1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[SOPA] Stop Online Piracy Act

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hybrid, 18 jan 2012.

1. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Dat doe je dus wel. Doordat jij gratis een film, nummer, album download haal je bij een retailer omzet, een platenlabel/film maatschappij commissie, een artiest,acteur,registeur royalties en bij vertegenwoordigers ook commissies weg.
    Het is zonder meer waar dat er meer naar muziek geluisterd en films gekeken wordt door het downloaden.
    Maar je koopt daardoor wel minder albums of films.

Laat ik mezelf maar even als leidend voorwerp nemen.
    Ik luister graag naar, om een paar voorbeelden te geven, Jay-z, Wu tang clan, Linking park, Red hot chili peppers en verscheidene dubstep artiesten. Van deze artiesten heb ik dan ook cd's gekocht. Dubstep dan niet, maar dat komt omdat die cd's moeilijk verkrijgbaar zijn in Nederland maar dat ik een ander verhaal maar ook dat kan opgelost worden dmv mediums als Spotify
    Nu zijn er ook artiesten waar ik een aantal nummers goed van vind.
    Zo vind ik Wonderwall van Oasis echt een top nummer alleen de rest laat me koud. Wat doe ik, ik download alleen het nummer Wonderwall.
    Nu zal dat ene nummertje ze een rotzorg wezen, maar met mij doen 10 miljoen mensen dit. Als je dit losse nummer nu voor 10 cent kan kopen, word er alsnog 1miljoen omzet gemaakt. Zij blij, ik blij en dan is niet zo'n extreme wet nodig wat in mijn ogen veel meer kwaad zal doen aan 'de industrie'.

Dan heb je nog films. Ik ben de afgelopen 4 jaar 10 keer naar de bios geweest. Hoe geweldig de film ook is, je hebt 7 v/d 10 keer irritante jochies bij de film zitten die lopen te schreeuwen, popcorn gooien etc wat voor mij best wel smet op de hele 'ervaring' geeft.
    Nu kan ik ervoor kiezen te wachten tot deze film in nederland te koop is(wat vaak maanden duurt) en dan ben ik momenteel wegens gebrek aan blu-ray speler 'verplicht' de dvd versie te kijken op een 42" full hd en dat dan nog eens voor 20/30 euro. Waarschijnlijk zal die film maar 2/3 keer gekeken worden.
    Makkelijker is, even m'n nieuwsgroepje aan te zetten, een 720 of zelfs 1080 binnen te halen en hoppa, ik zit in pracht kwaliteit film te kijken.

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Je bent echter wel veel makkelijker door te breken nu.
    Neem bijvoorbeeld Arctic Monkeys. Was echt een enorme hit door het internet.
    Iedereen ging het album downloaden, en binnen no-time stonden ze op dikke festivals en kwamen ze dus weer bij de mainstream (MTV enzo) en toen stegen de albuminkomsten ook nog eens.
    Zonder piraterij is het voor al die bandjes onbegonnen werk.

3. Seh

Seh Guest

Bwuh.

4. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Erm, .. Kim DotCom is nog helemaal niet veroordeeld?

Die komt er echt wel mee weg hoor. Als je eens leest wat hij allemaal nog meer geflikt heeft (echte 'criminele' dingen zoals insider trading enzo) en waar hij mee weg gekomen is denk ik dat hij zich totaal geen zorgen maakt.

De strafeisen zijn enorm hoog om af te schrikken maar ik moet nog maar zien of ze hem uberhaupt ergens op kunnen pakken

Laatst bewerkt: 25 jan 2012
  5. Seh

Seh Guest

Oh, ik volg het niet echt. Wordt er alleen maar kwaad van. :+

6. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Maar voor die dingen is hij niet veroordeeld dus dat alles telt niet mee, weet dat het geen lief baasje is maar hij is opgepakt voor het hosten van de ''megaupload'' al word er nu ook veel gepraat (gespeculeerd) over dat hij het doelwit ook was om hij met ''megabox'' kwam.

Daar zouden artiesten gratis albums kunnen geven aan de consumenten en dan bij elke download krijgt de artiest betaald, door behoud van de advertenties. Ook konden ze wel voor een bedrag het er neerzetten en dan zouden ze 90% van de sale krijgen (maar dan kan je beter bandcamp gebruiken, gratis webpage en volledig bedrag van verkoop voor jezelf).

