1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Rijbewijs] Rijlessen [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 15 okt 2010.

  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    [​IMG]
    [​IMG]

    Inmiddels het 3e deel voor alle vragen, opmerkingen, ervaringen met betrekking tot de kunst van het sturen. Voordat men in Nederland mee mag doen met het verkeer in een personenauto, officieël rijbewijs categorie B moet men een aantal stappen doorlopen.

    -Theorie examen op één van de beschikbare CBR locaties.
    -Tussentijdse Toets also known as Bijzondere Verrichtingen (Optioneel, geeft je een vrijstelling voor bijzondere verrichtingen tijdens het praktijk examen)
    -Praktijk examen afgenomen door een gecertificeerde CBR examinator

    Pas wanneer je alle 2 (of 3 ) de examens met succes hebt afgerond mag je jezelf een bestuurder Categorie B noemen!

    Theorie examen

    Het theorie-examen voor de auto bestaat sinds 1 maart 2009 uit drie onderdelen:

    * Een onderdeel over gevaarherkenning (25 vragen);
    * Een onderdeel over verkeersregels (30 vragen);
    * Een onderdeel over verkeersinzicht (10 vragen).

    Wanneer geslaagd?
    Je slaagt voor het theorie-examen als:

    * je tenminste 12 vragen goed hebt (van de 25) van het onderdeel gevaarherkenning en
    * je tenminste 35 vragen goed hebt (van de 40) van de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht.

    Kosten:
    Je kan reserveren via de site van het CBR, kost 31,40 per examen, wanneer je via de rijschool reserveert betaal je vaak 31,40 + "reserveringskosten".
    Tips: Onderschat het examen niet, leer er goed voor en maak een aantal proefexamens voordat je op gaat voor het "echte" examen.
    Meer: http://www.cbr.nl http://gratistheorie.nl http://google.nl

    Praktijk Examen

    De examinator let onder meer op je beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. Hij beoordeelt je op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.

    Als je voor dit praktijkexamen tijdens de tussentijdse toets een vrijstelling hebt verdiend voor de bijzondere manoeuvres, dan wordt dit onderdeel overgeslagen. (De vrijstelling geldt altijd alleen voor het eerstvolgende examen na je tussentijdse toets).
    Tips: Neem je hoefijzer, klavertje vier of konijnenpootje mee.


    Actuele info : http://www.cbr.nl

    Veelgestelde vragen:

    Mag ik rijlessen op mijn 17e?
    - Jongeren kunnen vanaf 2010 al vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen. Als de ouders toestemming geven, mogen ze als ze 17 jaar zijn de weg op. Maar dan wel onder begeleiding van een ervaren automobilist. Die moet dan wel minimaal 10 jaar rijervaring hebben en mag in het verleden geen grote verkeersmisdrijven hebben gepleegd. Deze begeleiders krijgen een speciale pas.

    Wat kost een rijles?
    - Afhankelijk van de rijschool vaak tussen de 30 tot en met 50 euro per uur. Een goedkope rijschool wil niet zeggen een goede rijschool. Kies je rijschool uit met behulp van het slagingspercentage en op basis van persoonlijke ervaringen van mensen in je omgeving.

    Voor alle andere vragen, raadpleeg CBR, Google of dit topic! Vragen, meningen, ervaringen, felicitaties, brand los!

    Motor?

    Vorige deel

    Startpost met dank aan Danger.
     
  2. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Als er dan toch niemand vragen post doe ik er wel eentje:

    Wat vinden jullie van het idee dat je straks als 17 jarige de weg opmag met een begeleider. (jammer dat ik nooit begeleider meer kan worden :p).

    Is dit nou echt veilig? Het is niet alsof de begeleider daadwerkelijk iets kan doen als het fout gaat. Aan de andere kant heb je dan waarschijnlijk wel meer ervaring als je eenmaal in je eentje de weg op mag.

    Van mij hoeft het niet zo nodig, ik ben bang dat ze zich als zondag rijders gaan gedragen die ik liever niet in de spits zie. Wat vinden jullie?
     
