1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Rijbewijs] Rijlessen [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 15 okt 2010.

1. PePzi NL

PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    203
    Nou als je een blauwe Tom de Keizer-auto ziet rijden moet je maar ff toeteren dan :+

2. WinterBase

WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    654
    Zal ik doen :p

3. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Winter toeteren , Pepzi vet schrikken en daardoor falen:+.

4. PePzi NL

Leuk Bevonden:
    203
    Helaas, gezakt.

En het kwam allemaal door Winterbase :mad:

:+

Laatst bewerkt: 12 jul 2011
  5. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Jammer, wat gaven ze als reden? (Naast dat je de hele tijd naar Winterbase zat te toeteren)

6. PePzi NL

Leuk Bevonden:
    203
    Neehoor, ben 'm nieteens tegen gekomen :9 Maar ik zakte op wat ik eigenlijk al verwachtte, de kijktechniek. Meer vooruit kijken en beter anticiperen, dus omgaan met het andere verkeer. De twee bijzondere verrichtingen gingen prima, autocontrole ook, maar dus gewoon beter in m'n spiegeltjes kijken...

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Je moet maar denken, alle bazen zakken 1x!

8. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    Meer vooruit kijken en meer spiegelen klinkt als tegenovergestelde ;)

Maar het voelt altijd lullig zakken, maar volgende keer haal je het gewoon.

9. janter

janter Active Member

Leuk Bevonden:
    576
    Zooo rijlessen opzitten nu. Donderdag afrijden, zit er wel beetje mee zeg. Door die TTT hoef ik niet die bijzondere manouvres uit te voeren, alleen laat mijn kijktechniek vaak nog te wensen over. Met name dat vooruit kijken vind ik best lastig nog steeds. Ik kan mijn blik maar niet van die km-teller afhalen, met name als ik bijv. een rotonde nadert en dan toch eventjes een blik op die km-teller wilt werpen.

Ook vergeet ik soms nog in spiegels te kijken en langs me opzij wanneer ik bijv. langs een stilstaande auto wil rijden. Hmmm...ben benieuwd.

10. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Hoezo zou je bij het naderen van een rotonde in godsnaam op je snelheids meter kijken?
    Je hebt toch wel door dat je met de juiste snelheid nadert en voldoende afremt?

11. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Ook bezig met lessen.

Best leuk tot nu toe, heb nu 11 uur gehad in 4 lessen.
    Theorie moet ik nog gaan doen. Praktijk gaat lekker, heb het gevoel dat ik het al wel redelijk kan.

Welke speciale manouvres bestaan er eigenlijk allemaal?
    Ik heb nu hellingproef gehad (eerste les), fileparkeren (tweede) en keren op de weg (4de). What's left?

12. JeePee

JeePee Guest

De J-turn, left foot braking en de Scandinavian flick.

13. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903

Het is natuurlijk makkelijk voor een ander om te zeggen dat je toch wel weet dat je de juiste snelheid hebt en voldoende afremt, maar ook jij hebt het moeten leren.

Ik heb het geluk dat ik vanaf mijn eerste les al schakelde op de motor, dat scheelde weer een extra actie, zo had ik meer tijd om op de weg te letten. Ik weet niet hoe het nu gaat, maar mijn nichtje heeft net haar rijbewijs en zij kan niet aan de motor horen wanneer je moet schakelen, dus heeft ze geleerd naar de km teller te kijken om te schakelen.

14. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Dit precies: Je weet meestal echt wel dat je kan schakelen...maar ik kijk dan gewoon nog steeds een keertje naar de km-teller.. slaat nergens op,maar ik doe het toch:x

15. dahouseman

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou weinig met advies nu nog doen als ik jouw was. Gewoon doorgaan als het gaat en niet ineens op je examen nieuwe adviezen uitproberen ;). Dat is vragen om problemen. Daar heb je ook nog genoeg tijd voor later! Rijbewijs halen geeft aan dat je zelfstandig veilig op weg kan, niet dat je daadwerkelijk goed/perfect rijdt.

