1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Social Media

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Yellow 13, 7 aug 2020.

  1. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Hipster
     
  2. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.780
    Nee gemist. Nu durf ik niet meer, gaan ze vast vragen stellen
     
  3. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Wie is "ze"? De overheid? De Socials? Je (echte) online vrienden?
     
  4. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Kwaliteit van informatie is slechts 1 van de problemen.

    Zelf irriteer ik me eraan dat jaarlijkse prijzen voor beste .....vul maar in steeds vaker een populariteitswedstrijd worden om de likes ipv een vakjury.

    Ook is social media een gevaar voor mensen met laag zelfbeeld die een hele neppe versie van zichzelf online zetten. Als de bubbel barst en mensen erdoorheen prikken lopen die mensen psychische schade op.

    Om het maar niet te hebben over burnouts van de mensen die net 1 a 2 jaar van school komen en aan het werk zijn. Die hebben naast de druk op het werk zoveel druk om alles te.volgen online e om hip te zijn dat ze een burn out oplopen.
     
  5. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Social media is in den beginne bedoelt om user generated content met (wildvreemde) personen te delen, ze zijn niet gemaakt voor het publiceren of bediscussiëren van feitelijke informatie. Internetforums zijn plekken waar dat wel gebeurt. De reden is vrij simpel. Voor een goede discussie is een discussieleider/ moderator nodig. Door de massaliteit (enorme volume) van social media kunnen posts niet gemodereerd worden. Facebook, Google en consorten hebben geprobeerd hier allerlei oplossingen voor te bedenken, zoals het koppelen van je profiel aan je persoonlijke identiteit, groepen, echochambers, crowd sourcing, fact-checking, etc. Echter blijft het probleem bestaan (Garbage in, Garbage out). De laatste oplossing om dan maar fact-checking toe te gaan voegen vindt ik persoonlijk de slechtste ooit, want censuur.

    Echo chambers zijn trouwens een heel interessant concept. https://en.wikipedia.org/wiki/Echo_chamber_(media) In eerste instantie zijn echo chambers uitgevonden om 'vervelende mensen/ spammers' in aparte groepen te plaatsen, waardoor ze alleen nog maar elkaars comments kunnen zien. Nu is dat concept doorontwikkeld tot de informatie die jij en ik dagelijks aangeboden krijgen.

    Vervolg op de laatste alinea, deze uitspraak klopt dus niet. Door middels van echo chambers (en AI bijvoorbeeld) wordt heel sterk beïnvloed door corporaties en overheid wat jij wel en niet te zien krijgt. Het gaat zelfs al zover dat ze je gedrag kunnen beïnvloeden door middel van de informatie die je aangeboden krijgt. Facebook bijvoorbeeld heeft hier erg veel onderzoek naar gedaan en ook heel veel geld in gestoken, met success overigens.

    Er zijn voorbeelden van social media wat het wel goed gaat. Wikipedia bijvoorbeeld (daar zit een gigantische community achter, die dagelijks overleg heeft en user-generated content met elkaar deelt) en Stack Overflow (Initieel bedacht als vraag en antwoordt platform voor developers, en nu een essentiële tool geworden voor bijna iedere developer op deze planeet)

    Ik ben trouwens steeds meer aan het genieten van offline media, zoals stripboeken.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  6. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Die stelling klopt wel. Het is alleen nog veel erger omdat online media ook sterk beinvloed wordt door die echo chambers, aangedreven door gedragsbeinvloedende evil corporations en overheden. Facebook heeft toch ook gewoon de visie om actief gedrag ten positieve te willen beinvloeden? Ik had geenszins de illusie een uitputtend lijstje geschreven te hebben. Het waren wat voorbeelden.
     
    lwn vindt dit leuk.
  7. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.
     
    Taab vindt dit leuk.
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Net the Social Dilemma gekeken op Netflix. Ik gebruik amper Social Media, maar mijn god wat een zwartgallig toekomstbeeld wordt daar geschetst door sommige experts. Je hoort niet echt veel nieuwe dingen, maar door het zo achter elkaar te horen, schrik je wel even. Het komt er in feite op neer dat AI al super machtig is. Het is voor de meeste mensen ook echt niet te doen om een objectief beeld te schetsen van een situatie. In een andere thread noemde ik het ook al, maar de waarheid is echt een belangrijk fenomeen dat steeds ongrijpbaarder wordt door de overload aan data en gegevens. Mensen verwarren informatie met waarheid/ kennis. De wetenschap bestaat niet voor niks. Alleen op die manier hopen we de waarheid te achterhalen. Als dat echter wordt weggezet als gekke sekte die ook maar wat roept....the end is nigh.
     

Deel Deze Pagina