1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Sport] F1 algemeen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Zilverpijl, 8 jul 2003.

  1. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Die naam doet hij zeker eer aan, hij maakt vrijwel nooit fouten en presteerd altijd goed onder druk.

    Trouwens maak je is niet zo druk over zijn bijnaam, die had hij gewoon op zijn helm staan, ook in zijn Sauber tijd...:{

    Schumacher is inderdaad SCHIJNheilig}:]
    MS is alvast zeker geen Iceman, want hij kan dus totaal niet presteren onder druk.

    MS is zeker een goede coureur anders wordt je geen 5 keer WK, maar altijd als hij onder druk staat maakt hij gewoon fouten en hij rijdt gewoon minder goed.

    Trouwens MS wordt nu keihard gestraft op zijn arrogantie}:] , want zowel over Räikkönen als Montoya dacht hij dat ze niet goed waren.
    Raikkonen was volgens MS wel goed maar niet goed genoeg en van Montoya zei hij zelfs dat hij niet begreep waarom er altijd zo groots over Montoya wordt gedaan.

    DE WRAAK VAN KIMI EN JP ZAL ZOET ZIJN}:]
     
  2. PSVPSV

    PSVPSV Simply the best

    Berichten:
    424
    Leuk Bevonden:
    0
    Probeer dat eind october nog maar eens te zeggen:+
    Schumacher heeft ze nu héél dichtbij laten komen maar nu is het toch tijd om z'n ware klasse te laten zien

    Schumi is O-)
     
  3. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Denk je soms dat MS ze express laat dichterbij komen:confused:

    Als hij dit zou doen, dan was hij mega mega arrogant :mad:

    Tuurlijk laat MS ze niet express dichtbij komen, MS die wil maar wat graag dat 6e WK halen, dan gaat echt niet dit soort dingen doen.

    Ik snap trouwens niet waar dit soort opmerkingen opslaan over dat MS zijn tegenstanders dolt (dit soort opmerkingen heb ik namelijk vaker gehoord), dat wordt toch ook niet van McLaren en Williams gezegd:confused:

    MS wordt in dat opzicht flink overschat:mad:
     
  4. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Ja hoor het is weer zover, Ferrari heeft het even moeilijk en meteen zijn daar de vriendjes van de FIA die de regels voor de zoveelste keer verdraaien, veranderen of herintepreteren in het voordeel van Ferrari:mad:

    Deze twee berichten zijn afkomstig van www.rtlgrandprix.nl

    bericht 1
    ------------------------------------
    Op het moment dat het wereldkampioenschap Formule 1 zich opmaakt voor de spannendste strijd in bijna twintig jaar kan een discussie over mogelijke illegale banden deze climax overschaduwen. Wat is er aan de hand?

    De FIA heeft alle Formule 1 teams een brief gestuurd waarin zij de teams waarschuwt dat de federatie informatie heeft ontvangen dat sommige auto's met voorbanden rijden die een breder loopvlak hebben dan de 270mm die is vastgelegd in het FIA Sportreglement.

    Meer zegt het reglement niet en daar zit direct het probleem. Als de breedte van het loopvlak wordt gemeten op nieuwe banden, voldoen alle teams aan de eis. Het schijnt echter dat de banden van sommige teams bij hoge snelheid dusdanig vervormen dat een loopvlak met een breedte van 280mm of meer wordt bereikt. Teams die deze banden gebruiken halen hier duidelijk voordeel uit, luidt de beschuldiging.

    Het reglement lijkt makkelijk te omzeilen. Een schone taak voor de FIA om het aan te passen en ervoor te zorgen dat het loopvlak anders wordt gedefinieerd, waardoor het ook gemeten kan worden in de race. Makkelijker gezegd dan gedaan. Traditioneel draait de FIA de bewijslast in zo'n geval om. De teams wordt gevraagd aan te tonen dat zij niets doen wat in strijd is met het reglement.

    Volgens Grandprix.com zeggen bronnen bij de FIA dat de federatie slechts de rol van scheidsrechter vervult en reageert op de informatie die ze heeft ontvangen. Zij wil hiermee een potentieel conflict over de banden in de kiem smoren. Hopelijk lukt dat want het zou ontzettend jammer zijn dat een climax in de wereldtitelstrijd omslaat in een anticlimax over banden waarbij in het ergste scenario de titel vanachter de groene tafel moet worden uitgereikt.

    2e bericht
    ---------------------------------------------------------------
    Het voorkomen van een juridische strijd om de banden lijkt ijdele hoop. Langzaam maar zeker sijpelen de details over de brief die de FIA naar de teams heeft gestuurd door. Zo ook de mogelijke consequenties. Michelin-baas Pierre Dupasquier heeft het woord boycot reeds in de mond genomen.