  3. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Gevaarlijk, denk dat de meeste mensen tijdens rijles wel eens hebben gehad dat de instructeur ingreep dmv ze eigen pedalen. Denk aan bijremmen, het invoegen op een drukke snelweg overnemen etc. Dat kan niet in een gewone auto, gaan geheid ongelukken door gebeuren.
     
  4. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ik vind het geen gek idee, dacht er vorige week nog over toen ik nog rijexamen moest gaan doen. Echter ben ik wel van mening dat jouw rijinstructeur moet bepalen wanneer je met een begeleider de weg op zou mogen. Dus Jantje mag vanaf les 25 de weg pas op met een begeleider maar Pietje mocht dat al bij les 15. Zo'n systeem zal wel weer problemen opleveren aangezien mensen op die manier minder lessen nodig hebben, om hun rijbewijs te halen. En daar is een rijinstructeur natuurlijk niet zo blij mee :+

    Ben nu zelf bijna een week in bezit van m'n rijbewijs. Inmiddels een paar keer gereden in onze eigen auto, wat nog steeds enorm wennen is. Eerste ritje sloeg de auto bij een druk kruispunt twee keer achter elkaar af, dat was best vervelend :+ Vanmiddag ga ik weer even rijden, dit keer alleen denk ik. Ik ben tot nu toe elke keer weg geweest met m'n vader of moeder naast me. Dat is natuurlijk gezellig (:+) maar ik moet nu wel alleen de weg op gaan, anders durf ik dadelijk niet meer te gaan zonder iemand mee te nemen :{
     
  5. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ik wilde in het begin juist niemand mee hebben. Heb in het begin enorm veel (rustige) rotondes geoefend hier in de buurt, om te wennen. Daarna steeds verder en toen ik zeker van mezelf was mocht er iemand mee. :+
     
  6. JeePee

    JeePee Guest

    Lijkt me geen strak plan om op je 17de al met een begeleider de weg op te gaan. Als ik zie met wat voor mensen ik mee mocht rijden tijdens m'n lessen... die wil je echt niet zonder extra rem inc. instructeur op de weg hebben!

    En ondanks dat je, als je eenmaal zelf je pasje hebt, toch totaal anders rijdt dan je moest doen van de instructeur, lijkt me de kans aardig groot dat je dingen verkeerd aanleert als je met een begeleider op pad gaat.

    Hoe leuk het ook is als 17 jarige, gewoon lekker houden zoals het nu is. Nederland heeft gemiddeld ook erg weinig verkeersdoden dacht ik, dus lekker laten zo.
     
  7. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Over veiligheid, ik neem aan dat je eerst een soort rijexamen moet afleggen voordat je met begeleiding mag rijden? Zodat je het in principe alleen zou moeten kunnen?

    Ik weet zelf ook niet hoe het systeem in elkaar zit en ben momenteel te lui om te googlen (a). Als je gewoon dezelfde opleiding als 17jarige krijgt als een 18 jarige en daarna een gewoon rijexamen aflegt, dat zou je moeten kunnen rijden. Als je dan 1 jaar alleen onder begeleiding mag rijden en vanaf je 18e in je eentje is het misschien nog niet zo gek.

    Of is het dan beter om de de grens ipv te verlagen te verhogen? Dat je na het behalen van je rijbewijs op je 18e pas vanaf je 19e alleen mag rijden? (oef, hier gaan veel 18- jarige op dit forum boos op reageren :+)
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2010
  8. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    In Frankrijk had je toch ook zoiets? Dan krijg je zo'n sticker op je auto, weet niet meer precies hoe het zat. En ben ook te lui om te googlen. :+
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.009
    Leuk Bevonden:
    9.574
    Bedoel je die sticker A? Dat is van Amateur. Die moet je opplakken als je nog geen 2 jaar je rijbewijs hebt :p.
    Het houdt ook in dat je maar 110 mag ipv 130 op de snelwegen, ook zo'n stomme regel :lol:
     
  10. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik vind het vooral een probleem omdat de stap voor een 17-jarige om de auto te pakken zonder dat paps het weet een stuk groter gaat worden op deze manier. En dat vind ik dus weer niet zo heel veilig.
     
