1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Nicos

    Nicos Active Member

    Berichten:
    1.766
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, da's een bron van een anti-rook site, maar die cijfertjes zijn feiten, en ik denk niet dat ze gaan liegen om de cijfers :{. "Rokers zijn ook vaker ziek dan niet-rokers" is uiteraard discutabel. Maar jij beweerde dat de overheid veel meer ontvangt aan BTW dan dat ze kwijt zijn. Dat is gewoon niet zo. En al was het zo, het is geen argument voor roken. Dat is net zoiets van, we geven niks om het milieu want economische belangen staan voorop. Best wel egoïstisch voor de volgende generatie. En ik geloof best wel dat de uitspraak "rokers zijn ook vaker ziek dan niet-rokers" kan kloppen (en ik ben niet geindoctrineerd, maar dat is gewoon mijn mening). Als er twee identieke mensen zijn, waarvan de één rookt en de ander niet, zal de roker (onder precies dezelfde omstandigheden) vaker ziek kunnen zijn dan de niet roker. Naar mijn mening gewoon logica ;). De argumenten spreken voor zich (grotere luchtwegweerstand, ongunstige beïnvloeding van duurprestaties, een vernauwing van de bloedvaten, hogere hartslag, beschadiging van de longblaasjes en ga zo maar door). De kosten aan ziekteverzuim door roken bedragen ruim 850 miljoen euro per jaar dacht ik.
    Wat ik ook best wel een groot nadeel vind aan roken is meeroken. Naar schatting sterven jaarlijks 200 mensen in Nederland als gevolg van meeroken. Gelukkig wordt dat opgelost door het nieuwe beleid.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  2. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had er mijn laatste woord over gezegd zei ik, nou niet dus ;)
    Uhm jah je kunt idd altijd overreden worden, ik wou hiermee alleen maar aangeven dat ik er bewust voor kies om te leven zoals ik leef....van dag tot dag dus. Ik let altijd op in het verkeer, toch schrikt het mij af hoe sommige mensen tekeer kunnen gaan in hun auto/op hun scooter e.d.
    Ikzelf heb niks met auto's, autorijden is voor mij niet weggelegd....daar ben ik allang achter gekomen en daarom gaf ik het aan. Ik zal er ook niet mee beginnen, mij te duur....ik vind het belachelijk wat je kwijt bent in de maand als je auto wilt rijden. Nee dan pak ik het openbaar vervoer wel, of de fiets als dat toerijkend is :) Maar goed dat terzijde....

    Ik ben begonnen aan iets jah, en ik vind het lekker. Dat is mijn keuze, of je het nou leuk vind of niet. Maar om dan gelijk te zeggen dat ik ergens aan ben begonnen wat per definitie dodelijk is vind ik een beetje "te vetgedrukt"....om jouw woorden maar ff te herhalen. De argumeten daarvoor noemde Orcris al, ik vind het daarom nutteloos ze te herhalen.

    Het kan mij niet schelen wat ze op die pakjes zetten, tuurlijk is het bedoeld om mensen af te schrikken te gaan roken (nogmaals ik promoot het ook niet, je moet het gewoon zelf weten) dat ben ik met je eens....ook dat "Roken is dodelijk" dan schrikwekkender klinkt en werkt als "Roken kan dodelijk zijn" is waar. Maar ik vind (das mijn mening dus) het alleen niet geheel terecht en kloppen, want er zijn ook net zo goed mensen die de 80 halen ookal hebben ze meer dan hun halve leven gerookt bij wijze van.

