1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Rijbewijs] Rijlessen [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 15 okt 2010.

  1. Shcaap

    Shcaap Liev Gastje

    Berichten:
    2.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Links af slaan is altijd kut op zo'n weg. In zijn 1 alleen als je optrekt. Dus als je tegenliggers hebt is het doorgaans het idee om er niet voor te gaan rijden.
    Richting aan geven naar links, stoppen, in z'n 1, tot de tegenliggers weg zijn, fuck de mensen achter je. ze staan stil, dus geen gevaar voor jou of voor anderen.

    dan zodra de rijstrook vrij is over steken en kijken om fietsers, als die er niet zijn in zijn 2 en door rijden. anders stoppen tot ze weg zijn. maar blijft kut stukje. is er geen andere route?

    ik zit met deze links
    Gelukkig is er eerder een rotonde die wat efficiënter naar links gaat en pak ik daarna de rechts.

    kies daarom altijd een route met zo min mogelijk links. Het lijkt soms vaag omdat je omrijdt, maar je staat niet te wachten en komt minder gevaarlijke situaties tegen.

    je kan bijvoorbeeld de rotonde links nemen en dan tussen de veldjes twee keer rechts. ik denk dat het qua tijd niet zo veel uitmaakt. Of je nu staat de wachten of paar keer rechts gaat.

    ipv http://goo.gl/maps/IuBpX doe je http://goo.gl/maps/PwIWR
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  2. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon in zijn 2 pakken als alles vrij is :) kan prima, zeker in de diesel lesauto. Stel regel is alléén naar zijn 1 als je stilstaat. Het ligt ook beetje aan de auto. Ik heb zelf lange versnellingen en zou het ook in zijn 1 kunnen doen. Doe het eens allebei, voel je meteen wat beter voelt ;)

    In tegenstelling tot schaap zou ik als ik op tegen verkeer moest wachten pas weer aanrijden als de weg en fietspad vrij is. Het is niet netjes om nutteloos een kruispunt te blokkeren. Verkeer achter je heeft er hier ook niets aan.

    Je moet niet bang zijn om iets in de 'verkeerde' versnelling te doen. Keer doortrekken naar iets hogere toeren is ook echt geen probleem. Te laag is ook geen hele grote ramp. Je motor gaat bokken, koppeling in, versnelling omlaag en gaan. En slaat hij keer af, boeiend, je bent aan het lessen!
     
  3. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    noujaa het is zoo dat ik volgende week al af moet rijden en hier telkens heb moeten stoppen voor verkeer.

    Maar nu moet ik afrijden op een tijdstip dat er niet veel verkeer op de weg is, en ik vroeg me dit zelf af.

    Als de examinator deze weg in wil heb ik dit maar te doen alleen wist niet hoe ik deze bocht correct moest pakken qua versnelling


    wat zouden jullie doen als je rechtsaf moest, zonder tegenliggers? Ik denk zelf in de 1 om hem krap te houden toch?
     
  4. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    1 is alleen voor de eerste 5 meters of bij een uitrit. Gewoon 2
     
  5. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Kun je dat eens uitleggen ? :$
    Want of ik heb het nu helemaal verkeerd, maar hier ga je toch ook een uitrit in
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  6. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Welke weg? Ik zie geen plaatje
     
  7. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.101
    Leuk Bevonden:
    2.258
    [​IMG]

    Ik zou 'm ook in z'n 2 doen. Natuurlijk alleen wanneer er geen tegenmoet komend verkeer aankomt en er geen fietsers rijden. Anders stilstaan op de huidige weg, wachten tot het tegenmoet komende verkeer weg is en dan afslaan.

    Over een half uurtje mag ik weer de weg op, zit nu op rijles #20 ofzo. Heb eigenlijk alleen maar 1x in de week gelest, soms een week niet. Maar nu nog even wat meer lessen aankomende weken want eind juli/begin augustus heb ik m'n examen. Rij instructrice begon al over een tussentijdse toets, dat ik dan meer 'bagage' heb en besluitvaardiger ben etc.. maar dat is 180 euro, no way. Betaal al €70,- per 1.5 uur. Moet alleen werken aan mijn kijkgedrag en het file parkeren, that's all IMO. Geen zin om nu drie keer in de week te lessen tot mijn toets, dan ben ik echt zo veel geld kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  8. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Een uitrit zie ik eerder als een grote hobbel, ja dan in zijn een. Verder kan alles wel in zijn 2.
     