  11. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    het ligt er denk ik ook sterk aan wie jouw 'begeleider' wordt of je er iets mee opschiet.

    Aangezien de begeleiders nooit ernstige verkeersovertredingen mogen hebben begaan zullen het niet zo'n helden zijn. Daarnaast leert men juist van zijn fouten dus lijkt mij dit een debiel argument. Je zou beter alleen naar het afgelopen jaar kunnen kijken.

    Maar door de eisen zullen er vast veel begeleiders zijn die alles eng vinden en waarvan je 60/70 max mag rijden op een 80 weg. Of mensen die zelf weinig KM's rijden worden ineens begeleider? Ik ken ouders die bang zijn om hun kind te laten rijden, wat zeg ik, hij/zij mag niet eens de auto uit de garage rijden omdat het fout kan gaan.

    Hoe leer je dan ooit iets?

    En wordt de kans dat wanneer je het dan wel alleen mag je dan helemaal 'los' gaat niet alleen groter?
     
  12. Kiss of Fire

    Kiss of Fire Kiss of Fire

    Berichten:
    1.005
    Leuk Bevonden:
    40
    Ik mag 11 november afrijden! :D
     
  13. WOUW5

    WOUW5 Cpt. Censorshades!

    Berichten:
    2.588
    Leuk Bevonden:
    13
    Is deze draad ook voor motorrijlessen? Of moet ik dan toch echt in de motoren-draad zijn?

    Ik word over 5 uur 18 en had het er net bij het eten over wat ik cadeau ging krijgen. M'n pa wil niet meebetalen met mijn autorijbewijs, maar voor motor vind hij het prima, want dan heeft ie een nieuw maatje om mee te rijden.
     
  14. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0

    apart, normaal zie je eerder het omgedraaide :+

    Maar de motor-draad is denk ik beter geschikt ;)
     
  15. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Gewoon uit nieuwsgierigheid. Dyonko heb jij je rijbewijs inmiddels? Want ik herinner me deze post, maar daarna heb ik er niets meer over gelezen :+
     
  16. Silver92

    Silver92 Active Member

    Berichten:
    850
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap het ff niet meer... Als 17 jarige de weg op met begeleider? Je mag toch pas rijden met je 18e? En zelfs dan mag je alleen met de rij-instructeur rijden?
     
  17. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ja ik weet niet waarom, maar dat was mijn TTT. Die heb ik toen gehaald en heb 8 november mijn echte praktijkexamen (kon daartussen niet wegens geldnood .. paar grote boetes heb ik gehad waardoor ik een tijd geen rijles kon betalen en zelfs wat geld heb moeten lenen :{ ).
     
  18. Mastat

    Mastat Active Member

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    10
  19. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ah! Op die manier. Ik vond het al vreemd dat ik er niets meer over had gelezen :) Succes in ieder geval op 8 november! :thumbs:
     
  20. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Haha ja, ik vond het zelf ook klote en die boetes kwamen ook heel onverwachts (was van een zaak die nog openstond waar ik al een eeuw niets van had gehoord.. opzich nog goed vanaf gekomen toen).

    Heb er verder wel vertrouwen in, m'n TTT ging best goed (heb ook vrijstelling gekregen ) ondanks dat ik die dag ziek was en ik me dus flink kut voelde. De examinator had een paar opmerkingen, zo twijfelde ik iets te lang bij een onoverzichtelijk kruispunt (ondanks dat er niemand achter me zat en ik gewoon zeker wilde weten dat ik veilig weg kon) en koos ik voor de rechter rijstrook bij een stoplicht terwijl ik beter de linker had kunnen kiezen omdat bij de rechter een vrachtwagen stond..

    Beetje kinderachtige opmerkingen vond ik , maar nu weet ik wel dat ik daar op moet letten.
     

Deel Deze Pagina