We zitten inderdaad wel een beetje op dezelfde lijn. Maar ik denk dat de rouw, om de redenen die ik eerder noemde, niet geveinst is. Maar alleen niet uit emotie voortkomt. Rouw is dan (zoals jij ook aangeeft) een groepsgebeuren, een conventie. Toch blijft het rouw in de betekenis die Van Dale ook aangeeft:
2. het tonen van droefheid over de dood van iem., toestand waarin men dan verkeert.
Let met name op het woordje 'tonen'. Het tonen is bij deze vorm van rouwen cruciaal, het gaat hier om het tonen van de emotie, meer nog dan de emotie zelf (Die niet eens aanwezig is, of in hele kleine mate) Maar goed, geveinsde rouw of gewone rouw (geef het beestje een naam) dat doet er niet zoveel toe. De vraag blijft: is rouw in sommige gevallen egocentrisch?
Jij zegt: het is een sociaal gebeuren een groepsproces, kuddegedrag. Dat ben ik helemaal met je eens, en toch is het een vorm van egocentrisme. Niet binnen de groep, want die vertonen allemaal rouwgedrag, maar die groep bestaat alleen maar vanwege dat rouwgedrag. Tegenover die mensen buiten de groep is het juist wel egocentrisch. Want die hebben waarschijnlijk dezelfde (minimale) gevoelens tegenover de aanslag in spanje, maar die kiezen ervoor om dat niet te uiten, omdat de emoties niet van dien aard zijn om dat ook werkelijk te doen. De rouwgroep heeft die emoties eigenlijk ook niet, maar uit die wel. Wat kan daar de reden voor zijn? De enige reden is om de mensen om je heen te laten zien, dat je meeleeft. 'kijk eens naar mij, ik leef mee!' dat is toch echt egocentrisch. De hele groep die daaraan meedoet doet aan egoverheerlijking in mijn ogen (afgezien van de mensen waarbij de rouw uit echte emotie voortkomt, familieleden, banden met het land of de stad, etc, etc)
EDIT: Dan heb je ook nog de vraag of het altijd slecht is als je aan egocentrisch gedrag of egoverheerlijking doet, (vind ik niet)maar goed dat is weer een ander onderwerp
Laatst bewerkt: 22 mrt 2004