Dus in principe een vernieuwend business model, wat amazon beetje hetzelfde doet met boeken (daily 1 dollar actie). Daarin blijkt vaak de 1 dollar zoveel downloads te krijgen dat het meer verdiend dan het beste sale seizoen ervoor waar het verkocht voor 10 dollar of meer. Goedkoper is af en toe gewoon meer, en zeker gratis en dat is het mooie met digitale content je hebt geen kosten per product alleen vaste kosten.

Trial aankijken en zien wat er gebeurd vind het wel alleen nog steeds best bizar, en je merkt dat alle andere hosting sites aardig in paniek zijn.

7. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Inderdaad, sommige artiesten zouden niet eens doorgebroken zijn zonder YouTube bijvoorbeeld.

8. DimlightHero

DimlightHero Rule 7

Leuk Bevonden:
    9
    Jullie overzien het punt dat je nu films download die je niet zou hebben gekocht of in de bios had gezien. In zekere zin bevorderd de piraterij onze culturele ontplooiing. :+

9. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Dat laatste is zeker waar, de schrik zit er wel in.

Maar dat waait wel over. De wereld is vol met plaatsen waar ze je niet zo makkelijk op kunnen pakken :+

Kijk naar Newzbin als voorbeeld. Vorig jaar met veel bombarie uit de lucht gehaald , mensen gearresteerd etc

Draaide na een paar maanden al weer vrolijk onder nieuw management op een plek waar de engelse overheid er niet bij kan. Niks aan t handje

En dat goedkoper is meer idee dat blijkt al jaren zo te zijn, je ziet dat toch ook vaak met bands die hun album 'tegen elke prijs' aanbieden. Dus dat je zelf mag bepalen wat je betaald.

Beter 1.000.000 keer 5 dan 100.000 keer 20 euro. Maar dat soort ideeen worden voorlopig nog vrolijk de kop ingedrukt ben ik bang.

Zoals iemand in deze thread al eerder zei, eerst zullen er wat ouwe knarren die nu aan het hoofd van studios staan de pijp uit moeten gaan :+

10. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Ik vind dat het auteursrecht gewoon te lang doorloopt. Als ik morgen het medicijn tegen kanker uitvind mag dat ook na een aantal jaar door anderen worden uitgegeven, maar als ik een gaar liedje maak mag ik zelfs na m'n dood er als enige nog van profiteren. Zou het verkorten van auteursrecht niet een oplossing kunnen zijn?

11. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    De rechten moeten wel beter en centraler geregeld worden want zowel bij films als muziek is het nu enorm versnipperd en per regio verschillend en dat zit veel nieuwe manieren van aanbieden in de weg.

Maar verkorten weet ik niet,... Ik ga niet 5 jaar wachten om een film te downloaden omdat dan de auteursrechten verlopen zijn :+

Voor het hele piracy verhaal lijkt de duur me niet zo relevant

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Wat heeft auteursrecht te maken met downloaden? Dat het legaal wordt om na 10 jaar een film te downloaden bedoel je?

13. DimlightHero

DimlightHero Rule 7

Leuk Bevonden:
    9
    Het is nu iig legaal om een boek van +/- 40 jaar(verschilt per land) gratis te verspreiden.

14. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Was Disney daar niet mee bezig om het juist te verlengen?
    Ze waren namelijk bang de rechten op mickey mouse te verliezen :+

15. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Vond het opmerkelijk dat dit zo lang doorloopt en is denk ik ook één van de redenen dat het huidige businessmodel niet werkt.

16. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.047
    Het huidige Auteursrecht (uit 1912!) is verouderd en werkt niet meer in deze (digitale) maatschappij. Het aanpassen van dit Auteursrecht is wel een stap in de goede richting inderdaad.
    De algemene bewoordingen die destijds zijn gekozen hadden natuurlijk een reden, je wilt ‘alles’ onder deze algemene bewoordingen willen hangen. Door de opkomst van het internet zijn kernbegrippen verveelvoudigen en openbaarmaking uit de Auteurswet erg opgerekt. Ook zijn de handhavingmethoden niet proportioneel gezien de mogelijke overtredingen, nu deze via internet sociaal een veel lagere drempel hebben gekregen.
    Ach, zou hier (en duizenden anderen) wel 20 boeken over kunnen schrijven. Beetje lastig om alle punten te benoemen natuurlijk.

17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
  18. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
  19. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.762
    Marietje Schaake is de nieuwe bazin van de Nederlandse politiek. :cool:

Weten we iig wel wat die doet in haar vrije tijd, funny pics kijken op reddit. :+

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640

Pools parlement :cool:.

Deel Deze Pagina