1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stelling: Geen alcohol/tabak/(soft) drugs voor jongeren (<18)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 19 jan 2006.

  1. RichoX

    RichoX 360 gaat ownen!

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben zelf al over de 18, dus mij maakt het niet zo veel uit. Maar mensen gaan toch altijd wel aan alcohol komen, dat hou je toch niet tegen. Daarbij is het volgens mij echt niet erg dat mensen op hun 16e een biertje of breezer nemen.
     
  2. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat de leeftijdsgrens voor alcohol moet worden opgekrikt vind ik niet egt een goed plan. Ik zou juist eerder zeggen, verlaag het nog een jaartje. Dan leer je eerder je grensen kennen voordat je het verkeer in gaat op een brommer en een auto. Jongeren komen toch wel aan drank, als ik nu sterke drank wil om een mixje te maken en ik krijg het niet mee vraag ik gewoon even aan mn broer of die voor mij wat wilt halen bij de slijter.
    Als je bij wat oudere vrienden ben dan drink je tog al zat voor je 16de, je kan er tog wl aankomen.
    Alleen moet k wl zeggen dat als je het zelf mag kopen, makkelijker zelf ff drank gaat halen. Je hebt niet meer iemand anders nodig.

    Dat breezers de slijter in moeten vind ik ook een slecht plan. In de slijter hoort sterke drank, geen alcoholische dranken waar 5% ofsow in zitten. Dat vind ik dus egt bullshit.

    Ik vind het wel goed dat degenen die onder de leeftijdsgrens voor alcohol/drank zitten en dit toch kopen een boete krijgen. Dan is het veel meer hun verantwoordelijkheid. Als een verkoper een boete krijgt maakt dat een jongere nix uit, dan maar naar een andere winkel waar ze mij nog niet kennen. Als ik zelf een boete zou krijgen voor het kopen van sterke drank kijk ik wl uit. Maar hoe wil de overheid ervoor zorgen dat die regel wordt nageleefd? Politieagenten inzetten om minderjarigen te bekeuren op drank?? Laat ze eerst eens de grotere problemen in Nederland oplossen of survailleren vlakbij uitgaansgelegenheden.

    Waar ik uitga word er in de disco volgens mij alleen gekeken of je er oud genoeg uitziet dan mag je zo naar binnen. Maar het cafe waar ik naar toe ga is het de bedoeling dat je een 'stapperspas' hebt, die kun je bv. 's middags laten maken. Die is alleen geldig in combinatie met je ID kaart. Die moet je beide ook verplicht laten zien om binnen te komen.

    Dat tabak verhoogd moet worden naar 18 vind ik zelf, terwijl ik rook en 16 ben, wel een goed plan. Je raakt er sneller afhankelijk van dan je zou denken en op je 18de heb je tog net weer iets meer ervaring. Alleen moet k wl zeggen dat als je het zelf mag kopen, makkelijker zelf ff sigaretten gaat halen. Je hebt niet meer iemand anders nodig. ;)
    En als je eenmaal een tijdje rookt is de stap naar blowen ook makkelijker vind ik zelf, dus vind ik de verhoging voor de leeftijdsgrens van tabak wl goed
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2006
  3. Vallandu

    Vallandu ***

    Berichten:
    968
    Leuk Bevonden:
    0
    mooi gezegd kerel, ben het wel met je eens:)
     
  4. king-steven

    king-steven Active Member

    Berichten:
    746
    Leuk Bevonden:
    0
    ik wil alleen ff op het onderdeel van de drugs ingaan (heb toch daarover een debat voor nederlands...)

    ik vind dat het inderdaad moet worden verboden danwel voor een hogere leeftijd toestaan, o.a. omdat nederland zich aan europese afspraken dient te houden, een van die afspraken gaat over het anti drugs beleid in de EU. Verder vind ik dat de drugs verboden moet worden omdat wanneer jongere de drugs zullen gebruiken, zullen zij sneller hun studie niet afmaken, waardoor de kans op een baan later aanzienlijk kleiner word. Hierdoor dient aan deze werkelozen een uitkeren te worden betaald, wat weer tenkoste gaat van de werkende, want zij moeten een hogere belasting betalen.
    Tevens is het zo dat als je eenmaal aan de softdrug begint, dat de overstap naar hard drugs makkelijker is (stepping-stone theorie), wat enorm schadelijk voor je is. deze theorie is in meerdere onderzoeken bewezen.