    En stel dat ik bij wijze van spreke 10 jaar minder leef omdat ik gerookt heb en niet aan sport doe (ik heb namelijk totaal niks met sport) het zij zo. Liever DAT, dan in me hele leventje dingen MOETEN doen (sporten dus bijvoorbeeld) omdat ze "oh zo gezond zijn", terwijl ik er helemaal geen plezier aan beleef, tegen m'n zin in moet doen dus....of bij alles wat ik eet moeten denken "oh is dit wel goed voor me ? kan dit geen kwaad ?" etc. etc. Nee dan heb je een leuk leventje :mad:

    Anyways, dit hele gedoe is gewoon weer een kwestie van meningsverschillen, iedereen heeft zo z'n argumenten en die respecteer ik, ik hoop alleen dat dat andersom ook kan....ookal zegt bij wijze van spreke 80% van de wereld dat ik dom bezig ben. Ik heb alleen geen zin om deze discussie langer voort te zetten, omdat je dan (en vooral over dit onderwerp) kunt discussieren tot je een ons weegt.

    En daar heb ik geen tijd voor, want ik wil ook nog kunnen gamen :9
    Voor mij is deze discussie dan ook gesloten, ik vind dat iedereen in z'n leven moet kunnen doen waar ie zelf zin in heeft....including me :)
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  3. Nicos

    Nicos Active Member

    Berichten:
    1.766
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, maar er is een hele goede reden waarom ze juist "Roken is dodelijk" op pakjes zetten en niet "Roken kan dodelijk zijn". Een vuistregel van spotjes is namelijk dat een boodschap goed moet overkomen tot de mensen. Het moet duidelijk zijn, het moet een stellige bewering. "Roken is dodelijk" is een stellige bewering. "Roken kan dodelijk zijn" is niet stellig, oftewel nog vlees nog vis. Als ik mocht kiezen voor de meest effectieve zin op pakjes zou ik de eerste nemen, alhoewel ze beide nauwelijks effectief zullen zijn. Maar "roken kan dodelijk zijn" is slappe hap, daar lacht iedereen om.
     
  4. Rush nl

    Rush nl FRAUDE!

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    3
    No offence, maar bij de wereldbank zitten ook geen idioten. Als zij dat berekend hebben, dan denk ik dat je er wel van uit kunt gaan dat het klopt.
     
  5. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Zij geven alléén die cijfers die op het rokende deel van de bevolking slaan ,maar vergeten te vermelden dat de cijfers voor de niet-rokende bevolking procentueel even hoog zijn.
    En dat rokers vaker ziek zijn dan niet-rokers is nog altijd niet bewezen .
    Ik rook ook , en ik ben op mijn werk de laatste 15 jaar juist geteld 5 dagen afwezig geweest en de reden daarvan was een geblokkeerde rug , en voor de rest alle dagen paraat winter én zomer , en dit kan ik van mijn niet-rokende kollega's niet zeggen aangezien de een na de ander ziek uitvalt en dit niet eemaal , maar meerdere malen per jaar.
    Het is altijd gemakkelijk om een bepaalde kategorie mensen te stigmatiseren en alles te generaliseren net alsof het roken dé oorzaak zou zijn.
    Zou je maar eens een studie moeten maken , over de kwaliteit van de lucht en over wat voor vuiligheid er in het voedsel terecht komt en in hoeverre de stressfactor die ontstaat door de hoge werkdruk allemaal zoal kan bijdragen tot het algemeen ziektebeeld van de huidige bevolking.

    @Rush , zij lichten alléén de kategorie rokers door , maar maken géén vergelijking met de kategorie niet- rokers.
    En statistieken die kun je interpreteren zoals je wil , daar dienen ze immers voor , kijk maar hoe de overheid jongleert met de statistieken van het verkeer,daar citeren ze ook maar zaken uit die perfect in hun kraam passen ,en negeren ze vrolijk de rest dat hun niet goed uitkomt. :confused:
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  6. Nicos

    Nicos Active Member

    Berichten:
    1.766
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk is het belachelijk om te zeggen dat rokers vaker ziek zijn dan niet rokers. Een asta pachient die niet rookt kan vaker ziek zijn dan een niet roker. Echter moet je dit in grotere lijnen zien. Roken verergert de kans om ziek te worden. Ik had het ook over dezelfde personen die worden vergeleken. Wellicht is de uitspraak rokers die vaker ziek zijn fout geformuleerd. Ik zeg eerder: "Roken vergroot de kans om ziek te worden." En moge dat juist zijn...
     
