1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rijbewijs verloren/aangereden

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Shinobi of the Wind, 29 jan 2012.

  1. Shinobi of the Wind

    Shinobi of the Wind I'm Good Money

    Berichten:
    315
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste mods, hierbij mijn nederige excuses. Ik had mijn vraag al gepost in een aantal threads maar ik heb toch besloten om
    zelf een thread aan te maken aangezien mijn situatie behoorlijk 'out of the ordinary' is en ik toch vond dat de threads waarin ik poste niet echt pasten bij mijn vraag/situatie.

    Ik zit namelijk diep in de shit en zou graag advies willen/willen weten wat me te wachten staat. De situatie is als volgt. Ik heb op 18 december 2011 met een snelheid gereden van 105 km/h waar je 50 mocht( feitcode: VA060). Dit is geconstateerd door de politie groningen cluster RVH. Er is op die weg maar één zone waar je 50 mag en daar is geen flitspaal. Ik neem daarom aan dat dit is gebeurd door een auto langs de weg. Dit is natuurlijk oer en oer dom, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen. Ik heb mijn les echt wel geleerd en zal dit dan ook niet weer flikken. Ik heb hierop het volgende ontvangen (de verzenddatum op de brief is 27 december 2011, ik was in de kerstavakantie op wintersport, ik weet daarom niet op welke datum precies ik de brief heb ontvangen): een brief die mij voorlegt dat er geen transactievoorstel wordt aangeboden en dat wanneer ik niet aannemelijk kan maken dat een ander op het moment van de overtreding bestuurder was van het voertuig, de zaak overgedragen wordt aan de officier van justitie en voorgelegd wordt aan de rechter voor een behandeling ter terechtzitting. Er staat verder niet in de brief dat mijn rijbewijs op dit moment niet geldig is/af wordt genomen, het is slechts een kennisgeving.

    Nu is dit natuurlijk erg klote, maarja shit happens. Zoals eerder gezegd heb ik van mijn fout geleerd, en heb ik zo'n 400 euro opzij gelegd voor het geval dat. Ook ga ik er vanuit dat mijn rijbewijs voor zo'n 2 weken wordt ingenomen (al weet ik nog niet wanneer dat gebeurt, dat zal ik dan wel te horen krijgen). Maar dit is het probleem niet. Het probleem is dat ik zo ongeveer 2 uur geleden ben aangereden door een taxi. We stonden stil met een paar vrienden in de auto (ik ben bestuurder, maar ik reed op dat moment dus niet) en werden behoorlijk hard vanuit de voorkant aangereden door een taksi die achteruit reed en die dus niet in haar achterspiegel keek (was ook een vrouw). Er is behoorlijk veel schade. Mijn auto zal misschien zelfs totallos verklaard kunnen worden. Verzekeringspapieren zijn ingevuld. Aangezien ik de bestuurder en eigenaar ben van de auto is mijn rijbewijs genoteerd. En in principe zou ik in deze situatie dus gelijk hebben. Maaaar... waarom heb ik nu het gevoel dat ik keihard de lul ben? het verband tussen de twee gebeurtenissen baart mij enorm veel zorgen. Ik heb het gevoel dat ik extra hard bekeurd wordt omdat ik niet zou mogen rijden...of is dit niet zo? zou iemand die verstand heeft van dit soort zaken mij alstublieft kunnen helpen want ik ze me bijna dood te stressen. Ik zou het erg op prijs stellen. Alvast hartelijk dank.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2012
  2. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Als jij of je ouders een rechtsbijstandverzekering hebben kun je die altijd benaderen. Je kunt ook gewoon de politie bellen om te vragen hoe het zit.

    Ik denk dat je je in het tweede geval geen zorgen hoeft te maken. Je rijbewijs is nog niet ingevorderd. Er is geen uitspraak over gedaan. Het zou kunnen dat men iets achterdochtiger is vanwege de eerdere gebeurtenis, maar je hebt getuigen die kunnen verklaren over wat er heeft plaats gevonden. Er wordt gewoon onderzoek gedaan naar wat er heeft plaats gevonden. Alleen het feit dat je een keer gepakt bent voor te hard rijden wil niet zeggen dat je voortaan bij voorbaat schuldig bent aan alle verkeersincidenten waar je bij betrokken bent. Jij en je vrienden kunnen gewoon vermelden wat er gebeurd is en de taxivrouw ook. Als de situatie in de verzekeringspapieren is beschreven zoals jij zegt, heb je niks om je zorgen over te maken lijkt me.

    In het uiterste geval dat er bijvoorbeeld helemaal geen getuigen zouden zijn en de vrouw verklaart dat jij tegen haar bent aangereden en er verder ook sporenonderzoek is gedaan en het dus jouw woord tegen het die van haar zou zijn dan zou de voorgaande sitautie heel misschien een rol kunnen spelen, maar dat mag niet. Te hard rijden maakt je nog geen leugenaar.
     
  3. LBJ6

    LBJ6 Active Member

    Berichten:
    869
    Leuk Bevonden:
    3
    Je bent niet de bestuurder geweest op dat moment + dat je rijbewijs niet is ingevorderd, dus dat is geen probleem lijkt me.

    Btw, 'was ook een vrouw', waarom zo denigerend?
     
  4. FFWD

    FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou maar meer sparen. Collega van mij is ook gepakt met 50+ in Groningen. Boete was iets van 1200 euro + verplichte cursus die je zelf moet betalen (+ eventuele vrije dagen die het kost om de cursus te kunnen volgen). 400 euro is in ieder geval te weinig vrees ik.
     
  5. Thunderscream

    Thunderscream Active Member

    Berichten:
    78
    Leuk Bevonden:
    3
    Jij was op het moment dat je werd aangereden WEL de bestuurder van je eigen auto, al stond je misschien stil. Op dat moment had je ook gewoon een geldig rijbewijs, dus er is wat dat betreft weinig aan de hand. Behalve het feit dat je nu die hele rompslomp met de verzekering krijgt om de schade af te handelen etc. Maar de schuldvraag lijkt me duidelijk: als jij 0 km per reed, kun jij nooit die aanrijding veroorzaken.

    Bovendien had je ten tijde van de aanrijding gewoon een geldig rijbewijs, want ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw overtreding nog niet door de OvJ aan de rechter is voorgelegd of dat de rechter zelfs al een uitspraak heeft gedaan (verwacht een flinke boete, wellicht invordering rijbewijs en een punt er (of eraf) als je nog ene puntenrijbewijs hebt).

    Het wordt een ander verhaal als jij als bestuurder bij een aanrijding betrokken bent (al dan niet jouw schuld) en op dat moment is je rijbewijs ingevorderd. Dat geldt nl. als misdrijf i.p.v. overtreding!

    Overigens maak ik uit je verhaal op dat je je dat zelf ook realiseert, dus dat komt allemaal wel goed.
     
  6. LBJ6

    LBJ6 Active Member

    Berichten:
    869
    Leuk Bevonden:
    3
    Verkeerd gelezen, dacht dat hij niet reed maar iemand anders.
     

Deel Deze Pagina