    Dan is het ook nog zo dat drugsgebruik zorgt voor moreel verval van de maatschappij, de waarden en normen van de nederlandse samenleving worden door het toestaan van drugs aangetast, en dit zal alleen maar erger worden, als de maximale leeftijd niet hoger word.


    overigens vind ik dat roken net als drugs naar een leeftijd van 18 jaar moet, danwel geheel verboden moet worden.
    Over alchohol gebruik heb ik niet een echte mening, vind 16 goed, maar zie ook zeker wel in dat de leeftijd naar 18 jaar brengen vele voordelen heeft (voor de samenleving dan)
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2006
  5. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    Zo te zien , rook jij niet en gebruik jij géén drugs , maar je drinkt wel alcohol.:+
    En nu probeer je het hele verval van de maatschappij vast te pinnen op deze 3 feiten .
    Het maakt helemaal niets uit dat men de leeftijdsgrens voor drugs , tabak en alcohol op 18 jaar brengt aangezien het voor diegene die daarvoor in de val lopen niets uitmaakt aangezien ze toch verslaafd worden , zij het dat dit alleen maar 2 jaar later gebeurd .
    Hoe ik dat weet ? ik kom uit een generatie waar dit op die leeftijd verboden was , en ondanks alles zijn er ook veel van mijn generatie daardoor op het verkeerde pad geraakt.
    Nee het grote verval van deze maatschappij is te wijten aan het gebrek aan opvoeding en respect .
    Wij hebben destijds nog een degelijke opvoeding genoten waarin liefde , respect en héél belangrijk vooral gehoorzaamheid op de eerste plaats kwam en je je plaats op de wereld wel terdege leerde kennen , en dit zonder al de technische snufjes waarmee de jeugd van nu rotverwend is.
    Wij moesten destijds vooral zwijgen en luisteren als ons iets gezegd werd , en wie toch iets terug durfde te zeggen kreeg geheid een forse tik tegen zijn klep , en nog wat extra karweitjes te doen bovenop om het af leren .
    En toen wij volwassen werden en zelf kinderen kregen , hebben wij dus gezworen dat onze kinderen niet zulke strenge opvoeding behoorden te krijgen , net zoals wij destijds.
    Wij hebben onze kinderen dus véél toleranter en met méér verdraagzaamheid opgevoed en wat hebben wij hiervoor teruggekregen .
    Een generatie die geen gebruik van onze tolerantie heeft gemaakt , maar eerder een misbruik en die rotverwend zijn met alle mogelijke nieuwigheidjes die het heden maar biedt en die steevast tegen hun ouders gaan klagen als ze denken dat hun vriendjes meer krijgen dan zijzelf,en die er als het erop aan komt er niet voor terug schrikken om tegen hun ouders een grote bek op te zetten.
    En nou krijgen jullie juist de maatschappij die jullie zélf geschapen hebben door misbruik van onze tolerantie te maken .
    Over hoe het nu moet verder gaan mogen jullie je hoofd breken , wij trekken ons er niets meer van aan , neem nu jullie verantwoordelijkheid maar op .

    Edit: Ik heb mijn twee kids wél de goede opvoeding gegeven , ze zijn hier ook wel verwend, maar ze hebben respect voor anderen en hun studies zijn belangrijk voor hen , mijn werk is dus af , en de oudste drinkt al wel een een pintje maar dat is dan ook alles.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2006
  6. Nick666

    Nick666 Punks not deAd!

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil dit kwijt, ik ben zelf wel een rokende alcohol drinkende cannabist die op ze tijd ook wel trippt(paddo's).

    Ten eerste ik vind het onzin om drank(bier) naar 18jaar te verhogen, de sterke drank is zowiezo al voor 18+ wat ik zeker wel goed vind omdat bijna niemand van 16 het goed aankan om zo dronken te zijn van sterke drank (ik ben zelf ook 16, ik heb zelf meer slegte ervaringe van sterke drank dan goede).
    Cannabis verboden maken heeft tog geen enkele zin, omdat we dan weer de oh zo leuke huis aan huis dealertjes krijgen waarbij een kind van 14/15/16 bij een wildvreemde gozer in ze autootje gaat zitten en daar wiet koopt, dus krijge we er weer meer criminaliteit van in dit land. En de maatschappij heeft geen last van de "normale" cannabist die alleen in de coffeeshop wiet haalt en naar huis gaat om het op te roken. Natuurlijk heb je kindjes die stiekem tussen kleine kindjes in de speeltuin gaan blowen. Maar de meeste blowers zijn door het stoned zijn tog al rustig en sociale mensen.