  9. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Gewoon in zn 2.

    Stel je reed waar die fietser rijdt en je moet die grote weg op, dan 1 zodat je altijd snel kan stoppen voor verkeer.
     
  10. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Ook grote hobbels kun je in de 2 nemen, moet dan iets meer met je koppeling spelen. De 1 is echt een stilstand versnelling.

    Daarnaast zou ik me niet teveel druk maken en over zulke dingen gaan malen. Als je volgende al op mag dan heb je al enige feeling met het rijden en de auto waar je al die tijd in hebt geoefend. Ga af op je gevoel, die is meestal wel juist.
     
  11. Divimus

    Divimus Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.576
    Leuk Bevonden:
    305
    Ik heb geleerd een oprit is altijd in ze 1. Maar het beste kan je dat toch vragen aan je instructeur
     
  12. Leis

    Leis Arkham Knight / 2015

    Berichten:
    4.340
    Leuk Bevonden:
    7
    In de 2. En sowieso kom je van rechts.
     
  13. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Als ik bij dat plaatje links of rechts af zou slaan idd gewoon in zn 2. Als ik vanuit het punt van de fietser kom in zn 1, maar dat zou ook makkelijk in zn 2 kunnen als het rustig is en je goed vooruit kunt kijken of er niets op het fietspad komt.

    Over versnellingen moet je je idd niet zo druk maken, dat komt vanzelf wel. De 1e versnelling gebruik ik bij afslaan etc nooit tenzij ik vanuit stilstand moet optrekken.
     
  14. dahouseman

    dahouseman The cake is a lie!

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je nog een rijles? Dan moet je dit gewoon aan je instructeur vragen. Vraag hem gelijk of je hem in zijn 1 en 2 een keer mag doen.

    In principe maakt het geen donder uit welk versnelling je kiest. Zolang je het maar veilig doet en de auto onder controle houdt. De regel die ze bij mij tijdens rijles hebben geleerd is 'Alléén naar zijn 1 terug als je stilstaat'.

    Maar ik zou het gewoon in zijn 2 doen. Dat moet de diesel lesauto makkelijk kunnen hebben :)



    Leren ze je tegenwoordig trouwens het 'nieuwe rijden'? Zat pas ook bij iemand in zijn auto die helemaal panisch werd als je boven de 3.000 toeren kwam. Dat kan niet, slecht voor je motor, voor milieu enz |:-
     
  15. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Okeee dan heb ik eigenlijk nog 1 vraagje met betrekking tot plaats op de weg. Mocht ik nou rechtsaf slaan en er komt wel een fietser. Dien ik dan op de weg te stoppen of op het stukken tussen het fietspad en de weg in ?

    Deze situatie is mij ook nog nooit overkomen.


    EN inderdaad het nieuwe rijden, opschakelen tussen de 2000 en 2500 toeren, bij 80 in de 5 etc.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  16. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Aan de rechterkant van de weg dien je te stoppen tegen het fietspad aan. Let er ook op of er een doorgetrokken streep is of niet. Mocht het wel zo zijn dan is het belangrijk dat je de streep pas over gaat als deze niet meer doorgetrokken is
     
  17. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Dus dat gedeelte tussen rijbaan en fietsbaan, daar zou ik mijn auto tot stilstand moeten brengen, terugschakelen naar de 1, en doorrijden wanneer de fietser is gepasseerd?


    zoals:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  18. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ja precies zoals je beschrijft. Je rijdt zo dicht mogelijk tegen het fietspad in, dus je rijdt ook bij het plaatje zoals op de vorige pagina het tussenstuk tussen weg en fietspad al op. Zodoende ben je grotendeels al van de weg af en is het voor achterliggend verkeer makkelijker om jou te passeren.
     
  19. xRichardX

    xRichardX Nieuw Noord

    Berichten:
    1.431
    Leuk Bevonden:
    2
    Chill bedankt! jammer genoeg heb ik die situatie nog nooit meegemaakt, want kon altijd zo doorrijden. maar nu weet ik hoe het moet !
    Wanneer je linksafslaat of oversteekt geldt dit niet toch? dan wacht je toch gewoon tot het fietspad vrij is ?
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  20. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Als je veilig op het middenstuk mag staan zonder dat je andere weggebruikers hindeert, dan mag je in t midden staan.
     

Deel Deze Pagina