1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Robots, hoe ver gaat t?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Robbertos, 20 aug 2003.

1. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    dit zou wel erg handig kunnen zijn, niet alleen voor mensen die niet kunnen praten en bewegen......

2. Robbertos

Robbertos Don Corleone

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re: Robots, hoe ver gaat t?

Ja dat klopt bijvoorbeeld, dit typ ik nou met mijn gedachten8)

3. xboxwizz

xboxwizz ........

Leuk Bevonden:
    0
    ja maar dan krijg je veel meer werkloosheid

4. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb die aflevering - nadat ik 'm tweemaal had gemist - ook gezien.

Erg interessant allemaal, en knap om te zien hoe snel en ver ze al zijn.

Overigens zal er hier in Nederland niet meer werkloosheid door komen hoor. In Japan zijn ze er druk mee bezig omdat daar de vergrijzing toeslaat, maar daar hebben we hier in Nederland niet zo sterk mee te maken (een citaat in eigen woorden uit die docu).

En mochten robots straks werk van ons overnemen, dan zal dat toch redelijk eenvoudig werk zijn. Kunnen die mensen zich op iets anders gaan richten, en evolueert de maatschappij ook verder...

5. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    nee, want de robots vullen de tekorten op waar mensen niet ingezet kunnen worden.... dus er is een ideale werkbezetting :D

en de robots moeten ook gemaakt worden..

6. macouno

macouno discombobulated

Leuk Bevonden:
    0
    Ja eh voor simpele taken zijn robots prima.

Maar wat iedereen (behalve Da -z- dan) altijd lijkt te vergeten is dat de mens altijd bezig is zichzelf te verbeteren.

En bio tech gaat net zo snel vooruit als electronica. Er word al steeds meer geinplanteert in mensen.

Kortom... we zullen nooit robots maken die intelligenter zijn dan wij zelf... Oh vast wel robots die intelligenter zijn dan wij nu zijn, maar tegen die tijd hebben we zelf al soft/hard/wetware in ons eigen koppie, als we ons zelf al niet gewoon verbeteren dmv genetica.

Nee het terminator idee is niet realistisch, dat verhaal klopt toch al voor geen meter, is entertainment maar geen mogelijkheid.

En trouwens... robots die ingezet worden waar mensen niet aan willen/kunnen werken is ook een beetje kortzichtig. Robots zijn namelijk heel inefficient qua energie. Dan kan je beter een chip in een dier inplanteren en het daardoor laten doen. klinkt cru maar gaat gebeuren.

7. Dioga

Dioga Piraat

Leuk Bevonden:
    52
    Dit is meer een ASEL topic aangezien hier goed over te discussieren valt :)

8. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Wat ik altijd zo grappig vindt is dat er altijd met scepsis naar technologische ontwikkelingen wordt gekeken. Iedere keer hetzelfde verhaal waarbij gedacht wordt: 'what if...'
    The Terminator en the Matrix passen goed in dit rijtje (eigenlijk alle SciFi films wel). Maar waar we eigenlijk mee bezig zijn is onszelf te handhaven! Nieuwe technologieen ontwikkelen om de (wel of niet door ons gecreerde) -natuurlijke en fysieke- problemen het hoofd te bieden. Geautomatiseerde robots kunnen hier een rol in spelen, maar zeker geen hoofdrol! Zoals eerder gesteld door Macouno zal de mens zijn creaties altijd vooruit blijven, dat is met alles al zo geweest. Maar om de mens te laten voortbestaan is men afhankelijk van technologie! En dat is een interessante tweestelling: wie is van wie afhankelijk (ik heb deze al eens eerder gepost). Dicteert de mens de technologie of worden we gedicteerd? Worden we cyborg of kiezen we er voor? En als we gedicteerd worden, wie/wat bepaald dit? Ik weet het niet...

Laatst bewerkt: 21 aug 2003
  9. Jeruzame

Jeruzame www.JeroenWesten.nl

Leuk Bevonden:
    4
    You make some very good points. Vooral dat we ons straks zelf ook slimmer/beter kunnen/gaan maken in plaats van alleen robots, had ik zelf nog niet aan gedacht.