    En tabak naar 18 maken vind ik ook niet redelijk, je hebt zelf de keuze of je wilt roken of niet. Je WEET dat het verslavend is, dus de keuze is aan jou of je een verslaafde wilt zijn of niet.

    Wat wel redelijk zou zijn is brommercertificaat en rijbewijs naar een hogere leeftijd plaatsen. De meeste doden komen nog steeds uit het verkeer en vooral door opgevoerde brommers en automobilisten die niet goed opletten.

    Mijn mening althans.
     
  7. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is eigenlijk andere discussie maar goed :9
    Om de leeftijd van je brommercertificaat op te schroeven vind ik zeker onredelijk.
    Ik woon zelf in een boerendorp, dan zou ik 5 jaar lang op mn fiets 10km heen, 10km terug, elke dag heen & weer moeten fietsen? Dan kun je weer zeggen das goed voor je conditie etc. blabla, maar elke dag die afstand fietsen wordt je spuug zat.
    Maar gebeuren er ook egt meer ongelukken met opgevoerde brommers als met niet opgevoerde brommers??

    Soms moet je op je scooter op de weg rijden waar de auto's, binnen de bebouwde kom. Officieel mag je maar 30kmu op n scooter dan, die auto's mogen max. 50, maar dat is meestal 60. Op de brommer ga je meestal tog gewoon vol gas (50) en met een opgevoerde kun je veilig meerijden met het verkeer zonder dat je al het verkeer ophoudt, die dan achter je zit te douwen en in elk klein gaatje jouw probeert in te halen

    EDIT:

    Maar ik ben het wel met je eens over het alcohol deel ;)
     
  8. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7

    de steppingstone is, zoals veel theorien natuurlijk bewezen. Dit is vooral in landen waar cannabis verboden is. In nederalnd geld dit echter niet. doordat het greguleerd wordt is de overgang naar een "hardere" drugs bij cannabis gebruik net zo groot als je harddrugs gaat gebruiken omdat je drinkt. Als je het gaat verbieden krijg je de situatie met thuisdealers die ook het hardere spul in het assortiment hebben en dan wordt de stap idd kleiner....maar gelukkig is dat hier niet zo en moet dat ook zo blijven...18 jaar is wel een goede leeftijd trouwens....
     
  9. zijky

    zijky Sniper

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    0
    soft drugs is zowiezo verboden onder de 18 :)
     
  10. gabb

    gabb Active Member

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    0
    vandaag heb ik een gesprek gehad met een begeider bij achohol en drugsgebruik (misbruik) omdat op het werk met jeugdigen er steeds meer problematiek ontstaat rondom het thema drugs en dan bedoel ik softdrugs.
    Echter ik hoorde dus dat tegenwoordig wiet van dergelijke hoge kwaliteit is dat het bijna geen softdrugs meer is en ook steeds meer verslavend is?!

    Dan heb ik toch liever dat het gewoon helemaal verboden wordt, en dus ook geen gedoogbeleid. Veel, nog niet volwassenen, denken misschien ook niet zo na bij de eventuele gevolgen. Dus ook de combi van alcohol en drugs.
     
  11. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Het THC-gehalte, de werkzame stof in wiet, werd steeds meer de afgelopen jaren. Er wordt van gezegd dat de overstap van soft- naar harddrugs daardoor steeds kleiner wordt.

    Ik ben benieuwd of een verbod op wiet en hasj hier zal helpen..

    //edit;

    Nederlandse wiet in vergelijking tot buitelandse wiet:

    http://www.drugsinfoteam.nl/Cannabis.html <-- staat nog meer info over hasj en wiet.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2006
  12. Nick666

    Nick666 Punks not deAd!

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    maar het verschil tussen harddrugs en wiet is heel groot. Onder invloed van harddrugs zijn is zo anders als wiet dat je het niet eens met elkaar kan vergelijken dus ik vind het wel meevallen dat wiet nu zo sterk is als harddrugs.
     
