Jij onderschat Israël sterk. Toen ik in 1997 op vakantie was in Israël, trof ik er een sterk gemoderniseerd, rijk en Westers georiënteerd land aan. Ze mogen dan wel in het Midden-Oosten liggen, maar ze voelen zich meer verbonden met het Westen. Dat komt omdat de meeste Joodse immigranten uit het Westen afkomstig waren (voornamelijk Amerika). Dat verklaart ook de goede verstandhouding met Amerika. Israel lijkt heel erg op Amerika, shopping malls enz. Nadat de Palestijnen de 2e intifada begonnen zijn is Israel in een diep dal geraakt. De Palestijnen hebben doelbewust de economie van Israel stap voor stap kapot gemaakt. Dat is ook waarom mijn moeder als ze boodschappen gaat doen principieel zoveel mogelijk Israelische producten koopt. Zo kunnen wij (het zij bescheiden) bijdragen aan het herstel van de Israelische economie.
Verder geloof ik dat jij de situatie in Israël niet helemaal begrijpt. Religieus gezien is Israël het middelpunt van de aarde. Alle godsdiensten (Jodendom, Christendom en Islam) hebben daar hun wortels liggen. Vind je het gek dat er zo'n strijd wordt gevoerd om Israël? Er is maar een klein vonkje nodig om de boel daar GOED te laten escaleren! Omdat Israël de as van de relegieuse wereld is, kan zo'n escalatie resulteren in een wereldoorlog. Dat had je nog niet door geloof ik. En als Saddam als prioriteit nr 1 heeft "de totale vernietiging van Israël" heeft, gaat er bij mij een belletje rinkelen. Daar moet wat aan gedaan worden.
Verder is het een feit dat Saddam de Palestijnen steunde met hun laffe zelfmoordaanslagen. Aanslagen waarbij duizenden onschuldige burgers zonder reden in koude bloede zijn vermoord. Het feit dat deze tirran deze zieke pratijken steunde is voor mij nog een rede om onvoorwaardelijk achter Israël te staan tijdens deze palestijnse crisis. Hebben jullie wel door dat Gretta Duisenberg in principe voor het zelfde ideaal staat als Saddam? Denk daar maar eens over na.
Verder moet ik even vermelden dat de VS Saddam uiteindelijk niet ten val hebben gebracht vanwege de kritiek die ze kregen. Dit was natuurlijk de grofste fout die ze konden maken. Want 10 jaar later was Saddam machtiger dan ooit en vormde opnieuw een grote bedreiging voor de wereldvrede. En als het aan die pacifisten had gelegen hadden we hem nog eens 10 jaar laten zitten, met alle gevolgen vandien. Verder weet ik haast zeker dat Saddam wel over massavernietigingswapens MOET hebben beschikt of van plan was deze te produceren. Want laten we dat niet vergeten: "als hij ze nu niet had, had hij ze wel binnen 10 jaar geproduceerd". Gezien zijn politieke doelen had hij massavernietingswapens nodig. Dat kán niet anders. Of hij ze nu ook daadwerkelijk had betwijfel ik. Maar áls hij ze had, zijn ze nu echt niet meer in Irak aanwezig, maar getranspoteerd naar Saddams bondgenoten: de Palestijnen of Libië.
Ik blijf erbij: voorkomen is beter dan genezen.
Laatst bewerkt: 15 dec 2003