    De brief van de FIA is naar alle teams gegaan, maar de waarschuwing betreft zoals verwacht de teams die op Michelin-banden rijden. Een geheim protest na afloop van de Grand Prix van Hongarije was voor de FIA aanleiding om het loopvlak van de Michelinbanden na de race op te meten. Bij een aantal banden bleek het loopvlak breder te zijn dan de toegestane 270mm.

    Normaal gesproken meet de FIA het loopvlak alleen voor de race. Na deze constatering eist de FIA van de Michelin-teams, waaronder Williams en McLaren dat zij op Monza met banden rijden, die ook na afloop van de race aan het reglement voldoen. Als de federatie bij een controle toch overtredingen constateert, kunnen de betreffende teams worden gediskwalificeerd.

    Michelin-baas Pierre Dupasquier reageert furieus. Hij dreigt met een boycot van de Grand Prix van Italië, als de FIA niet op zijn beslissing terugkomt. "Het is mogelijk dat de vijf teams die op Michelin banden rijden op Monza niet aan de start verschijnen. Onze partners zouden namelijk heel veel geld moeten investeren, terwijl ze de kans lopen gediskwalificeerd te worden. De beslissing is uiteraard aan hen."

    De Fransman stelt dat het onmogelijk is om in deze korte tijdspanne een band te ontwikkelen die aan de nieuwe eisen van de FIA voldoet. "Het is alsof je een motor leverancier vraagt op Monza met een lichtere motor te gaan rijden. De huidige band is ontworpen vanuit de gedachte dat het loopvlak wordt gemeten bij een nieuwe band, niet bij een gebruikte."

    Andere bronnen melden dat Michelin in staat moet zijn in band te maken die voldoet aan de nieuwe eisen. De vraag is natuurlijk of die band net zo competitief is. Michelin heeft dit seizoen duidelijk de overhand op Bridgestone. Zeker bij warme weersomstandigheden. Als die overmacht van Michelin verdwijnt heeft dat grote gevolgen voor het wereldkampioenschap.

    McLaren wilde daarom nog niet reageren op de brief van de FIA. Bij Williams worden op dit moment de gevolgen van de beslissing van de FIA geanalyseerd. In Italië is het uiteraard rustig. Stiekem zal er toch wel in het vuistje worden gelachen bij Ferrari. Na de vernedering in Boedapest leek Michael Schumacher klaar om van zijn troon te worden gestoten. Zijn kansen lijken echter plotseling gekeerd. Toch benieuwd van wie dat geheime protest afkomstig was. En dat in een tijd waarin de FIA hoog van de daken schreeuwt dat zij meer transparantie nastreeft.
     
  5. PSVPSV

    PSVPSV Simply the best

    Berichten:
    424
    Leuk Bevonden:
    0
    hahaha, wordt het toch M. Schumi!
     
  6. ps2/xboxgamer84

    ps2/xboxgamer84 Il Dottore 46

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    Belachelijk! Wat een vuil, goor spelletje wordt er weer gespeeld. Van wie zou dat geheime protest nou komen? Misschien van het team dat het dit jaar totaal verneukt heeft voor zichzelf en met een rijder zit die in een zware crisis zit? Wat een stomme, lompe actie is dit. In een tijd waarin de F1 weer fans aan het winnen is, gebeurt dit. Dit komt de geloofwaardigheid van de sport niet ten goede en dit is een zeer slechte zaak. Aangezien dat reglement zo zwaar onduidelijk is kan de FIA dus doen wat ze wil. Nu Ferrari en MSC het slecht doen komen zijn hogere vriendjes dus in actie en dit keer was het t meest voor de hand liggend om de banden af te keuren. Hebben ze meteen zowel Williams als McLaren. Wat ze niet inzien is dat dit een zwaar vernederende actie is voor zowel de FIA als de sport en dat hier heel veel kritiek op gaat komen. Het is gewoon een feit dat Michelin het dit jaar beter voor elkaar heeft en om dan zoiets te verzinnen is belachelijk. Dan moet je zorgen dat het reglement al voor het seizoen compleet en duidelijk is, je moet het niet tijdens het seizoen gaan aanpassen. Maar het is wel weer duidelijk wie dit veroorzaakt heeft en wie er hier weer van gaat profiteren. Maar ik denk niet dat Ferrari en MSC hier veel van gaan genieten. Hij wordt waarschijnlijk kampioen ja, maar als je kijkt op de manier waarop dan kan je niet anders dan concluderen dat dit zwaar droevig en laag is om zo kampioen te worden. Niet door beter te rijden, maar door vriendjes bij de FIA in te schakelen. Kimi en JP zijn dicht bij hem in de buurt gekomen door goed te rijden, MSC gaat kampioen worden door laffe acties van de FIA. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch weer zwaar teleurgesteld ben in de FIA. De F1 gaat er hierop ook niet vooruit en dat kan toch niet de bedoeling zijn... Hoop dat Michelin idd niet gaat naar Monza, das beter dan gediskwalificeerd worden. En als je zo de wereldtitel moet winnen.... Zwaar, zwaar droevig en onder de maat. :confused:
     