En over dat chips implanteren in dieren; waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden, als de natuur dat al heeft gedaan ?!? Dat zie je nu ook al; in plaats van met veel moeite bijvoorbeeld een gloednieuw oor te laten groeien in een lab, laten ze er ééntje aan een rat of muis groeien. Veel makkelijker, sneller en goedkoper. Alleen krijg je wel de dierenbescherming achter je aan...

10. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook een docu op Discovery gezien waar ze 1 of andere "brain-builder" zoals hij zichzelf noemde aan het woord lieten en hij was er van overtuigd dat het zou komen. Dat zijn kleinkinderen het nog mee gingen maken zelfs.

Ikzelf geloof er niet zo in, alleen al vanwegen het feit dat computers alleen kunnen reageren op een input op een manier die aangegeven wordt in een programma. Dit kunnen meerdere (random) variabele zijn, maar het moet altijd ingeprogameerd zijn. Ik heb wel eens in een film een computer gezien die zichzelf boter-kaas-en-eieren leerde (dus van zijn eigen fouten leert) ik denk dat het "programma zo aanpassen dat hij beter wordt" misschien wel de potentie zou kunnen hebben...(ok, nu heb ik mezelf dus overtuigd van een idee dat ik eerst verwierp :confused:)

11. Robbertos

Robbertos Don Corleone

Leuk Bevonden:
    0
    Maar de mens zelf verbeteren is natuulijk prioriteit nummer 1. Ze hebben nu al zelfs ratten die ze met de computer kunnen besturen, steeds aanwijzingen geven wat ze moeten doen. Ze maken muisen met een grotere herinhoud, die dus meer kunnen en meer kunnen onthouden. En misschien dat wij t zelfs nog meemaken dat je jezelf al op een of andere manier kunt 'upgraden'.
    Als je t hebt over technische revolutie dan is het nu wel. Kijk maar eens naar de afgelopen honderd jaar hoe snel en ver we al zijn.
    Ik durf al zelfs geen 10 jaar meer vooruit te kijken, de mens ontwikkeld zich in dit stadium wel zo ongelooflijk snel.

12. macouno

macouno discombobulated

Leuk Bevonden:
    0
    he ja fijn ;)

Kijk naar de mensen om je heen, de meeste mensen worden al lang gedicteert, al is het alleen al door de levenswijze waarin ze opgegroeid zijn. Ja en juist die mensen buiten de maatschappij zijn een product ervan. (als er niks buiten de norm is kan je niet meer vergelijken waardoor de norm een non issue word en dus niet meer bestaat). Ik denk niet dat we er bang voor hoeven te zijn door technologie "gedicteert" te worden in letterlijke zin. Al dicteert de technologie onze levens stijl wel zeker.

Denk ook eens aan het volgende: Denk aan een tijd waarin niemand meer hoeft te werken... wat doet de mensheid dan nog? En al helemaal het type mens dat nu gewoon een normaal baantje heeft en niks geinspireerts uitvoert. Hoeveel moeite hebben de meeste huidige werkelozen wel niet met het bezighouden van zichzelf.

Enna ja over 10 jaar is er nog niet zo veel verandert hoor, het lijkt snel te gaan en er is nu al heel veel mogelijk, maar een heel volk verandert maar langzaam.

Sommige leuke dingen maken we natuurlijk nog wel mee... ze kunnen nu al een boel... reken er maar op dat we in dit leven nog een keer geen moelijk lelijk gehoorapparaat meer krijgen maar een mooi implantaat en dat blinden gewoon ofwel een gekloond oog krijgen of een cameratje die direct de oogzenuw in gaat.

Oh enne... ja we zullen dan ook wel direct een beeld van de oogzenuw af kunnen kopieren en op kunnen slaan... en er weer naar toe kunnen sturen... bye bye tv

13. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Thomas More hield zich in zijn boek 'Utopia' daar ook al mee bezig. Als alle basisbehoeftes worden behaald, is er dan nog wel voldoende werk? Jazeker: er is altijd een proces gaande van optimalisatie. Dit is een altijddurend proces aangezien het menselijk denken nooit stopt. Het grappige was dat More toch een wereld voor ogen zag waarbij weinig/geen ontwikkeling was van sociale,economische,technologische,etc. leven. Alleen op filosofisch vlak zag hij innovativiteit. Anno 2003 zie je het omgekeerde: er zijn met name ontwikkelingen op juist die vlakken waar More het niet wilde. Met name die cyborg ontwikkelingen gaan groot worden. ben benieuwd of dit nog invloed gaat hebben op het mentale gedeelte van de mens...

