Even in het algemeen:
Rouw is in principe altijd egocentrisch. Rouwen gaat namelijk over het feit hoe jij en jij alleen omgaat met je verdriet en het gemis van een bepaald persoon. Jij gaat niet voor iemand anders rouwen omdat hij hem mist, nee je doet het voor jezelf. Rouwen doe je niet voor iemand anders, maar voor jezelf, dus principieel gezien is rouw openbaar of niet openbaar altijd egocentrisch.
Nu even de topic zelf, ik zou het geen openbare rouw noemen. Mensen tonen hun medeleven, ze rouwen niet. Ik heb niet gerouwt omdat bijvoorbeeld Pim Fortuyn dood was gegaan, ik heb alleen mijn medeleven getoont. Nabestaanden kunnen hier veel steun uit halen. Medeleven is dus vaak niet egocentrisch.
Natuurlijk heb je altijd gevallen er tussen zitten die mee doen aan een stille tocht, of iets neer zetten in een register om te laten zien dat ze er ook aan denken.
Dus de stelling: Rouw in het openbaar is puur egocentrisme klopt gewoon.
Maar is egocentrisch dan fout? Je mag toch best een x in je msn naam hebben, je naam plaatsen in een publiek condoleance register, meelopen in een stille tocht, in het openbaar medeleven tonen? Dat mag toch? Waarom zouden wij daar een punt van maken. Sommige mensen raakt het wel, sommige mensen worden wel bang van al het geweld in de wereld, sommige mensen voelen zich er zelf beter door wanneer ze in het openbaar medeleven tonen. Wij, jullie, ons en ik kunnen niet oordelen of dat wel of niet mag kunnen. Wie zijn wij om mensen te zeggen dat dat niet mag, of te overdreven is? Er kan hier niet beslist worden over goed of fout. Het enige wat fout is, is de oorzaak van de openbare ' rouwbetuigingen' .
Laatst bewerkt: 21 mrt 2004