  13. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    hmmm nick heeft er verstand van _O_
    Maar nou moet ik hem wel gelijk geven, gelukkig dat Weed een andere uitwerking geeft dan hard drugs(hangt er wel vanaf welke).
    Anders zou het lang zo populair niet geweest onder feestgangers.
    Ik vind dat hard drugs alleen gevaarlijker is dan soft drugs omdat je het minder goed kan doseren.
    Als je het in de juist kwantiteit neemt is er niks aan de hand, maar net als met alles moet je het niet te vaak en te veel doen.
     
  14. lunachris

    lunachris VleermuisMan

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    0
    wiet word idd steeds sterker. maar dan is het juist handig om het legaal te maken zodat het controleerbaar word. daardoor kan je zorgen dat het thc gehalte niet te hoog gaat worden. dat wiet steeds meer een harddrug word slaat helemaal nergens op. het effect van bijv. xtc is veel intenser dan bij wiet.
     
  15. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    echte XTC bestaat niet meer:+
    en soms is wiet veel intenser als "xtc", hangt ervan af wat je hebt.
    Maar van wiet wordt je relaxt en sloom, van xtc wordt je hyper en je kan agressief worden, (BTW je hebt ook xtc die de zelfde uitwerking hebben als wiet, maar wel met de symptomen (ogen en kaken enzo))

    O-)
     
  16. lunachris

    lunachris VleermuisMan

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    0
    agressief van xtc:confused: bij mij is xtc toch echt wel intenser dan wiet.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2006
  17. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg niet dat iedereen agressief wordt ervan.
    Jij misschien niet, ik ook niet maar anderen wel, net als met drank.
    Ik word lam, niet agressief, maar mijn buurman misschien wel...
    En Wiet is anders intens, Als ik goede wiet heb, ben ik de weg kwijt alles is anders en alles is super relaxt. Al het geluid wordt zachter net als iemand de radio zachter zet, je ziet mensen tegen je praten maar verstaat ze gewoon niet terwijl ze een meter van je afzitten, je hoofd wordt zwaar je wilt je het liefst niet bewegen, maar blijven waar je bent.

    Bij "xtc" kunnen er bij mij 2 dingen gebeuren.
    1) ik wordt vet hyper kan al die energie niet kwijt, wil dansen ben van de wereld alles en iedereen kwijt, geen gevoel voor tijd meer en super blij en lief tegen iedereen en heb het gevoel verliefd te zijn op iedereen :+
    2) Ik wordt super relaxt(net als met wiet, maar net wat anders). Ben dan nog gewoon helder, maar zoo chill. Kan niet slapen maar het lijkt net of niks je meer iets kan doen.

    PS. probeer dit niet thuis
     
  18. lunachris

    lunachris VleermuisMan

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb dat tegenwoordig juist niet meer met wiet. doe dat nu ook niet zoveel meer omdat ik er eigenlijk alleen maar sloom van word en wil slapen. xtc is idd het actieve en lekker vaag lullen en vrolijk. die werking is bij mij toch intenser dan wiet. helemaal met de pillen die ik de laaste keer had. wat jij als 2de bij jou xtc ervaring beschrijft heb ik juist weer met coke:p
     
  19. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    Jah misschien ben ik licht gevoelig voor wiet, want bij mijn broertje is het ook veel minder kwam ik gister achter}:]
    En heb nog geen coke gehad, mij te duur, wel pep.
    als je dat dan samen met pillen in neemt heb je een heel leuk weekend :+
    Ookal slaap je een tijdje niet meer hahaha.

    Maar dit hier boven zou dus niet legaal moeten zijn voor 18-, om ff ontopic te komen
     
  20. Nick666

    Nick666 Punks not deAd!

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    pep en pillen is dat niet een beetje te dubbelop?:9 Er zit al zo vaak pep in pillen, egt goede pillen met mdma zijn bijna egt niet meer te vinden. Dus zelf ga ik nooit meer pilletjes doen:cool: alleen nog een paar keer per jaar pure mdma, das tog wel ff een leukere ervaring, niet dat irritante gekaak enzo gewoon kk mellow:D Maar je moet is verder kijken als die kut troep als pep enzo, in de natuur zijn ook heel veel leuke dingetjes te vinden alleen daar tripp je dus egt op, dus wil je een keer wat anders moet je is naar een smartshop gaan of zoek iets op over psychedelics;)
     

Deel Deze Pagina