  7. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Jij we weten nou 5000 keer jouw mening nou onderhand wel
    |:-

    Maar van wie zou dat protest toch zijn???
    Ferrari misschien? Het zijn gewoon een stelletje kl**tz*kken die niet tegen hun verlies kunnen en dus met dit soort lage acties proberen de concurrentie uit te schakelen.
    Ferrari en M.Schumacher zijn een schande voor de Formule 1.
     
  8. <:.oRoBBeRTo.:>

    <:.oRoBBeRTo.:> .

    Berichten:
    430
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb niks tegen schumacher hoor, maar het is wel een keer leuk als hij niet wint. Dit seizoen is dan ook een mooi seizoen, aangezien ferrari aan het terugzakken is tot gewone hoogte (BMW / Williams) en nu renault er ook bij komt kan het volgend jaar nog spannender worden

    Wie er nu wint?
    Ik denk the iceman:) Raikonen dus_O_
     
  9. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, we weten onderhand ook wel dat jij Ferrari niet moet ;)
    ff Ontopic. Ferrari is in het verleden ook enkele keren "benadeeld" voor onzin. Zo zijn Schumacher en Barrichello een keer gediskwalificeerd omdat ze een ietsie pietse teveel van een bepaalde stof in hun brandstof hadden zitten.
    Dus waarom zouden de teams met Michelin banden die volgens de regels in overtreding zijn niet bestraft moeten worden??
    Het is niet verzonnen. Uit onderzoek over de banden is gebleken dat het loopvlak (een heel klein beetje) te breed is. Regels zijn regels en iedereen heeft zich daar aan te houden.

    Nou even iets anders dan Ferrari afzeiken:)

    Wat vinden jullie ervan dat onze Jos misschien wel kans maakt op een stoeltje bij Sauber of Jordan?
    Ik vind het wel tof, hoop dat het sauber wordt, want Jordan heeft het dit jaar echt moeilijk.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2003
  10. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Onzin Ferrari met Schumacher en Barrichello zijn nog nooit gediskwalificeerd. Noem mij maar de GP waarin dat zo was. Schumacher en Ferrari worden altijd door de FIA bevoordeeld, en hun concurrentie dus benadeeld. Ga maar na:
    1994: Schumi wint de titel door iemand van de baan te rammen, FIA doet niks
    1995: Schumi wint WK in auto met traction control, FIA doet niets
    1997: Schumi probeert het WK te winnen door Villeneuve te rammen, FIA doet niets. (Ja ze hebben hem zijn punten afgenomen, nou dat vond hij vast heel erg).
    Silverstone 98: Hij ramt Frentzen van de baan, wedstrijdleiding wacht tot het laatste moment met de stop-and-go-penalty waardoor hij na de wedstrijd pas die penalty krijgt en dus maar 10 ipv ca 30 seconde verliest. Waardoor hij wint en geen tweede wordt.
    1998: McLaren domineert seizoensopening, door een revolutionair remsysteem. Ferrari begint weer te janken en het wordt direct verboden.
    Maleisie 1999: Ferrari rijdt met illegale bardge-boards en wordt gediskwalificeerd, direct daarna komt de FIA in actie en draait alles terug. (De lineaal was niet goed, yeah right:mad: )
    Brazilie 2000: Alle auto's finishen onregelementair en alleen de McLaren van Coulthard wordt eruit gehaald en gediskwalificerd. Zijn voorvleugel hing twee milimeter te laag. Vergelijk dit tevens even met de situatie Maleisie 1999.
    Monza 2001(?): Schumacher trapt tijdens safetycar-situatie vol op de rem, waardoor Button crasht, FIA doet wederom niets.
    2002: De nieuwe versnellingsbak van Ferrari wordt niet verboden, terwijl het altijd zo is geweest dat technische snufjes waardoor een team megadominant wordt, direct worden verboden. Zie bijvoorbeeld remsysteem McLaren, maar ook Williams in eerdere jaren.