Laatst bewerkt: 25 aug 2003
  14. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ohja, tip van de dag: kijk Artificial Intelligence. Met name het einde is belangrijk. Hier blijkt namelijk dat de door de mnes gecreerde cyborgs de mens overleven (het zijn dus geen aliens zoals veel mensen denken maar gewoon een ge-upgrade versie van de robot die Haley Joel Osmont speelt)

15. Lorre

Lorre Brrrrrrrrmmm

Leuk Bevonden:
    0
    Moeilijk onderwerp (had geen zin om alles door te lezen, mssn is dit al gezegd)

Volgens mij is het lang niet zo zeker of robots de macht zullen overnemen, want 1 ding kan een machine nooit hebben wat een mens heeft, en dat is het redeneringsvermogen van een mens (noem het desnoods "gezond verstand").
    Een voorbeeld: een robot heeft geen enkele reden waarom hij zijn schepper niet zou vernielen, maar alle andere mensen wel, waarom? omdat robots niet snappen waarom die persoon meer waard zou zijn dan een ander, tenzij je het erin programmeert.

Anderzijds is het ook niet zo zeker dat zelf denkende robots de macht zullen overnemen, misschien willen ze de macht zelfs niet overnemen.
    Misschien is een verlangen naar macht typisch menselijk.

16. TheWalrus

TheWalrus Guest

Kijk, waar staan we nu ? hoe werkt de evoloutie ?

Als we zelf gaan clonen en onszelf dingen aan gaan meten verknallen we de evolutie, en ontstaat onherroepelijk devolutie. kan de mens zo dwaas zijn dat hij zichzelf als eindstation wil zien ?

Robots die de wereld overnemen ? Denk het toch niet. Artifivial intelligence is mooi, maar in handen van mensen, stekker uit de handel halen en het is niks meer. Ooit een PC gezien die zelf werkelijk denkt ? Ze kunnen welliswaar veel maar de mens maakt machines om hem te dienen en niet op hem te bestuderen.

Chips in de hersenen ? Interne verbinding met internet ? tja klinkt leuk, maar dan kun je dus ook mensen hacken. Bovendien kent niemand de effecten, geheid dat het ****** oplevert of iets anders.

Mijn visie; binnen deze eeuw zakt de mensheid in en ontstaan er nieuwe middeleeuwen. Technologie verdwijnt, en een nieuwe tijd verschijnt.

Mooie films hoor, maar in de jaren zestig riepen ze dit alles al over de jaren tachtig, en in de jaren tachtig over het heden. Mocht het ooit zo ver komen, dan hoop ik dat de wereld vergaat en dat de mensheid niks is dan een hoopje verleden.

17. macouno

macouno discombobulated

Leuk Bevonden:
    0
    Walrus dude you're suffering from a severe lack of imagination ;)

da-z invloed op het mentale vlak? Ja natuurlijk. 2voud... Je zal zowiezo bij veel meer informatie kunnen en veel sneller. Niet meer zoeken in een boek, maar je haalt het gewoon uit een encyclopie uit je koppie. En wat basis functies zoals rekenen kunnen zowiezo veel sneller in een chippie dan in je hersens. Dus zullen de menselijke hersens misschien degraderen. Maar daarentegen neemt de totale capaciteit van een persoon natuurlijk toe.

18. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Maar dan ben ik benieuwd hoe de menselijke psyche daarmee om zal gaan. Naar mij idee zijn de menselijke hersenen totaal niet geschikt om maar sneller en sneller informatie te verwerken zoals dat nu bijvoorbeeld wel kan met een pc (door er bijvoorbeeld extra RAM bij te prikken en je processor te vernieuwen). Ik denk dat de mens, mocht het scenario van de cyborg doorzetten, de mens he-le-maal doordraait. Dat idee van de nieuwe middeleeuwen is dus nog net eens zo gek gedacht.

Deel Deze Pagina