Ik raad je eens aan om eens op 's nachts met de auto eens dicht langs een veetransport te rijden. Laten we het zo zeggen: ik zou er niet in willen zitten.
Ik praat de actie ook niet goed, maar aan de andere kant vind ik het nogal hypocriet om die mensen vervolgens op de door velen voorgestelde straf te straffen. Emoties zijn bij voorbaat slecht en leiden tot een slecht oordeel, je moet je daar dus ook nooit door laten leiden. Gelukkig kunnen professionele rechters dat en daarom ben ik ook blij dat Joost Eerdmans z'n jury systeem er nooit doorheen krijgt.
Ik begrijp de afschuw wel, maar mijn punt is ook niet om het goed te praten, maar wel om de reactie op deze daad enigzins te nuanceren tot een wat beter gebalanceerd niveau. Waar mijn reactie vooral betrekking tot heeft zijn de mensen zoals Kameo, die zich door onderbuikgevoelens laten leiden tot een compleet geschift strafbeeld. Ik zie dingen als ophangen, branden in de hel en isoleercellen. Ik vind dat nogal facistische ideeën. Op het moment dat je zo denkt heb je of niet de controle over jezelf of je bent zelf erg ziek.
De vergelijking tussen de vleesverwerkende industrie en dit zinloos geweld is om de hypocrisie aan te tonen in onze maatschappij. Vissen is toch ook een geaccepteerd iets, denk eens na over wat je zegt. Waarom mag je wel een haakje in een vis z'n smoel duwen, maar je mag niet een rotje in een eends z'n bek duwen. Er is nog nooit een vis naar mij toegekomen om te vertellen dat hij het wel okay vond, die haakjes. Ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n sportvisser per ongeluk zo een helft van een vis z'n kieuwen eruit trekt tijdens het verwijderen van het haakje. Lekker voor die vis. In zo'n perspectief zie ik het dan ik hoor echter zelden een protest daartegen. Dat mag dan weer wel?
Voordat iemand weer tot valse conclusies komt (Kameo onder andere, die zogenaamd niet meer met mij wil discussiëren omdat hij zelf geen argumenten meer heeft en zich op een Geert Wilders manier van de zaak probeert onder uit te komen). Ik vind dat de daders naar de psycholoog moeten voor behandeling, want dit is wel een misdaad. Dan rijst de vraag, wat te doen met de sportvissers?
Laatst bewerkt: 19 nov 2005