Verder is het gewoon een ervaringspunt dat je noemt. Ik weet van mij auto in elke versnelling hoe hard hij gaat bij welk (motor/toer) geluid. Natuurlijk niet op de km precies, maar bijvoorbeeld het verschil tussen 30 en 40 of 120 en 130 merk je snel zat op als je aan een auto went. Kies de juiste versnelling en je weet hoe hard je gaat! Een rotonde in zijn 2 naderen bij een rustig motorgeluid, dan zou je rond de juiste snelheid moeten zitten. En met meer ervaring zie/voel je ook of je te hard gaat, maar dat is denk ik ook ervaring. Ik let iig niet op mijn snelheid bij het naderen van rotondes door op de km-teller te kijken, eerder wat mijn gevoel zegt ;)

In mijn vaders auto die heel wat meer vermogen heeft en veel rustiger op hoge snelheid is vergis ik mij ook nog wel eens op rechte stukken. Bij naderen van rotondes weer niet, dat is denk ik toch meer gevoel/inzicht/ervaring.

Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  16. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Denk dat schakelen toch wel iets anders is als inzicht hebben van snelheid in dit geval.
    Denk dat elke halve tamme wel doorheeft dat je niet met 80 een rotonde kan opvliegen en dat als je zo hard rijdt je dat toch wel een beetje doorhebt...

En daarnaast geeft ie aan klaar te zijn met lessen. Dus je argument van iedereen moet het leren gaat niet helemaal op. Ja hij heeft het moeten leren maar gaat ie dan niet een beetje te vroeg z'n examen in?

Wat het schakelen betreft. Dat heb je ook wel redelijk snel door. Althans, ik had dat op de manier hoe ik het leerde. Afgaan op het geluid en de trillingen v/d auto. Elke keer als ik naar m'n snelheidsmeter keek kreeg ik de wind van voren(of zij dan in dit geval).
    Had het heel in het begin nog wel dat ik vergat terug te schakelen als het ineens een heel hectisch op de weg is en je ogen tekort komt.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.615
    Rijden leer je toch pas na je rijbewijs zeggen ze altijd? :+

En anders koop je gewoon een automaat :9

18. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.107
    De auto van mijn ouders had een defecte toerenteller, ideaal, zo leerde je het tenminste af om daar steeds op te kijken wanneer je moet schakelen, ik doe het nu ook nooit meer. Het wordt dan gewenning om dan te kijken naar die toerentellere ipv het zelf aan te voelen.

19. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Het schakelen is voor de meeste inderdaad geen probleem, maar er zijn er meer die vaak even moeten kijken op hun km teller. Niet iedereen is hetzelfde en leert even makkelijk natuurlijk. Als mensen niet aan te leren is om op het geluid van de motor te schakelen (en die mensen zijn er), dan zullen ze het op een andere manier zich eigen moeten maken. En dat doen ze dus door op de snelheidsmeter of toerenteller te kijken. Het is niet de beste manier, maar goed.

Als je ziet wat er allemaal op de weg zit tegenwoordig dan vraag ik me af of het uitmaakt of je er klaar voor bent of niet. Ik zie zo vaak van die passieve medeweggebruikers dat ik er moedeloos van wordt. Levensgevaarlijik. Gisteren reed ik op een voorrangsweg, steekt er plots een automobiliste gewoon over, zonder te kijken. Ik moest echt vol in de brakes om een botsing te voorkomen. Kan gebeuren, maar die trut zag me gewoon niet eens, en zelfs tijdens het toeteren bleef die koe apatisch de andere kant opkijken. Ze keek geen enkele keer in mijn richting. Dat zijn de zogeheten comarijders en die zijn echt levensgevaarlijk. Zo diep in gedachten verzonken dat ze gewoon niets meer zien.

20. dahouseman

Leuk Bevonden:
    0
    De toerenteller zit er ook niet voor niets op he ;). Al had mijn eerste auto die niet eens.

Deel Deze Pagina