  7. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    Die grote lijnen heten generalisatie géén gemakkelijker woord om te vinden om iedereen in een hokje te duwen. ;)
    En al die miljarden aan taksen die de rokers betalen evenals de bedrijven die de rookartikelen kunnen produceren met hun winsten en hun personeel dat dank zij hun arbeid belastingen betaald aan diezelfde staat.
    De ziekenhuizen en dokters en chirurgen die allemaal er later héél goed aan verdienen , en het zijn vooral deze categories die dank zij hun prijzige opnames en consultaties en door allerlei onnodige bijkomende onderzoeken te laten verrichten de ziekenzorgverlening voor torenhoge uitgaven stelt.
     
  8. Genassix

    Genassix Endless Challenge

    Berichten:
    847
    Leuk Bevonden:
    3
    De enigste reden waarom mensen roken is omdat ze er op een of andere manier verslaafd aan zijn geworden, en ze kunnen er maar niet mee ophouden. Zo simpel is het gewoon.
     
  9. PureMaximus

    PureMaximus Guest

    jesowiso je ben homo:p (grapje).

    maare me pa rookt en hij geeft alsredenen omt het wel te doen allemaal kut redenen. tis gewoon fucking dom
     
  10. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Vaag :confused: , veel mensen die hier posten roken niet maar mensen die ik persoonlijk ken roken er wel 85 tot 90 % wel, zelf gasten van 10 jaar. Ik heb er enorm pest hekel aan rokers omdat ze gewoon schijt aan mensen hebben die niet roken, zelfs me moeder zegt (ja, je gaat zelf in de keuken of in de huiskamer zitten) tish gvd echt triest van worden :mad: . Het huis zit ook vaak vol met gasten allemaal hangjongeren die de heledag bij me thuis zit (allemaal vrienden van me broer). kom ik thuis van effe hardlopen is de hele huis grijs van de rook nou dat schiet lekker op als ik effe aan het sporten ben, me longen gaan net zo hard achter uit als de rokers zelf :mad: .
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  11. OniRyo

    OniRyo Active Member

    Berichten:
    3.269
    Leuk Bevonden:
    257
    ik rook niet:+ en maar 1 peukje ofzo eens gedaan en dat was gewoon zo vies :+ maar verder als ik in de stad ofzo of ergens hier bij de straat loopt rookt gewoon iedereen..:/
     
  12. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik sluit me geheel bij svennies aan, hij heeft zo'n beetje dezelfde argumenten naar voren gedragen als dat ik wou doen.

    Tevens wil ik nog even ingaan op Nicos:
    Dat vind ik een beetje hypocriet om te stellen is het niet?

    Tevens is een slogan van "Roken kan dodelijk zijn" misschien minder aangrijpend, maar het is wel de waarheid. Roken hoeft namelijk niet per defenitie dodelijk te zijn, dus waar halen mensen het gore lef vandaan om te gaan liegen omdat zij vinden dat andere mensen deze gewoonte moeten afleren?

    Tevens leveren rokers de staat gewoon meer op dan dat ze er aan kwijt is. Simpelweg ook om het feit omdat de regering geen enkele wroeving voelt om de prijs van een pakje sigaretten omhoog te gooien. Mochten ze er daadwerkelijk verlies op lijden dan hadden ze allang de prijs van een pakje sigaretten zo gemaakt dat deze statistisch gezien precies de ziektekosten per pakje zou dekken.

    Dat is helemaal niet de enige reden. Mensen die roken kunnen er heel gemakkelijk mee ophouden. Maar is het misschien wel is in je opgekomen dat roken heel lekker kan zijn? Dat mensen het zeg maar niet voor de grap doen, maar voor het genot? Rook eerst zelf maar een jaartje, en geef dan je oordeel hierover. Totdat kan je simpelweg geen oordeel vellen.
     
