hier een normale thread over te hebben? :)

4. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    :D
    Man man man, is jouw ontstoken blinde darm op de wierookstok-wijze behandeld dat je nu zo boos bent op alle reiki mensen? 8)

5. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Jullie hebben gelijk.
    Ik heb geen geduld met mensen die willens en wetens parasiteren op zieke mensen.
    Het is de laagste vorm van immoreel gedrag dat ik ken.
    Dat is inclusief drugshandel en mensensmokkel.

Verder heb ik al even weinig geduld met mensen die zichzelf zo verblind hebben uit een misplaatste hang naar mystiek dat ze zelf geloven in de baarlijke nonsens die ze jou en mij door de strot willen duwen.
    Ik heb geen medelijden met dit soort halve zolen.

En zou ik geduld moeten hebben en serieus moeten reageren op mensen die bijvoorbeeld ijskoud beweren dat kinderen gebracht worden door de ooievaar?
    Ik dacht het niet.
    Dat zou jij ook niet doen.
    want iedereen -ook jij- weet:
    De ooievaar brengt geen kindjes, Sinterklaas bestaat niet, kristallen genezen geen reuma, reiki is onzin, sheng fue is oplichterij en gemalen Pandakloten verhogen je potentie niet.

6. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Dat is ons helemaal duidelijk, en ik zal mijn vraag herhalen: Zou je de rest van de mensen hier in ieder geval de kans willen geven om hier een normale thread over te hebben? :)

7. Rush nl

Rush nl FRAUDE!

Leuk Bevonden:
    3
    Is er al iemand die wil uitleggen wat het inhoud?

8. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Wil je ook een "normale" discussie over
    Het bestaan van Sinterklaas?
    Elfjes, waar kun je ze vinden.
    Opleidingen in kabouter-mens relatie.
    Het houden van katten als voorbehoedmiddel tegen ooievaars.
    Hoe bouw ik een zinvolle relatie op met een iepenboom.
    De tandenfee, een holistisch succesverhaal.

Zucht...

9. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Tuurlijk! (Sorrie ik was even afgeleid door een andere discussie ;))

De 'ki' in reiki is dezelfde ki of chi die je uit bijv. tai-chi kent, en betekent zoiets als levenskracht of -energie. Reiki is een soort behandelingsmethode waarbij de behandelaar bewust deze energie door de ontvanger (kan ook zichzelf zijn) stuurt. De effecten hiervan kunnen ontspannend zijn, pijntjes verlichten of je (letterlijk) weer "vol energie" laten voelen.

Heikel punt bij reiki is dat het een wisselwerking tussen gever en ontvanger is. Je kunt als (sceptische) ontvanger best je energiestromen van/naar de gever blokkeren, en dan werkt het allemaal niet meer. Daarom wordt reiki niet als absolute wetenschap gezien.

N.B. Ik ben absoluut geen kenner, maar heb er hier en daar wel wat over gelezen. Rinus kan je er waarschijnlijk meer van vertellen. :)
    Ik persoonlijk niet, maar als er anderen zijn die daar interesse in hebben zal ik ze geen haarbreed in de weg staan. Ik zie niet in hoe ik er beter van word als ik hun discussie zou stagneren. :)

10. Ahara

Ahara Guest

Eckie,

Je omschrijving vind ik goed. Als aanvulling; rei betekend zoiets als stromen. Dus Reiki als woord kan vertaald worden als stromende energie. Je geeft het door je handen door aan diegene die je behandeld. De energie zorgt voor ontspanning en kan ook blokkades "opheffen".

High5, ik heb geen zin om er een discussie van te maken waarin je constant zegt dat het de grootste onzin is, zo sla je het onderwerp nogal dood. Ik vind het prima dat je het onzin vindt maar er zijn genoeg mensen die het interessant vinden.

11. Elendill2003

Elendill2003 For those who gave

Leuk Bevonden:
    0

Ehh gozer, luister. De wetenschap groeit en heeft nog lang niet onze hersenen in kaart gebracht. We kunnen er veel meer mee dan we weten.

Enkel omdat het niet bewezen is hoeft niet te betekenen dat het niet bestaat. 2000 jaar terug dacht men dat als het donderde, dat kwam doordat de hemel naar beneden storte. Toen geloofde iedereen dat stellig en niemand kon anders bewijzen, maar tog was het ook in die tijd zo dat de hemel niet naar beneden kwam als het regende.

Anyway, je moet openstaan voor reiki voordat het effect heeft. Ik bedoel heeft niemand hier ooit van het placebo effect gehoort? Dat zou namelijk reiki misschien wel kunnen verklaren. Ik heb zelf een aantal dingen gevoelt waardoor ik wel geloof dat er meer is dan de wetenschap beweerd. Zo was ik een keer geblesseerd bij mn taekwondo en toen heeft de vrouw van mn meester me geprobeert te helen. Ze hield er hand boven de blessure en haar hand begon gewoon te gloeien zo heet werdt die (niet letterlijk gloeien maar hij werd gewoon heel heet).

Naja iedereen mag zelf bepalen waar die in gelooft, want ik geloof ook niet alles wat mensen zeggen, alleen wat ik zelf heb gezien of wat ik uit betrouwbare born heb vernomen.

Deel Deze Pagina