    En dan nu weer het gezeik met die banden. En dan heb je nog lui die willen beweren dat de FIA Schumi & co niet helpt. Noem mij eens zo een lijst op waarin Schumi & co duidelijk werden benadeeld door de FIA. Ik kan die lijst trouwens nog wel langer maken, maar daar heb ik nu geen zin in.:)

    En dan over die tweede alinea van je, het regelement van de FIA luidt als volgt:

    Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
    - arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
    - at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
    - at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
    - 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
    Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.

    Let op die toevoeging "when new". Als die banden van Michelin nieuw zijn voldoen ze aan de regelementen. Michelin heeft deze band ontwikkeld met de toevoeging when new in gedachte. En nu wordt dit ineens gewijzigd, op het moment dat Ferrai de titelstrijd lijkt te verliezen. Dit is overduidelijk weer zo een ingreep om Ferrari te bevoordelen, waarom anders de regelementen plotseling wijzigen. Kijk als ze hadden gezegd vanaf begin 2004, dan was het wat anders geweest, maar niet midden in de seizoensontknoping waarmee je twee kandidaten zwaar benadeeld.
     
  11. Slashhead

    Slashhead Active Member

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    Onzin zeg je? Bekijk dit maar eens. Gaat over een bepaald aerodynamisch deeltje dat niet geheel aan de regels voldoet.
    De combinatie Schumacher/Barrichello is idd nooit gediskwalificeerd.
    Maar het artikel wat ik heb laten zien geeft toch weer dat ook net zo goed bij ferrari over het kleinste dingetje gezeurd wordt.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2003
  12. Zilverpijl

    Zilverpijl GT: MVP4Riaz

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    11
    Ten eerste is dit geen brandstof zoals je eerst zei, maar dat terzijde. Dit is dus dat incident wat ik opnoemde in Maleisie. Schumi en Barri rijden met een auto die niet conform het regelement is en worden dus terecht gediskwalificeerd. Het betrof het bardge-board en dat is een belangrijk onderdeel van de aerodynamica geen "deeltje". En zoals ik al zei heeft de FIA deze diskwalificatie weer teruggedraaid, terwijl vast stond dat die auto niet regelementair was. Vergelijk dit maar eens met het incident met Coulthard in 2000 (Brazilie), waar iets soortgelijks niet werd teruggedraaid. Met andere woorden Ferrari werd weer eens de hand boven het hoofd gehouden door de hoge heren in de F1, en een ander wordt voor iets soortgelijks hard gestraft. En hier ging het om een duidelijke overtreding van de regels. Dus dat Ferrari minder hard wordt aangepakt lijkt mij geen onzin, er is immers voldoende bewijs voor.
     
  13. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    M. Schumacher en Barrichello zijn nog nooit gediskwalificeerd of een later teruggedraaid verhaal, want dat van Maleisië en de barge boards was met MS en Irvine in 1999.
     
  14. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    bron: f1 crew.nl
     
  15. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Stond op www.rtlformule1.nl

    Michelin lijkt eieren voor zijn geld te hebben gekozen en is in zijn Franse fabrieken toch aan de slag om smallere banden te produceren voor de Grand Prix van Italië.

    Michelin-baas Pierre Dupasquier trok eerder deze week nog fel van leer tegen de FIA en dreigde zelfs met een boycot van Monza. Maar het lijkt een beetje of Dupasquier voor zijn beurt gepraat heeft. Michelin heeft waarschijnlijk van de teams, die op safe willen spelen, de opdracht gekregen om toch maar wat smallere banden achter de hand te houden.

    Tijdens het testen op Monza zullen de mannen van Michelin na afloop in ieder geval druk zijn met het opmeten van de contactvlakken van de banden. Bij twijfel zullen de smallere voorbanden ingezet worden op Monza.

    Maar of dit van invloed zal zijn op de prestaties van met name de Williams-BMW-wagens moet toch betwijfeld worden. Het voordeel van een grotere contactvlak, valt weer weg tegen de aërodynamische nadelen van bredere banden.

    Zeker op een traag circuit als Hongarije levert extra loopvlak wel voordeel op, maar op een rechtlijning hogesnelheids-circuit van Monza zijn de voordelen van bredere banden minimaal


    En dit walgelijke nieuws ook:

    Ferrari heeft vandaag toch maar toegegeven dat zij diegene waren die de FIA tipte over de mogelijk te brede banden van hun Williams- concurrenten.