  13. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Orcist ... vond je je eerste sigaret lekker? Genot is een verslaving. Waarom is iets lekker. Waarom vind ik suiker lekker, omdat mijn lichaam zeurt om de stof suiker of alcohol. Als ik dan snoep of zuip dan geniet ik.

    Waarom snak ik naar suiker, alcohol of nicotine (als ik had gerookt)... omdat in mijn lichaam stoffen zitten die deze giften (suiker is eigenlijk geen gift) kan afbreken... Als alle giften zijn afgebroken .... zijn er nog een aantal van deze stoffen actief en gaan andere stoffen lastig vallen.. Je krijgt een signaal dat je trek krijgt in de gemiste stof en neemt het weer (je geniet)

    Ik ben geen anti-roker, maar er zijn een aantal onwaarheden. De regering verdiend niet aan de accijns lees bijv. de rapporten van het minis. van Gezondheid. Het is kosten dekken of het wordt gebruikt voor voorlichting (anti-rook lobby en stijgende ziekenhuis kosten). De Nederlandse staat verdiend niet aan roken.

    Maar om rokers te pesten vind ik ook not done. Rookvrije restaurant en het word straks verboden om in de horeca te roken (2009 geloof ik?) ... dus tja

    Nog een leuke thread gevonden Compleet Rookverbod
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  14. DEHO

    DEHO Dennie dus

    Berichten:
    40
    Leuk Bevonden:
    0
    Als roker (van die heerlijke Marlboro medium!!!) sluit ik me geheel aan bij de mening van Z3R0-P4R4DOX en Orcist. Zij slaan de spijker op de kop. Het is een keuze, en die dienen ook niet rokers te accepteren. Waar ik me groen en geel aan erger en wat me compleet de strot uitkomt is de ziekelijke verkettering van rokers door de regering en door niet-rokers. Waarom moet er zo overdreven gedaan worden?

    10 jaar geleden hoor je niemand erover, en nu lijkt het ineens 'stoer' te zijn, of 'hip' om te zeiken op rokers. Nou toe maar, zeik maar. Maar ik kan als roker zeggen dat ik A) nooit ziek ben, en B) mijn conditie gewoon goed is doordat ik sport, en C) dat allebei mijn opa's zijn overleden aan long******, waarbij de ene rookte, en de ander nooit!

    Roken vind ik lekker, het ontspand, is prima als je je een keer verveeld en met een biertje is het heilig! Waarom gaan mensen kantklossen? Daarmee gooi je ook geld over de balk, waarom kopen mensen games? Dat kost ook klauwen met geld. Wat boeit het nou wat het kost per jaar om te roken? Al kost het me 1000 euro per jaar, als ik die 1000 euro zo goed besteed vind dan besteed ik het, wie zijn de niet rokers om te bepalen dat het zonde van mijn geld is? Wil je dan meteen mijn bankrekeningnummer ofzo? Zodat je kan controleren of ik MIJN geld wel goed besteed?

    Ik respecteer mensen die niet roken, en zal me waar nodig direct aanpassen. Thuis bij mij wordt er gerookt, dus dat is prima, maar als er bijvoorbeeld iemand bij ons op bezoek is die niet tegen roken kan, dan ga ik buiten staan. Maar daar ligt het verschil, rokers hebben WEL respect voor niet-rokers, maar andersom worden de rokers UITGESCHETEN door niet-rokers, en dat vind ik eigenlijk heel zielig. Maar gelukkig kom ik personen als de niet-rokers hier op het forum nooit tegen binnen MIJN vriendenkring, en wordt ik door iedereen met evenveel respect behandeld. Het meest smerige wat er aan eten te verkrijgen is is vis, maar als een maat van me naast me in het restaurant vis wil eten, dan gaat ik toch ook niet lopen zeiken?

