Dit doet mij echt verdriet. Net zoals al het andere onrecht mij verdriet aan doet. Ik kan er slecht tegen als mensen dieren, kinderen en bejaarden iets aandoen omdat ze zich "vervelen" of gewoon ziek zijn in hun bovenkamer.
Ik heb toch op die foto geklikt en ik moet daar zowat van janken. Ik weet dat er veel mensen zijn die tot zoiets in staat zijn, maar ik kan het niet begrijpen. Zo'n eendje iets aandoen, waarom in hemelsnaam?
Wanneer ik dit ooit in het echt zie gebeuren, dan gaan die knulletjes een probleem krijgen (ik ook waarschijnlijk, maar dat moet dan maar). Dat zouden meer mensen moeten doen. Als je het ziet gewoon met een mannetje of 10 eropaf lopen en ze ongenadig een pak slaag verkopen.
Sociale controle, dat is het probleem. We letten niet meer op elkaar en zijn alleen maar bezig met onszelf. Ja, we zijn bang, we zeggen niets en doen niets, maar lopen wel te klagen. Dat noemen ze struisvogelpolitiek. Hou toch op, ooggetuigen durven niets te zeggen/doen. Dan zijn die ooggetuigen net zo schuldig als de dader(s). Het tegenargument is dan vaak, ja maar tegenwoordig steken ze je zo neer. Dit is juist, maar stel dan meteen maar een wedervraag: Hoe denk je dat dat komt? Precies, omdat we het zelf laten gebeuren. Je kunt mij niet vertellen dat wanneer er ergens vijf man staan en een groepje van die hufters beroven iemand of mishandelen een dier en diezelfde vijf man gaan erop af dat ze dan wat gaan doen. No way, dat gebeurt niet. Wel wanneer er vier man niets doen en eentje wel...... Dan heb je idd een probleem.
Ik zie een soortgelijke discussie hier vaak voorbij komen en verbaas me over de reacties, iedereen is verontwaardigt en boos. Maar wanneer je zegt dat ze dan iets moeten doen dan roepen ze in koor dat ze wel uitkijken want we willen natuurlijk geen knal voor de kop krijgen of iets veel ergers. Dan ben je niets meer dan een hypocriet en even schuldig. We zijn allemaal schuldig, want we laten het gewoon gebeuren.
Zelf ben ik slachtoffer geweest van een beroving met geweld, met een tiental toeschouwers die niets deden en mij aan mijn lot overlieten. Ja, het was misschien stom van me om de spullen niet te geven en het gevecht aan te gaan, dat heeft ervoor gezorgt dat ik de spullen hield maar wel gewond raakte. Maar in de ochtend kon ik in de spiegel kijken zonder me te hoeven schamen. Want ik heb het niet zomaar laten gebeuren. Ik neem die ooggetuigen het kwalijk dat zij niets gedaan hebben. Net zoals ik het die ooggetuigen in het trieste geval van dat eendje het kwalijk neem niet te hebben gedaan, ook niet nadat het gebeurd was. Jammer, maar de maatschappij gaat naar de kloten, het draait alleen om onszelf. En de naam van dit topic moet niet zijn: Stil van. Schreeuwen van zou beter zijn geweest.... We zijn al te lang stil.
Laatst bewerkt: 19 nov 2005