    Ferrari's technisch directeur Ross Brawn bekende tegenover de Italiaanse krant 'Gazzetta dello Sport' dat zij na afloop van de Grand Prix van Hongarije inderdaad de FIA hebben ingelicht. De FIA sprak vorige week nog over een 'anonieme' klacht, meer iedereen ging er eigenlijk al vanuit dat hij van het Italiaanse team afkomstig was.

    Foto's van een Japanner
    "Bridgestone kreeg in Boedapest foto’s in handen die door een Japanner in de paddock waren gemaakt. Ze lieten een buitenproportioneel groot loopvlak bij de Michelin-voorbanden zien aan het einde van het de race," aldus Brawn.

    "Wij lieten ze aan Charlie Whiting zien, die op basis van zijn metingen en de foto's, de bewuste brief verzond."

    "We konden wel net doen of we niets gezien hadden, de FIA niets laten weten en dan bij de volgende race een klacht indienen, maar dat leek ons niet het juiste ding om te doen."

    Halve seconde per ronde
    Brawn verklaarde dat het voordeel van het voorbandloopvlak zeker een halve seconde per ronde op zou moeten leveren.

    Gevraagd of de brede Michelin-banden een verklaring waren voor het op een ronde zetten van Michael Schumacher door Alonso, antwoordde Brawn: "Dat zou ik dus niet durven te zeggen, maar het is duidelijk dat wanneer je zo’n voordeel bij de tegenstanders weghaalt, dat jezelf een betere uitgangspositie hebt."

    Geen protest op Monza
    Brawn verwacht niet dat Ferrari na Monza een protest zal moeten indienen.

    "Ik hoop dat het niet zo ver moet komen, dat Michelin zich realiseert dat zij lang, te lang, van een illegaal voordeel hebben kunnen genieten en dat zij zich dus conformeren aan de eisen van de FIA."
     
  16. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Dit is typisch Ferrari:mad: , ze hebben altijd wat:mad:

    Als het goed met ze gaat, dan krijg je weer van die situaties zoals in Oostenrijk of Amerika vorig seizoen en als het wat minder gaat, dan gaan ze allerlei excuses en redenen zoeken om de concurrenten naar beneden te halen:mad:

    Ferrari moet zelf maar gewoon zorgen dat zij hun auto de snelste kunnen krijgen, MS is 4x achter elkaar WK geworden en dan gaat het eens een jaartje wat minder en dan zitten ze weer te huilen:confused: :mad:
     
  17. NAC Breda fan

    NAC Breda fan Hoogeveense RAT

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    1
    Coulthard is de snelste op dag 2 van test in Monza

    Coureur - team - band - tijd

    1 Coulthard McLaren (M) 1:21.54
    2 Raikkonen McLaren (M) 1:21.75
    3 Frentzen Sauber (B) 1:22.12
    4 M Schumacher Ferrari (B) 1:22.15
    5 Montoya Williams (M) 1:22.16
    6 Badoer Ferrari (B) 1:22.16
    7 Barrichello Ferrari (B) 1:22.25
    8 Trulli Renault (M) 1:22.41
    9 Button BAR (B) 1:22.50
    10 Alonso Renault (M) 1:22.64
    11 Panis Toyota (M) 1:22.66
    12 Webber Jaguar (M) 1:22.80
    13 Sato BAR (B) 1:22.83
    14 Zonta Toyota (M) 1:22.92
    15 Wilson Jaguar (M) 1:22.92
    16 Da Matta Toyota (M) 1:23.10
    17 Villeneuve BAR (B) 1:23.18
    18 Baumgartner Jordan Ford (B) 1:24.14
    19 Fisichella Jordan Ford (B) 1:24.62
    20 Verstappen Minardi (B) 1:24.71
    21 Bruni Minardi (B) 1:25.23

    Brom: www.f1crew.nl
     
  18. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Nou Fisichella ging weer geweldig zie ik:+ :mad:
     
  19. ps2/xboxgamer84

    ps2/xboxgamer84 Il Dottore 46

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    0
    En nu gaat Michelin die Ross Brawn aanklagen. Ik hoop dat ze het winnen want dat vieze vuile zwijn verdient niks beter dan dat. Echt ranzig en vies hoe ze daar bij Ferrari bezig zijn. Zoals altijd zijn er dan ook weer een hoop leuke reacties op hun gedrag gekomen. En over die banden maak ik me toch al niet meer druk want zelfs zonder banden zijn McLaren en Williams nog sneller. Op de velg kan je nog sneller rijden dan een MSC die in een crisis zit. Dus Kimi en Juan Pablo _O_
     
  20. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    _O_ _O_ _O_ _O_
     

Deel Deze Pagina