    Wat ik wil zeggen is, behandel ons ook met een beetje respect, we zijn geen onmensen ofzo. Misschien is het stoer om te zeiken tegen rokers, maar doe dat dan lekker thuis, en val mij er niet mee lastig....

    P.S. Sorry dat ik soms een beetje bot ben, maar ik irriteer me nogal aan deze gang van zaken, ik wordt ook graag gerespecteerd om wie ik ben, net zoals ik andere mensen respecteer. Voor de rest ben ik wel lief ;)
     
  15. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Jeb Rokers hebben een plek nodig in onze maatschappij ... Ik hoor bij de type "Roken moet mogen" lobby

    Het blijft een keuze ... maar de staat verdiend niet aan het roken wat iedereen denkt ...
     
  16. DEHO

    DEHO Dennie dus

    Berichten:
    40
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat weet ik niet, daar heb ik me nooit in verdiept. Het lijkt me ook een beetje krom, dat als ze er aan verdienen, dat ze dan een anti-rook campagne gaan starten. Maar ja, de regering is momenteel sowieso zo krom als een hoepel, al is dat weer een heel andere discussie ;)
     
  17. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik weet niet meer wanneer ik me eerste sigaret heb gerookt, maar wat ik wel weet is dat ik het nooit vies heb gevonden. Niet alleen de nicotine zorgt voor het heerlijke effect van een sigaret.
    Ook vind ik de kosten voor voorlichting van roken belachelijk om die op de rokers te verekenen. Die kosten staan geheel los van rokers, en de regering moet die dus niet verhalen op de rokers zelf.

    Voor de rest sluit ik me ook geheel aan bij DEHO, prima verwoord wat ik ook duidelijk probeer te maken.
     
  18. DEHO

    DEHO Dennie dus

    Berichten:
    40
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je Orcist :) Het zal me toch een partij gezellig worden in de kroeg als er niet meer gerookt mag worden....

    Wat vinden de rokers hier trouwens van de sigaretten die je op vakantie rookt? Slechter, beter, of geen verschil?

    edit: en deze thread slaat echt alles! Als je het over triest, egoistisch en kortzichtig hebt...
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2005
  19. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Zodra roken wordt verboden in uitgaansgelegenheden kan je er donder opzeggen dat er standaard een groep van 20/30 man buiten het café staat. Zo zie je het ook al bij scholen en werk, de rokers staan buiten of in een apart hokje, en de niet rokers zijn binnen. (bij de rokers is het echter altijd wel een stuk gezelliger, maar dat kan ook aan mij liggen :+). Maar je drijft grote groepen mensen op die manier uit elkaar.

    En vakantiesigaretten, tja altijd even wennen. :+ Ik haal wel altijd Marlboro, maar ze smaken toch zodanig anders dat je het merkt. Desalniettemin stoor ik mij er niet aan. :)

    Wat vinden mensen trouwens van de goedkopere sigaretten? Ik ben nu al een jaar lang overgestapt van Chesterfield/Marlboro naar L&M en dat bevalt me zeer goed. Niet alleen zijn dit gewoon goede sigaretten (niet van die Lidl troep :+), maar zakken ze ook nog is in prijs. (2 maanden geleden oid van 3.50 naar 3.30).

    /edit Mja die thread is echt absurd. Dat vind ik dan weer asociaal. :)
     
  20. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.744
    Leuk Bevonden:
    1.943
    Ik zou het wel goed vinden als in restaurants een geheel rook verbod zou komen.Vind het namelijk behoorlij smerig als ik net een biefstuk oid aan het eten ben en ze aan de tafel naast mij met 4 man ofzo zitten te roken

    In een cafe/discotheek vind ik dat er wel gerookt mag worden, dat hoort er gewoon een beetje bij en daar heb ik ook echt geen last van :)

    Zo lang ik maar niet aan het eten ben mag er dus best in mijn buurt gerookt worden ;)
     

Deel Deze Pagina